۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۰
کد خبر: ۴۸۰۰۴
رئیس‌جمهور گفت: ما باید محصول‌مان را صادر کنیم و بین همه مسؤولان کشور در این مورد اتفاق نظر وجود دارد که تصمیم آمریکا مبنی بر اینکه صادرات نفت ایران باید به صفر برسد، تصمیمی غلط و نادرست است و ما نخواهیم گذاشت این تصمیم اجرایی و عملیاتی شود.

به گزارش پایداری ملی، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز در سی‌امین جشنواره ملی قدردانی از کارگران نمونه کشوری، گفت: می‌دانید که در مقطع فعلی ما با دو موضوع مواجه هستیم، بنابراین شرایط ما، شرایط خاص و ویژه است.

وی ادامه داد: اولا ما در برابر یک تحریم ظالمانه و غیرقانونی آمریکا قرار گرفتیم که فشار این تحریم به طور مستقیم بر مردم عزیز کشورمان و به ویژه کارگران عزیز ما، اقشار متوسط و  پایین جامعه است. من می خواهم یکی دو نکته راجع به این مسئله توضیح دهم و همه ما یعنی دولت، کارفرمایان، کارگران، کارآفرینان، بخش های مختلف تولیدی جامعه باید احساس کنیم امروز بار سنگین تری بر دوش ما است.

رئیس جمهور تصریح کرد: آمریکایی‌ها از طریق تحریم ظالمانه اخیر اولین هدف شان آن است که درآمد ارزی ما را کاهش دهند، یک منبع بزرگ درآمد ارزی ما همواره در کشورمان فروش نفت میعانات و برخی از صنایع بوده است که وابسته به تولید نفت و گاز است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه حفظ ارزش پول ملی حرف کاملا درست است، تصریح کرد:   معنی ساده آن این است که برابری ریال با ارزهای خارجی کاهش پیدا نکند. (این موضوع) در صورتی است که ما بتوانیم فراوانی ارز را بیشتر کنیم. شما در جامعه یا باید ارز را بیشتر کنید یا باید تقاضا را کم کنید. راه دیگری ندارد. یا مردم باید نیازمندی شان را از ارز خارجی کاهش دهندکه البته مواردی است ما الان چهارمین سالی است که در گندم خودکفا بودیم.

روحانی اضافه کرد: این به معنی بی نیازی از ارز هست ما در سال اول دولتمان حدود ۶ میلیون تن گندم وارد کشور می‌کردیم و چهارمین سال است که ما نیازی به خرید گندم نداریم این معنایش این است که نیاز ما به ارز در این زمینه کاسته می شود. (حرکت) در هر زمینه‌ای به سمت خودکفایی محصولاتی که می‌توانیم تولید کنیم معنایش این است که نیاز به ارز ما کم شده است.

وی بیان داشت: اگر ما ۹۵ درصد داروی مورد نیاز کشور مان را تولید می‌کنیم و اگر بتوانیم پنج درصد دیگر را هم خودمان تولید کنیم مواد اولیه دارو را هم در بسیاری از موارد ما تولید کننده باشیم یعنی نیاز ما به ارز کم شده است. می خواهم این مسئله در ذهن همه ما روشن باشد وقتی می‌گوییم ارزش پول ملی و قیمت ارز خارجی کاهش پیدا کند راهش این دو راه بیشتر نیست یا نیاز ما به ارز باید کاسته شود یا ارز بیشتری به دست آوریم.

رئیس جمهور اظهار داشت: در زمینه اینکه نیاز ما به ارز کم شود کار بزرگ را شما کارگران کارفرمایان تولیدگران انجام می‌دهید. ما امروز در بعضی از بخش ها صادر کننده هستیم. در بخش کشاورزی هم وارد کننده و هم صادر کننده هستیم. اول دولت ما ۸ میلیارد دلار بیشتر  از صادرات، وارد می کردیم  امروز تفاضل بین واردات و صادرات ۳ میلیارد دلار است یعنی به سمت خودکفایی حرکت می کنیم. وقتی این  آمار را می‌گویم در دولت ما (معنایش این است‌که ) شما اینکار را انجام داده اید.

رئیس جمهور تأکید کرد:در بسیاری از محصولات امروز ما خودکفا هستیم و کارگران ما؛ ما را خودکفا کرده‌اند. اگر امروز برای نیازمندی‌های تسحیلاتی کشور بیش از ۹۰ درصد روی پای خودمان ایستاده‌ایم یعنی کارگران ما، مهندسان ما، طراحان ما؛ ما را خودکفا کردند. هرجا شما به دنبال خودکفایی بروید یعنی ارزش پول ملی را بالا برده اید. یعنی نیازمندی ما به ارز خارجی کمتر شده است و هر چه شما بتوانید تولید را داشته باشید که صادر کنید صادرات مان را افزوده کنیم و درآمد ارزی مان را بیشتر کرده ایم.

وی گفت: امروز به حول و قوه الهی صادرات غیر نفتی ما یک رقم قابل توجهی است. ما بیش از ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم. اگر کمی تلاش کنیم و دست به دست هم دهیم کیفیت کالا را بالا ببریم و مصرف داخلی را پایین آوریم، صادرات را افزایش دهیم، بازار را بتوانیم در منطقه و جهان تصاحب کنیم درآمد ارزی ما بیشتر می شود و به جای ۴۰ میلیارد، ۵۰ و ۶۰ میلیارد دلار صادرات ‌مان می‌شود.

رئیس جمهور اظهار داشت: یکی از قدم های مهم مبارزه با آمریکا همین است. آمریکا می‌خواهد از طریق فشار به صادرات نفت ما نگذارد ما نفت صادر کنیم؛ برای چی نگذارد؟برای اینکه درآمد ارزی ما را کاهش دهد. درآمد ارزی برای چه کاهش پیدا کند؟ برای اینکه نیازمندی هایی که ما در داخل داریم یا برای تولید یا برای کالاهای اساسی و یا برای واردات برخی از محصولاتی که نیاز داریم دچار مشکل شود. پس مقابله با آمریکا یکی راهش که خط مقدم است شما کارگران عزیز هستید.

وی تاکید کرد: اتفاقاً در هفته گذشته یکی از مصوبات ما در هیات امنای صندوق توسعه ملی این بود که اگر یک کارخانه ای بخواهد ظرفیتش را توسعه دهد و یک کارخانه می‌خواهد جدید تاسیس شود آن کسی که می‌خواهد ظرفیتش را توسعه دهد برای دریافت پول از صندوق ملی در اولویت است.

رئیس قوه مجریه خاطر نشان کرد:  ظرفیت‌ها را باید اضافه کنیم. معنی ظرفیت این نیست که سالن و تجهیزات را اضافه کنیم بلکه اگر یک شیفت کار را به دو شیفت کار کردیم یعنی ظرفیت را دو برابر کردیم اگر به سه شیفت کار تبدیل کرد این یعنی ظرفیت را به ۳ برابر افزایش دادیم.

روحانی اظهار داشت: ما ظرفیتمان را باید افزایش دهیم. ما کیفیت کالای مان را باید افزایش دهیم. وقتی آدم در عراق می رود و مغازه های مختلف در بغداد کربلا و نجف و سایر شهرها را می‌بیند که کالای ایرانی هست و ساخت کارگران است به خودش می بالد و افتخار می کند که کالای ما جای کالای کشورهای غربی یا شرقی را دارد پر می‌کند و این کار به دست شماست.

رئیس جمهور خطاب به کارگزارن گفت: ممکن است اینجا شما به دولت خطاب کنید که دولت و رئیس جمهور چرا قیمت ارز پایین نمی آید؛ خطاب من به شما این است که هر چه ما تولید را بالا ببریم و هرچه خودکفا‌تر شویم قیمت ارز پایین می آید برای اینکه آنها دارند فشار می آورند ما محصول نفت خام صادر نکنیم. اولا ما باید محصولمان را صادر کنیم و بین همه مسئولین کشورمان در این مسئله اتفاق نظر وجود دارد که تصمیم آمریکا مبنی بر اینکه صادرات نفت ایران باید به صفر برسد تصمیمی غلط و نادرست است و ما نخواهیم گذاشت این تصمیم اجرایی و عملیاتی شود.

وی با تاکید بر اینکه قدرت دولت نتیجه پشتیبانی مردم و تلاش کارگران است، تصریح کرد: برخی کشورها در برابر فشار آمریکا عقب نشینی می کنند اما ملت ایران همواره ایستاده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه آمریکایی‌ها در ماه‌های آینده متوجه می‌شوند که صادرات نفت خود را ادامه خواهیم داد، تصریح کرد: ممکن است از یک راه درها را بر روی ما ببندند، اما یک باب وجود ندارد که آمریکا فشار می‌آورد تا بسته شود، بلکه هنوز ۶درب وجود دارد و ما با قدرت به صادرات نفت ادامه خواهیم داد.

روحانی با بیان اینکه برخی کشورها در برابر فشار آمریکا عقب‌نشینی کردند که همین امر باعث شده فشار آمریکا بیشتر شود، تصریح کرد: اما ملت ایران در طول انقلاب اسلامی روبروی آمریکا ایستادگی کرد و به پیروزی رسید. در حادثه طبس نیز که البته لطف پروردگار از مقاومت ملت بیشتر بود، روبروی آمریکا ایستادیم.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه در دوران دفاع مقدس نیز ملت ایران در برابر آمریکا و همه قدرت‌هایی که به صدام کمک می‌کردند، ایستادند و امروز نیز ایستادگی می‌کنیم، تصریح کرد: نباید اجازه دهیم که جامعه در فشار باشد و رسیدن به این مهم، اتحاد دولت و ملت را می‌طلبد و اگر ملت در هر جا پشتیبان دولت نباشد، دولت ناموفق خواهد بود.

 روحانی با اشاره به اینکه توان و قدرت دولت در سایه بازوان پرتوان و انگشتان ماهر شما در تولید است، تأکید کرد: هر چه تولید افزایش یابد، مردم در رفاه قرار می‌گیرند و قدرت اقتصادی خواهیم بود.

رئیس جمهور گفت: سیلاب‌ها مشکلاتی برای مردم بوجود آورد، اما سال نعمت خداوند برای ملت ایران است. فقط در سیل خوزستان ۱۵۰ هزار هکتار گندم زار آسیب دید، اما امسال هم نیازی به واردات گندم نخواهیم داشت. شرایط کار همراه با فناوری در حال تحول است؛ وزارت کار برای آینده برنامه ریزی کند.

روحانی خطاب به وزرای صنعت، جهاد و کار بیان داشت: بازسازی مراکز تولیدی مناطق سیل زده، اولویت دولت است.

وی اظهار داشت: افزایش کیفی و کمی تولید دستوری نیست؛ کارگران باید در سود بیشتر واحدهای تولیدی سهیم شوند. تشکلهای کارگری مدافع حقوق کارگران باشند. رشد و قدرت کشور با کار و تولید امکانپذیر است. در سایه تلاش کمیته امداد و حمایت بانکها طی یکسال گذشته 136 هزار شغل جدید ایجاد شد.

روحانی با اشاره به ضرورت بهره‌گیری از توان وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در مسیر توسعه اشتغال روستایی، اظهار داشت: براساس گزارشی از سوی کمیته امداد امام خمینی(ره)، در یکسال گذشته با حمایت بانک‌ها ۱۳۶ هزار شغل جدید از جمله در زمینه اشتغال روستایی ایجاد شده است که این بسیار امیدوارکننده است.

وی افزود: اگر امروز در تولید بسیاری از محصولات خودکفا هستیم، کارگران ما ایران را خودکفا کرده اند، اگر امروز برای نیازمندی‌های تسلیحاتی کشور بیش از ۹۰ درصد روی پای خود ایستاده ایم، به این دلیل است که کارگران و مهندسان ما در مسیر خودکفایی حرکت کرده اند.

روحانی برنامه‌ریزی برای سهیم کردن کارگران در تولیدات بیشتر و صادرات محصولات را مورد تأکید قرار داد و افزود: کارگر باید بداند که اگر کیفیت محصولی که تولید می‌کند ارتقاء یابد، این جنس صادر شده و می‌تواند در سود حاصل از آن سهمی داشته باشد، در این صورت با انگیزه بهتر و بیشتری تلاش خواهد کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه در جلسه‌های مختلف اقتصادی از هر پیشنهادی از سوی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، در راستای حمایت از کارگران و کاهش مشکلات آنها حمایت می‌شود، گفت: حمایت از کارگر تنها به معنای افزایش حقوق آنان نیست بلکه باید در بسیاری موارد به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که کارگران در سود حاصل از تولید و صادرات محصولات سهیم و شریک شوند.

روحانی با درخواست از بانک‌ها برای حضور جدی در رونق تولید کشور، اضافه کرد: دانش‌آموزان باید در آخر دوره دبیرستان یک مهارت داشته باشند، دانشجویان باید مهارت داشته باشد و فوق لیسانس و دکتری بگیرد و منتظر استخدام دولتی باشد و در این زمینه به وزرای مربوطه تأکید کرد که سطح اطلاعات کارگران را زیاد کنیم.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه دشمن را به زانو در خواهیم آورد، ادامه داد: کارگران غیور ایران، جوانان نخواهند گذاشت، آمریکا پیروز شود و دولت این کشور را به زانو در می‌آوریم.

 روحانی افزایش چندین برابری امکانات و مسایل رفاهی برای کارگران در دولت تدبیر و امید براساس گزارش ارایه شده از سوی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی را مایه مباهات دولت دانست و گفت: اینکه تشکل‌های کارگری در این دولت 1.6 درصد افزایش داشته موجب افتخار دولت است چرا که معتقدیم کارگران از طریق تشکل‌های صنفی باید به دنبال منافع خود باشند و تشکل‌های کارگری باید از منافع کارگران در بخش‌های مختلف دفاع کنند.

رئیس جمهور تأکید کرد: دولت با همه توان و امکانات خود در کنار کارگران است و هیچ‌کس تردید ندارد که رشد تولید و قدرت کشور و مبارزه در برابر دشمنان تنها با کار و تولید امکان‌پذیر است؛ بنابراین وظیفه دولت است تا در راستای افزایش تولید و اشتغال تلاش کند.

 روحانی با اشاره به ضرورت بهره‌گیری از توان وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در مسیر توسعه اشتغال روستایی، اظهار داشت: براساس گزارشی از سوی کمیته امداد امام خمینی(ره)، در یکسال گذشته با حمایت بانک‌ها 136 هزار شغل جدید از جمله در زمینه اشتغال روستایی ایجاد شده است که این بسیار امیدوارکننده است.

 رئیس جمهور با تأکید بر اینکه بانک‌ها باید در مسیر توسعه اشتغال به صحنه بیایند، گفت: تولید و افزایش اشتغال بدون حضور بانک‌ها و حمایت آنها امکان ندارد، در عین حال باید مراکز آموزش فنی و حرفه ای هم به روز شده و به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که دانش‌آموزان و دانشجویان ما پس از دوران تحصیل خود صاحب مهارت باشند و این از وظایف وزارتخانه‌های «کار، تعاون و رفاه اجتماعی»، «آموزش و پرورش» و «علوم، تحقیقات و فناوری» است.

روحانی با بیان اینکه باید سطح اطلاعات کارگران، قبل و حین انجام کار افزایش یابد، خاطر نشان کرد: اگر همه در کنار هم تلاش کنیم خداوند نیز نصرت و یاری خود را نصیب ما خواهد کرد و می‌توانیم دشمنان را به زانو در بیاوریم.

رئیس جمهور تأکید کرد: کارگران غیور کشور، زنان، مردان و جوانان نخواهند گذاشت که آمریکا پیروز شود و ما قطعاً آمریکا را به زانو در می‌آوریم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر