۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰
کد خبر: ۴۸۱۶۲
فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء:
فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء گفت: پروژه فاز ۱۱ ابتدا باید تعیین و تکلیف شود. اما در هر صورت قرارگاه خاتم الانبیا توانمندی اجرای این پروژه را دارد و به لحاظ تأمین مالی نیز مشکلی وجود ندارد.
به گزارش پایداری ملی، سعید محمد امروز در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت در نشستی خبری با بیان اینکه پیشنهاد خود را برای پروژه خاتم الانبیا کتبی به وزارت نفت خواهیم داد، اظهار کرد: اولویت فاز ۱۱ ایستگاه تقویت فشار است و ما با ارتباطاتی که توانستیم با خارج از کشور برقرار کنیم امکان دسترسی به تکنولوژی را داریم.


وی درباره تأثیر تحریم‌ها برای ورود به پروژه‌های شرکت‌های خارجی ابراز کرد: وقتی بین دو کشور قرار است مبادله‌ای انجام شود راه‌های زیادی وجود دارد و موضوعاتی همچون مبادله کالا، مباحث مالی و تهاتر مطرح می‌شود. با توجه به همسویی کشورها مشکلات قابل‌حل است. ما بنا داریم در دو کشور عراق و سوریه احداث بانک مشترک داشته باشیم که در دست بررسی است.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا با تاکید بر اینکه امروز شاهدیم دشمن فشار اقتصادی را بیش از هر زمان دیگری به کشور ما وارد کرده و معیشت مردم را هدف قرار داده است، اظهار کرد: محور این فشارها عمدتاً صنعت نفت است که امیدواریم این تحریم‌ها نتیجه مثبتی برای کشور داشته باشد و دنبال آن بودیم که بتوانیم از بودجه استقلال داشته باشیم را محقق کنیم.

وی بابیان اینکه هرچند این هدف در ابتدا سخت است و فشار زیادی را وارد می‌کند اما بی شک نتایج مستمری را خواهد داشت، تاکید کرد: ظرفیت‌های کشور بسیار بالاست به گونه‌ای که در بخش معادن و گردشگری پتانسیل‌های بالایی داریم که باید مورد توجه قرار گیرد و به سمت این دو مهم گام برداریم.

محمد تصریح کرد: در حال حاضر رشد تقاضای صنعتی در جهان به قدری زیاد است که دشمن نمی‌تواند انحصارطلبی داشته باشد و به این ترتیب توطئه‌ها از دشمن سلب می‌شود و این در شرایطی که دست آمریکا از این صنایع کوتاه است و تهدیدها راه به جایی نخواهد برد.

وی با تاکید بر این مساله که توسعه کمی و کیفی قرارگاه و بخش خصوصی با فشارهای بین‌المللی بیشتر خواهد شد، ابراز کرد: امروز ما صاحب لایسنس هستیم و بسیاری از صنایع ما بومی‌سازی شده است و شرایط به گونه‌ای است که صراحتاً می‌توان گفت قرارگاه از بن بست تکمیلی عبور کرده و در مسیر توسعه ساختاری حرکت می‌کند.

به گفته وی با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب و فرمان مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی قصد داریم برای مقابله با خام فروشی در حوزه‌های پایین‌دستی وارد شویم. اکنون نیز به عنوان پیمانکار GC عمل می‌کنیم و از تمام ظرفیت‌های موجود در این عرصه بهره می‌بریم و هدف‌مان این است که جای خالی شرکت‌های خارجی را پر کنیم.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا با بیان اینکه در حوزه تأمین مالی نیز نقدینگی‌های سرگردان اگر درست هدایت شوند، خلاءها را پر می‌کنند تاکید کرد: با توجه به فضاسازی‌هایی که علیه سپاه و قرارگاه خاتم‌الانبیاء که از خارج کشور نیز جهت‌دهی می‌شود ما سعی می‌کنیم از این به بعد گفتمان راحت‌تری داشته باشیم.

وی افزود: بر اساس ماده ۱۴۷ قانون در زمان صلح در توسعه زیرساخت‌ها فعالیت می‌کنیم و علاوه بر صنعت نفت و گاز در حوزه‌های مردم‌نهاد و پروژه‌های توسعه‌ای کشاورزی و معادن نیز وارد شده‌ایم ودر این راستا با وزارت جهاد کشاورزی توافقاتی را به دست آوردیم.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا با بیان اینکه در حوزه معادن دنبال این هستیم تا الگوهایی پیاده کنیم تا پروژه‌های معدنی توسط ما اجرایی شود گفت: این مساله که گفته می‌شود قرارگاه اجازه رقابت و حضور بخش خصوصی در پروژه‌ها نمی‌دهد از طرف ما کاملاً نفی می‌شود چرا که ما همانند بخش خصوصی تمام ضوابط را رعایت می‌کنیم و تمامی موارد قانونی که بر بخش خصوصی حاکم است برای قرارگاه نیز صدق می‌کند. البته تمایل کارفرمایان به قرارگاه بیشتر است و در تمام دولت‌ها نیز این مساله را شاهد هستیم.

وی تصریح کرد: هیچ گونه سلایق سیاسی در کار نیست و وقتی مجموعه‌ای توانمند باشد کارفرمایان علاقه‌مندند با آن مجموعه کار کنند ضمن اینکه باید گفت قرارگاه خاتم نسبت به بخش خصوصی محدودیت‌های بیشتری دارد چرا که نظارت دیوان محاسبات و سازمان بازرسی بر ما بیشتر است.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا با اشاره به پروژه‌های قرارگاه خاتم‌الانبیاء اظهار کرد: در حال حاضر در بخش‌های خطوط انتقال نفت و گاز، ایستگاه‌ها، تلمبه‌خانه‌، پتروشیمی‌ها و توسعه میادین پروژه‌هایی را در دست اجرا داریم همچنین بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در بخش پایین‌دست نیز ورود پیدا کردیم.

وی در خصوص پروژه‌های بالادست قرارگاه ابراز کرد: تلاش ما این است که تأمین مالی و اجرایی پروژه‌ها را داشته باشیم چرا که استراتژی ما شناسایی خلاءها بوده و زمانی که خارجی‌ها کشور را ترک می‌کنند ما در پروژه‌ها ورود پیدا می‌کنیم.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا افزود: در حال حاضر کشور به ۲۰ میلیون مواد پایین دست نیاز دارد که فقط ۳ میلیون تن تولید می‌شود. به همین دلیل برنامه‌ریزی کردیم که در این حوزه فعالیت داشته باشیم و در این راستا یکی از وظایف ما این است که در بخش‌هایی از اقتصاد که کشور نیاز دارد و بخش خصوصی رغبتی ندارد حضور داشته باشیم. ما خود را بازوی دولت می‌دانیم چرا که از سال ۶۸ تا امروز با تمامی دولت‌ها رابطه خوبی داشته‌ایم و بخصوص در حوزه نفت و گاز فعالیت‌های زیادی کرده‌ایم.

وی در خصوص سفارش کشور ونزوئلا برای ساخت نفت‌کش گفت: از ۴ نفت‌کش که سفارش داده شده یک فروند تاکنون ساخته شده و دومین نفت‌کش نیز ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا همچنین در خصوص پروژه‌های ساخت سکو گفت: مجموعه صدرا ساخت ۱۰ سکو را در تعهد خود دارد که تاکنون ۵ سکو نصب شده و ۵ سکو دیگر تا آبان ۹۸ نصب خواهد شد.

وی درباره توسعه فاز ۴ ستاره خلیج فارس نیز اظهار کرد: از اواسط سال گذشته دستور کار صادر شده و از آن تاریخ وارد مرحله اجرایی شده است. این فاز ۱۲۰ هزار بشکه ظرفیت دارد که در فازهای قبلی ۸۰ درصد تجهیز ایرانی و در فاز ۴ صددرصد ایرانی اجرا می‌شود و هنوز فاز ۴ به ما ابلاغ نشده ولی مجموعه کار در حال اجرا است.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا با اشاره به فعالیت‌های قرارگاه خاتم‌الانبیاء در پروژه‌های کشورهای همسایه، گفت: ما زمینه ورود به این کشورها به خصوص عراق و سوریه را بررسی می‌کنیم اما با توجه به تحریم سوریه ورود به پروژه‌های این کشور تا حدی سخت‌تر است اما تحریم در ایران مشکلی را در این خصوص به وجود نیاورده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر