۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۴۷۷۸۹
«عصام ابوعنزه» در سال 2014 شغل پزشکی خود را در انگلیس رها کرد و با سفر به سوریه به تروریستهای تکفیری داعش پیوست.

به گزارش پایداری ملی، وزیر بهداشت داعش و یکی از دستیارانش، هردو از کارکنان خدمات درمانی انگلیس بودند. به گفته‌ شاهدان سوری، این‌دو اعضای بدن زندانیان را خارج کرده و به اعضای زخمی داعش پیوند می‌زدند یا در بازارسیاه می‌فروختند.

به نوشته روزنامه «دیلی‌میل»، «عصام ابوعنزه» چهل ساله، سال ۲۰۱۴ همسر و فرزندان خود در شهر «شفیلد» انگلیس را رها کرده و به داعش در سوریه پیوسته بود. وی در این گروه تروریستی، توانست وزیر بهداشت شود.

گمان می‌رود وی درحال حاضر، در غارهای حوالی «الباغوز» سوریه مخفی شده باشد. او در زمان وزارت خود، «محمد انور میاه» را به‌عنوان دستیار خود منسوب کرد. میاه در شهر «بیرمنگهام» انگلیس مشغول داروسازی بود و با تشکیل داعش به این گروه پیوست بود.

شاهدان عینی سوری گفته‌اند انور به ابوانزا کمک می‌کرد اعضای بدن زندانیان و اسرای داعش را خارج کرده و به زخمیان داعشی پیوند بزنند یا با کمک یک واسطه در بازارسیاه می‌فروختند تا هزینه ترورها را تأمین کنند.

ابوعنزه در سال‌های وزارت خود درباره زنده‌سوزی یک خلبان اردنی توسط داعش در حساب «فیسبوک» خود نوشت ای‌کاش زمان بیش‌تری طول می‌کشید تا بمیرد.

همچنین گفته می‌شود ابوعنزه رهبری تیمی ده نفره را برعهده داشت که بر روی زندانیان آزمایش‌های شیمیایی انجام می‌دادند. ماهیت این مواد شیمیایی هنوز مشخص نیست.

مصاحبه دیلی‌میل با میاه در شمال سوریه که اکنون خود را «ابو عبیده البریتانی» می‌نامد انجام شد. او گفت برای کمک‌های بشردوستانه به سوریه رفته بود. وی مدعی شد در چهارسالی که در شهر «میادین» سوریه به داعش خدمت کرده، هیچ بریتانیایی دیگری را ملاقات نکرده و تنها شهروندان غیرنظامی را درمان کرده است.

این درحالی است که گروه خبری «صوت و صورة» در سال ۲۰۱۵  مدعی شد این دو فرد بسیار به یکدیگر نزدیک بوده و هردوی آن‌ها نیز نام ابوعبیده را برای خود انتخاب کردند.

«أغید الخضر» بنیان‌گذار گروه خبری «صوت و صورة» گفت: «دولت اسلامی نیاز داشت نشان دهد یک دولت است نه گروهی افراطی، به‌همین‌دلیل برای هرچیز وزیری منصوب کرد».

وی تشریح کرد: «عصام وزیر بهداشت بود که بدین معنی است که مسئول هرچیزی بود که به حوزه سلامت مربوط باشد. او با اشاره به اینکه ابوعنزه به‌خاطر تکنیک‌های بی‌رحمانه‌اش معروف بود گفت: «عصام ابتدا محمد انور را انتخاب کرد. وی کسی را لازم داشت که کمکش کند».

الخضر گفت: «انور در انتقال اعضای بدن زندانیان به افراد داعش و تجارت اعضای بدن برای داعش دست داشت».

به‌گفته شاهدان ابوعنزه در شهر میادین سوریه به همراه گروه ده نفره‌ای که تشکیل داده بود، انجام آزمایش بر روی اسرای داعش، پیوند اعضای بدن زندانیان به افراد داعشی و تجارت اعضای بدن را آغاز کرد.

الخضر در این‌باره گفت یکی از اعضای داعش روش های شکنجه ابوانزا را همانند «نازی‌ها» عنوان کرد و بیان داشت ابوانزا حتی در میان جنگجویان داعش به‌عنوان «بی‌رحم» شناخته می‌شد.

به گفته الخضر، «ابوبکر بغدادی» سرکرده داعش، هنگامی که سال ۲۰۱۷ مجروح شده بود به بیمارستان شهر میادین رفت.

با این حال انور مدعی است بی‌گناه است و برای انجام فعالیت‌های بشردوستانه به سوریه رفته است. او گفت: «من هیچ نقشی در این قساوت ها و عداوت‌های گفته شده نداشتم و هیچ ویدئویی تهیه نکردم. من هیچ‌وقت کسی را نکشتم یا آسیبی به کسی نزدم».

از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ در جریان جنگ داخلی سوریه ۳۶۲۰۵۶ نفر کشته شدند. گروه تکفیری تروریستی داعش از سال ۲۰۱۴ اعلام موجودیت کرد و بخش‌هایی از شمال عراق و شرق سوریه را تصرف کرد.

در تاریخ ۲۳ مارس ۲۰۱۹ با تصرف آخرین پایگاه داعشی‌ها در باغوز این گروه تروریستی «وهابی» با شکست کامل مواجه شد اما همچنان در این منطقه حضور دارد.

این گروه تروریستی در کشورهایی نظیر افغانستان و نواحی جنوب‌شرق آسیا و شمال آفریقا فعال است.

روز یک‌شنبه هفته گذشته یک زنجیره بمب‌گذاری‌ در کشور سریلانکا رخ داد که منجر به کشته‌شدن ۲۵۳ نفر شد. داعش مسئولیت این حمله را پذیرفت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر