۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۰
کد خبر: ۴۷۹۶۹
منابع خبری در گفت‌وگو با یک نشریه آمریکایی ادعا کرده‌اند وزیر دفاع سابق آمریکا دستورات رئیس‌جمهور این کشور در خصوص چند کشور از جمله ایران را نادیده گرفته است.

به گزارش پایداری ملی، منابع خبری دوشنبه ادعا کرده‌اند «جیمز متیس»، وزیر دفاع سابق آمریکا برای کاستن از تنش‌ها با ایران، سوریه و کره شمالی از اجرای برخی از دستورات «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا سر باز زده و یا گزینه‌های او را محدود کرده است. 

این ادعا را نشریه آمریکایی «نیویورکر» در بخشی از گزارشی مفصل مطرح کرده که به معرفی دیدگاه‌های «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و نقش او در دولت ترامپ اختصاص دارد. 

یک مقام سابق آمریکایی که از اعضای سابق تیم امنیت ملی دولت ترامپ بوده به نیویورکر گفت: «رئیس‌جمهور افکارش را با صدای بلند به زبان می‌آورد. آیا باید آن را یک دستور در نظر گرفت؟ یا اینکه باید آن را بخشی از مکالمه‌ای پنداشت که ادامه دارد؟ ما آن را بخشی از یک مکالمه طولانی‌تر در نظر می‌گرفتیم.»

 مقام سابق آمریکایی که خواسته نامش محرمانه باقی بماند تا بتواند درباره جزئیات بیشتری صحبت کند در ادامه گفت: «ما اینطور جلوی وقوع اتفاقات بد زیادی را گرفتیم.»

سال ۲۰۱۷، بعد از آنکه کره شمالی چندین موشک بالیستیک آزمایش کرد ترامپ به پنتاگون دستور داد همسران و کودکان پرسنل نظامی آمریکا در کره جنوبی از این کشور خارج شوند. یک مقام سابق آمریکایی گفت متیس این دستور را نادیده گرفت.

مورد دیگر در پاییز سال ۲۰۱۷ اتفاق افتاد. مقام‌های کاخ سفید ظاهراً قصد داشتند نشستی خصوصی در «کمپ‌دیوید» برگزار کرده و به طراحی گزینه‌های نظامی برای درگیری احتمالی با کره شمالی بپردازند. متیس از برگزاری این نشست جلوگیری کرد. او درخواست «هربرت ریموند مک‌مستر»، مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید برای ارسال افسران و برنامه‌ریزان نظامی به این نشست را نادیده گرفت. 

درباره ایران، متیس اواخر سال ۲۰۱۷ که عراق آماده برگزاری انتخابات پارلمانی بوده از طراحی گزینه‌هایی برای کاخ سفید که هدف آنها مقابله با تلاش ادعایی ایران برای اثرگذاری بر نتایج انتخابات بوده، خودداری کرده است. 

طبق گزارش نیویورکر در آن زمان مک‌مستر نگران این بوده که ایران ممکن است به دنبال اثر گذاشتن بر نتایج انتخابات باشد و به همین دلیل از پنتاگون خواسته گزینه‌هایی برای مقابله با کارزار احتمالی ایران طراحی کند.

یکی از دستیاران مک‌مستر می‌گوید در آستانه برگزاری انتخابات یک مقام پنتاگون به کاخ سفید آند. او گفت: «از او پرسیدم پس این گزینه‌ها [برای مقابله با کارزار ایران] چه شدند؟ گفت که ما در برابر این کار مقاومت کردیم. می‌شد احساس کرد همه آدم‌هایی که در آن جلسه بودند می‌پرسیدند "چی شد؟"»

متیس ماه دسامبر، یک روز بعد از آنکه ترامپ اعلام کرد قصد دارد نیروهای آمریکا را از خاک سوریه خارج کند از سمتش استعفا داد.

نشریه نیویورکر نوشته دولت ترامپ هدفش در قبال ایران را اعمال فشار بر مردم ایران و وادار کردن آنها به سرنگون کردن حکومت قرار داده است.

جان بولتون فکر می‌کند که این سیاست جواب داده است. او به نیویورکر گفت: «مخالفت‌ها با رژیم گسترده‌تر شده است. شورش‌هایی اتفاق افتاده. درباره این اتفاقات در رسانه‌های غربی چیزی منعکس نمی‌شود، چون آنها اجازه نمی‌دهند خبرنگارها این مسائل را ببینند.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر