۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۰
کد خبر: ۴۷۷۴۸
منابع خبری جمعه گفته‌اند دیپلمات‌های سعودی در فرایندی غیرقانونی که البته با اطلاع اف‌بی‌آی هم بوده اقدام به فراری دادن مجرمان سعودی از آمریکا کرده‌اند.

به گزارش پایداری ملی، مقام‌های فعلی و سابق آمریکایی می‌گویند حکومت عربستان سعودی بارها به شهروندان سعودی، بعد از متهم شدن به ارتکاب جرائم جدی از چنگال دادستان‌ها و پلیس بگریزند و به کشورشان بازگردند. 

به نوشته پایگاه خبری «بیزنس‌اینسایدر»، مقام‌های آمریکایی می‌گویند پلیس فدرال آمریکا («اف‌بی‌آی»)، وزارت امنیت داخلی آمریکا و سایر سازمان‌های این کشور دست‌کم برای یک دهه در جریان این اقدامات حکومت سعودی بوده‌اند. 

علی‌رغم این، دولت‌های آمریکا از بیم اینکه مقابله با این اقدام ممکن است به منافع آمریکا لطمه بزند در برابر آن سکوت اختیار کرده‌اند. 

«جفری دانیک»، مأمور بازنشسته اف‌بی‌آی که بین‌ سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ در این سازمان خدمت کرده گفت: «مسئله این نیست که موضوع سعودی‌های فراری‌داده‌شده از آمریکا مهم نبوده؛ مسئله این است که روابط امنیتی ما اهمیت بسیار بیشتری داشته. سعودی‌ها برای مبارزه با تروریسم، محافظت از آمریکا و شریکانش و مخالفت با ایران متحدانی گران‌بها هستند.»

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند دیپلمات‌های سعودی، افسران اطلاعاتی و دیگر عوامل سعودی در فرایند غیرقانونی فراری دادن اتباع مجرم سعودی نقش داشته‌اند. بیشتر این مجرمان دانشجو بوده‌‌اند و به جرائمی مانند تجاوز و قتل متهم شده‌اند. 

طبق این گزارش، سعودی‌ها با پرداخت رشوه این مجرمین را از زندان بیرون آورده‌اند، برای دفاع از آنها در دادگاه وکیل گرفته‌اند و به آنها کمک کرده‌اند به عربستان بازگردند. 

سخنگوی سفارت عربستان سعودی در واشنگتن مدعی شده که بخش کمی از دانشجویان سعودی در آمریکا با مشکلات حقوقی مواجه شده‌اند و مقام‌های سعودی هنگام تلاش برای کمک به آنها به تمامی قوانین آمریکا پایبند مانده‌اند. 

این سخنگو، علی‌رغم این از پاسخ به این پرسش که چگونه شماری از اتباع عربستان سعودی توانسته‌اند علی‌رغم داشتن مشکلات حقوقی به عربستان بازگردند، امتناع کرده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر