۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸
کد خبر: ۴۷۷۲۳
سردار جلالی در دومین کنفرانس ملی پدافند سایبری در دانشگاه آزاد اسلامی مراغه:
رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت:رویکرد ما استفاده از فرصت و مقابله با تهدیدات است، بنابراین برای هر حوزه فناوری راهبرد می خواهیم، که چگونه از تهدید مصون باشیم و از فرصت های آن استفاده کنیم، لذا نگاه پدافند غیرعامل در حوزه های فناورانه صد در صد علمی و دانش پایه است و نیازمند کار دانشگاهی است.

به گزارش خبرنگار پایداری ملی سردار سرتیپ پاسدار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، در دومین کنفرانس ملی پدافند سایبری که با حضوردانشگاهیان و فعالان پدافند سایبری کشوردر مراغه برگزار شد، ضمن تشکراز دانشگاه آزاد مراغه که به کمک انجمن علمی پدافند غیرعامل شمالغرب کشور ومشارکت کنندگان برای برگزاری این کنفرانس همت کردند و کارهای بسیاری را انجام دادند، اظهار داشت؛ انشاء الله که این کار تداوم داشته باشدو این عزیزان بتوانند در حوزه های جدید و دقیق تر نیز این گونه فعالیت ها را پیش ببرند.

وی در ادامه افزود: دو نکته باید خدمت شما عرض کنم، نکاتی که امام جمعه محترم و نماینده مجلس خبرگان رهبری که نشان می‌دهند که قرآن کریم مفاهیم علمی و بسیار دقیق دارد که اگر یک نگاه عالمانه و مجتهدانه به آن شود، میتواند مسائل امروز را به نوعی باتوجه به جدید بودن فناوری های اطلاعات و فناوری های سایبری پاسخگو باشد اگر که نگاه وسیع و دقیق باشد. همانطور که نماینده مجلس خبرگان رهبری «صَنْعَةَ لَبُوس» ]ساختن زره [را به عنوان صنعت دفاعی تفسیر کردند. حضرت آیت الله مکارم در آیه شریفه؛ {وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ (آیه 60 سوره انفال)}، ] قُوَّةٍ [ را به عنوان قوت ملی تفسیر می‌کنند و می‌گوند که: همه مولفه های قدرت ملی بایستی] وَأَعِدُّواْ [ یعنی تجهیز شود و به حداکثر برسد. و اگر ] وَأَعِدُّواْ [ را حکومت اسلامی بدانیم نه یک فرد، در واقع ] قُوَّةٍ [ به عنوان قدرت ملی عنوان می شود و لذا این نگاه چقدر می تواند به کشور کمک کند.

* وجوه ابعاد فقهی و حقوقی درتوسعه فضای سایبر *

دکتر جلالی در ادامه گفت:فضای سایبر در همه حوزه ها توسعه پیدا کرده و همه ابعاد مختلف زندگی بشر را در بر گرفته است، یکی از آن وجوه نیز ابعاد فقهی و حقوقی این کار است، که زندگی بشر را به صورت کامل تحت تاثیر قرار داده ، اکنون یک بحث جدی ایجاد شده که فناوری سایبری که در کشورها و جامعه رشد و گسترش پیدا می‌کند و بر معماری جهان در همه طرح ها و حوزه ها اثر دارد،آیا فرهنگ و ارزش ها را نیز با خود می آورد؟! یعنی هر چیزی که امریکایی ها یا صاحبان فناوری ها تولید کردند به دنبال آن ما نیز باید تابع آن باشیم و یا این که ما می توانیم از فناوری سایبری استفاده کنیم و ارزش ها و اصول خودمان را نیز داشته باشیم، یعنی نگاهی ایرانی اسلامی را در فضای سایبری داشته باشم.

وی ادامه داد؛طبیعتا چند کشور در دنیا در جهت ملی سازی فضای سایبری تلاش می کنند، یکی ازاین کشورهامشخصاچینی هابودندکه باساخت زیرساخت های خاصی، فضای سایبری چین را درواقع یک نوع قلمرو خاص تعریف کردند،( Territory of Cyber Space) را یک تعرف جدی کردند و بخاطر آن که قلمرو سایبری یک مفهموم منطقی= logical است و تعریف مفهوم فیزیکی آن بسیار سخت است.

رویکرد سازمان پدافند غیر عامل،استفاده از فرصت و مقابله با تهدیدات است/ بومی سازی زیرساخت های سایبری راهبرد مقابله با تهدیدات است


* رشته های ترکیبی و مشترک سایبری با ید درهمه حوزه ها توسعه پیدا کند *

سردار جلالی گفت:اساتید بسیار زیادی این تلاش را کردند که این فضا را تعریف کنند، اساتیدی که این فعالیت ها را انجام دادند عمدتا غیر سایبری بودند، چون موضوع سایبر با همه علوم ترکیب شده است، به تعبیری رشته های ترکیبی و مشترک سایبری با همه حوزه ها بایستی توسعه پیدا کند تا بتواند یک نگاه جامعی را داشته باشد.

فرمانده قرارگاه پدافند سایبری گفت:این که فضای سایبر چیست و از نظر علمی ما کجا را فضای سایبری تشخیص میدهیم چند سوال در آن وجود دارد، برخی سایبر را با فناوری اطلاعات (IT) مساوی می دانند، در صورتی که امریکایی ها در سند راهبردی دفاع سایبری خود، سایبر را 5+1 می‌دانند.

(IT) = Information Technology *
(CT) = *Communications Technology
*Information Warfare=(IW)
*Electronic Warfare=(EW)
*Electro Magnetic Pulse = (EMP)
(
Social Media) +
امروز که میخواهیم در مورد فضای سایبری صحبت کنیم باید بگوییم که منظور ما کدام یک از اینها است.

* تلفیق جنگ الکترونیک و فضای سایبری با یکدیگر *

وی در ادامه گفت:بعضی کشور ها مثل چین با یک شبکه اجتماعی (WeChat) با یک میلیارد و دویست میلیون نفر عضو با 800 نوع سرویس و خدمات،(به تعبیری چینی ها فضای سایبر را فقط (WeChat) تعریف می‌کنند،و همه کارکرد های مورد نیاز آن در یک فضا در اختیارشان قرار میگیرد)، بنابراین ممکن است که تعریف ما از فضای سایبر با دیگران متفاوت باشد. وقتی که پهپاد RQ 170 را نیروهای هوافضای سپاه گرفتند، امریکایی گفتند که قدرت سایبری ایران این کار را انجام داده، در صورتی که در نیروهای مسلح ما جنگ الکترونیک و واحد سایبر از یکدیگر تفکیک هستند.در تکنولوژی های جدید این 6 عنصر با یکدیگر تلفیق شدند و وقتی صحبت از فضای سایبر میشود دو مفهوم جنگ الکترونیک و فضای سایبری با یکدیگر تلفیق می شوند و این باید در ذهن ما باشد که فضای سایبر با (IT) مساوی نیست.

*تعاریف فضای سایبر*

دکتر جلالی گفت:فضای سایبر به لحاظ وسعت دو تعریف دیگر از آن وجود دارد؛ وقتی ما درباره قلمرو سرزمینی سایبر در فضای کشور صحبت می کنیم باید یک محدوده برای دفاع تعریف کنیم.

اولین ویژگی سایبر این است که قلمرو ندارد، در واقع در فضای سایبری جغرافیا از بین رفته است، حالا ما در این فضایی که جغرافیا در آن از بین رفته است می خواهیم دفاع کنیم، لذا برای این که دفاع خوبی داشته باشیم باید قلمرو تعریف کنیم، اسرائیلی ها وقتی می گویند

(Cyber Defense Dom) و یا گنبد دفاع سایبری، آن گنبد فرضی، برش نیمکره جغرافیا است، یعنی یک جغرافیا را تعریف میکند که این گنبد میخواهد از آن دفاع کند. آن گنبد فرضی قلمرو سایبری محسوب میشود، منتهی جغرافیایی نیست logical است و ما باید با روابط منطقی آن را تعریف کنیم.

*لازمه دفاع سابیری،مشخص شدن محدوده دفاع*

رئیس سازمان پدافند غیر عامل درادامه گفت؛اگر ما بخواهیم از کشور دفاع سایبری انجام دهیم اول باید محدوده دفاع را مشخص کنیم و بعد بدانیم که از چه چیزی میخواهیم دفاع را انجام دهیم. امروزه همه دارایی های کشور در حال تبدیل به دارا یی های سایبری است، به عنوان مثال قبلا پول رایج کشور اسکناس و سکه بود اما اکنون 90 و چند در صد پول کشور الکترونیکی است، در گذشته اجرای پدافند غیرعامل بانک مرکزی بایستی خزانه طلا را استحکام بخشی می کردیم. اما الان برای پدافند غیرعامل بانک مرکزی باید (server)، (Firewall)، شبکه و ... از ایمنی و امنیت بالایی برخوردار شوند. بعبارتی این یک شیب تند برای تغییر ماهیت دارایی های کشور است که در حال تغییر به دارایی های سایبری است.

* فناوری های پیشرو *

وی گفت:چند فناوری وجود دارد که به آن های فناوری های پیشرو گفته میشود که در حال تغییر معماری های جهان است، اولین فناوری اینترنت اشیاء (IOT) است، این یعنی اون دسته از فناوری که در کنار یک جسم بی‌جان قرار میگیرد (مثل؛ تلویزیون، یخچال، خانه و ...) و آن را به یک وسیله هوشمند تبدیل می‌کند، و آن را فرمانپذیر، قابلیت برنامه ریزی، قابلیت دسترسی به آن می‌دهد و می‌شود به آن برنامه داد، وقتی این قابلیت های سایبری به هر جسمی داده می‌شود، یک اشکالی در آن ایجاد می‌شود، آن هم این که همه تهدیدات فضای سایبر به فضای فیزیکی منتقل می شود، تهدیدات قابلیت نفوذ، تخریب اطلاعات، دستکاری اطلاعات، قابلیت جاگذاری فرمان دلخواه، در اختیارگرفتن، قابلیت کنترل از راه دور این تهدیدات فضای سایبر است که فضای فیزیکی منتقل می‌شود، نوعی از تکنولوژی شکل گرفته است که حجم زیادی از تهدیدات و قابلیت ها در آن وجود دارد.

* هر فناوری سایبری که وارد یک کشور شود، تولید کننده در آن قطعا نفوذ خواهد داشت.*

وی گفت:هوشمندی سه نسل دارد؛یکم ،دوم و سوم ،نسل اول آن امکانی است که در هواپیماها وجود دارد به عنوان (autopilot)= خلبان اتوماتیک که در واقع یک اقدام الکترونیک و اتوماتیک است، نسل دوم فناوری سایبری به آن اضافه می‌شود در کنار الکترونیک و قابلیت برنامه ریزی می دهد که چه ساعتی پرواز انجام شود و چه ساعتی فرود مثل پهباد ها، نسل سوم هوشمندی نسلی است که هوش مصنوعی نیز به آن اضافه می‌شود، یعنی در کنار این قابلیت‌ها (Big Data) را اضافه می‌کنیم و تمام رفتارهای گذشته را به آن وصل می‌کنیم، در واقع در این نسل با نوعی از تکنولوژی مواجه هستیم که میتواند مثل انسان فکر کند و مثل انسان تصمیم گیری کند، هر فناوری سایبری که وارد یک کشور شود، کشور تولید کننده و صاحب فناوری در آن قطعا نفوذ خواهد داشت.

*کاشت ایمپلنت در دوربین های وارداتی*

سردار جلالی با اشاره به اینکه امریکایی ها در یکی از سندهای راهبردی خود اعلام کرده بودند که ما در زیرساخت های ایرانی ها (implant) سایبری کار گذاشتیم، که در شرایط عادی برای ما اطلاعات ارسال کنند و در شرایط غیر عادی ما به آن ها فرمان بدهیم و آن سیستم ها فرمان های مطلوب ما را اجرا کنند،گفت:برآن شدیم که در مورد این ادعای امریکایی ها تحقیق کنیم، آزمایشگاه سخت افزار یکی از دانشگاه های کشور را به عنوان آزمایشگاه مرجع انتخاب کردیم، و چند نمونه از دوربین های حفاظتی را برای تحقیق به آزمایشگاه بردیم، مدیر آزمایشگاه با توجه به دشواری کار گزارشی را بعد دو ماه به بنده ارائه دادند که حاکی از آن بود که در سخت افزار و نرم افزار این دوربین ها چیزی پیدا نکردیم، اما در میان سخت افزار کدی پیدا کردیم که ثبت شده بود تمام تصاویر به این آدرس IP ارسال شود.

آدرس IP را که پیگیری کردیم متوجه شدیم که این آدرس IP برای اطلاعات ارتش آن کشور است، چون این (device) محصول کشور خارجی بود، با پلیس فتا هماهنگی های لازم انجام شد و این IP دوربین ها به IP های پلیس فتا تغییر کرد لذا هر کدام از این دوربین ها اگر به اینترنت متصل باشند تصاویر برای پلیس فتا به صورت اتوماتیک ارسال می شود، این قابلیت در همه device ها وجود دارد،ما دوربین ها را برای چه کاری می‌خواهیم ، اساسا دوربین ها برای حفاظت و کنترل طراحی شده اند اما با نفوذی که در آن ها رخ داده برعکس آن چیزی که توقع داریم عمل خواهند کرد.

دکتر جلالی ادامه داد:نمونه دیگری از این (implant) گذاری هادر درب های اتوماتیک هستند که از تردد افراد تصویر برداری می‌کنند و پس از مدتی با یک (error) مواجه خواهیم شد که برای برطرف کردن این (error) ها بایستی با اتصال به اینترنت مشکل را رفع کنیم و پس از اتصال به اینترنت تمامی تصاویر برای مقصد مورد نظر ارسال می شوند. این فناوری هایی هستند که در کنار هوشمندی برای ما تهدیداتی شدیدتر ایجاد می‌کند.

* شبکه های اجتماعی،ایجاد دولت در داخل دولت *

وی با اشاره به شبکه های اجتماعی که در ابتدا به عنوان پیام رسان(Messenger) شناخته می شدند، که فقط کار تبادل متن را انجام می دادند گفت: بعد از آن تبادل تصاویر و فیلم نیز بوجود آمد، بعد از آن تولید دوطرفه ایجاد شد، معنای این که بر بسترweb2 دو طرف می‌توانند تولیداتی داشته باشند، پس از آن در بستر شبکه های اجتماعی شغل ایجاد شد، که به آن خدمات جزئی نیز می‌گویند، مثل اسنپ، تپ‌سی و ... بعد از آن نظام پرداخت (payment) ایجاد شد، سپس ارز رمزها بوجودآمد، در واقع ارز رمزها، نظام پرداخت و خدمات جزئی دولت ها را از رده خارج می‌کند به علت این که این شبکه ها درون رگولاتوری هستند، یعنی مقررات را خودشان ایجاد و ثبت می‌کنند، لذا همین جاست که نقش دولت ها که رگولاتوری و وضع مقررات را بر عهده دارند از دولت ها گرفته می‌شود، پول نیز همینطور بانک مرکزی که مقررات پولی و مالی کشور را وضع می کند و وقتی ارز رمزها با خاصیت درون رگولاتوری بوجود می آیند. یعنی بانک مرکزی را از رده خارج می کند. بعبارتی یک دولت در داخل دولت ما ایجاد می‌شود که این دولت فرمانپذیری از دولت اصلی و مرکزی را ندارد،و وقتی ما با یک مشکل مواجه می‌شویم و به نوعی به تبع آن مشکل امنیت خدشه دار شود، پلیس باید رسیدگی کند، اما پلیس با چه کسی برخورد کند، قوه قضایی منشاء جرم را میخواهد کشف کند و یا پیشگیری نماید بعبارتی؛ پیشگیری، پیگیری و مجازات کند، با این وضعیتی که الان در شبکه های اجتماعی وجود داد قوه قضائیه ما نمی‌تواند این سه کار را انجام دهد، یعنی شبکه اجتماعی که قبلا به عنوان پیام رسان (Messenger) شناخته می شد الان به عنوان ابزار حکومت شناخته شده است.

* شبکه اجتماعی امروز بعنوان شعبه ای از حکومت تعریف می شود*

رئیس سازمان پدافند غیر عامل اشاره کرد:ترامپ رییس جمهور امریکا، سه ماه پیش درجریان انتخابات کنگره یک قرارگاه در فیس بوک دایر کرد به عنوان قرارگاه انتخاباتی فیس بوک، این قرارگاه به چه منظور ایجاد شد؟ به منظور بررسی فعالیت فیس بوک برای جلوگیری از توطئه احتمالی فیس بوک علیه او و تعریف انتخابات به نحو دیگر، این اقداماتی است که در امریکا بر روی شبکه اجتماعی فیس بوک که برای خودشان است انجام می دهد.

کتاب [social media as weapon for all]=(شبکه های اجتماعی سلاحی برابر برای همه)، در سال 2018 در امریکا منتشر شده است. در فصل ششم این کتاب صراحتا بر نقش شبکه های اجتماعی بر انتخابات ها اشاره می‌کند. الان دیگر شبکه های اجتماعی صرفا پیام رسان (Messenger) نیستند و به عبارتی به عنوان شعبه ای از حکومت تعریف می شود.

*مدل جدید جنگ سایبری*

وی گفت:نمونه دیگری است که به عنوان {(IOP = Internet of people) اینترنت برای مردم} که چهار فناوری تقسیم می شوند؛(IOT(IOP)، (smartness)، (Social Media) که در واقع این چهار فناوری در حال تغییر کلیه نظامات و مقررات جهان هستند، مقام معظم رهبری در این خصوص جمله ای میفرمایند که؛ «معماری جدید جهان بر مبنای توسعه زیر ساخت‌های سایبری است که بر کشور ما هم اثر خواهد گذاشت.» ساختار های جهانی و استراتژیک در حال تغییر است و وقتی که همه زیر ساخت های ما هوشمند شود و ما رگولاتوری نکرده باشیم و عملیات های دریافت و پرداخت،بروزرسانی و ... را ما انجام نداده باشیم، یعنی از کنترل خارج شده و دیگر در کنترل ما نیست، و در این موقع دولت ها به سمت ضعیف شدن و غیر پاسخگو شدن حرکت می‌کنند.این یعنی چیزی که در فرانسه امروز اتفاق می افتد، رییس جمهور فرانسه می گوید؛ امریکایی با استفاده از فضای سایبری نسبت به تحریک مردم فرانسه اقدام می کنند و از دولت فرانسه باج خواهی می‌کنند، مفهوم جدیدی از جنگ سایبری بر بستر شبکه های اجتماعی در حال شکلگیری است، یعنی مردم را سازماندهی کنی، افکار عمومی را تغییر، یا شکل دهی و هدایت کنی، انواع عملیات های روانی را انجام دهی، عملیات شناختی انجام بدهی و به سمت اهداف خودت هدایتشان کنی مدل جدیدی از جنگ سایبری محسوب می شود.

*جنگ در بستر شبکه های اجتماعی*

وی به جنگ جدید دیگری که در بستر شبکه های اجتماعی در حال رخ دادن است، به نام جنگ شناختی، با ابزاری به نام محتوا، با ابزاری به نام داده به گونه ای تنظیم می شود که بر روی ذهن شما اثرگذار است.اشاره و گفت:مدل دیگری از جنگ سایبری که مدل قدیمی تری از جنگ های سایبری است، حمله به زیر ساخت ها است، حمله به تاسیسات گازی، برقی، آبی و ... کاری که امریکایی ها امروز در ونزوئلا انجام می دهند، بخاطر این که سیستم ها و تجهیزات برقی امریکایی در زیرساخت های ونزوئلایی بکار گرفته شده است.

*اعتراف آمریکایی ها به حمله سایبری به سایت هسته ای نطنز*

دکتر جلالی گفت:یک حمله موضعی است که به عنوان مثال می توانیم، به حمله ارتش سایبری امریکایی ها و اسرائیلی ها به سایت هسته ای نطنز اشاره کنیم، که خود امریکایی ها در مستند «روز صفر» اعتراف می کنند که این حمله طراحی مشترک امریکایی ها و اسرائیلی ها بوده است، در حمله موضعی یک حوزه حمله می شود ولی میتواند این حمله چند جانبه باشد، مثل حمله به شبکه های بانکی، تاسیسات برقی و سایت های هسته ای حمله شود به صورت هم زمان با هدف ناتوان سازی و یا اختلال، لذا چون راهکارهای جنگ سایبری یک بار مصرف است، بدون داشتن ضرورت آن را خرج نمی کنند و در شرایط خاص از آن استفاده می کنند.

* حمله سایبری پیش زمینه حمله نظامی *

وی گفت:نوع دیگری از جنگ سایبری وجود دارد که با دیگر حوزه ها ترکیب می شود، که معروف به (Hybrid warfare = جنگ ترکیبی) است، این نوع جنگ ها دو دسته هستند؛ 1) عملیات های سایبری- سایبری، 2) عملیات سایبری- امنیتی نظامی، درباره این مدل جنگ نیز می‌توانید، حمله روس ها به گرجستان، استونی و اکراین را بررسی کنید. به عبارتی حمله سایبری به عنوان پیش زمینه حمله نظامی صورت می گیرد.

جنگ سایبری چند کشور علیه یک کشور و چند کشور با چند کشور دیگر نیز در انواع و اشکال جنگ های سایبری وجود دارد. سایتی (مرکز تعالی دفاع سایبری ناتو) در کشور استونی وجود دارد که ناتو راه اندازی کرده، که یک دفاع 39 کشوری را در مقابله با حملات سایبری طرح ریزی کند.

لذا اگر ما بخواهیم پدافند کنیم در فضای سایبر سه سطح امنیت داریم؛

سطح اول: ایمنی ( (cyber safety level

سطح دوم: امنیت سایبری (levelcyber security )

سطح سوم: دفاع سایبری (cyber defense level) ] آفند + پدافند [

* پنج شاخص حمله سایبری به جنگ سایبری *

وی در ادامه چنین گفت:ما در دکترین نظامی هر نوع حمله ای را جنگ نمی دانیم، پنج شاخص وجود داد که حمله سایبری به جنگ سایبری تعریف شود؛

الف)اثر جنگ سایبری بر امنیت ملی یا پیامد در سطح امنیت ملی 

ب)به یک حوزه با اهمیت حمله شود.(امنیت ملی را بخطر بیاندازد)

پ)پیامد های آن پیامد هایی در سطح بخطر افتادن امنیت ملی باشد.

ج)با سلاح سایبری حمله شود. (ویژگی های سلاح سایبری: رمز شوندگی چند لایه، فرمانپذیر، قدرت پنهان شوندگی، قدرت تخریب و ...)

چ)از طرف یک دولت و یا ارتش سایبری حمایت و طرح ریزی شده باشد و یا یک گروه تحت حمایت دولت آن را انجام دهد.

*اقسام بازداراندگی ها در تهدیدات سایبری*

سردار جلالی با اشاره به این موضوع که در بحث دفاع سایبری هم آفند داریم و هم پدافند ولی الان موضوع بحث ما حوزه پدافندی است،گفت:باید دید که ما در حوزه دانشی و علمی چه کاری را انجام داده ایم، ما در کشور چند دانشگاه داریم که پدافند سایبری در مقطع ارشد و یک دانشگاه دفاع ملی در مقطع دکتری این رشته را تدریس می کنند. به لطف خدا و همکاری دانشگاه آزاد، طبق صحبت هایی که با ریاست دانشگاه آزاد شده برنامه داریم این رشته ها را در دانشگاه آزاد نیز تدریس کنیم.دفاع سایبری نسبت به امنیت سایبری موضوع کاملا متفاوتی است ، در دفاع سایبری لایه ها و انواع دفاع متفاوت است و سناریوهای زیادی برای آن تدوین شده است. هدفی که ما در دفاع سایبری دنبال می‌کنیم، دفاع سایبری است، بازدارندگی به معنی این است که یک کاری انجام دهیم که دشمن از قدرت تو بترسد و به تو حمله نکند، بازداراندگی سه قسمت دارد؛

1-مقاومت پذیر و تاب آور باشید

2- قدرت پاسخ داشته باشید

3-قدرت پشیمان کنندگی داشته باشید

راهبرد سایبری ایران ژنرال کیت الکساندر را عزل و بازنشسته کرد

یک ژنرال امریکایی به نام ژنرال آمریکایی کیت الکساندر (که یک نظامی چهارستاره است)، فرمانده اسبق سایبری امریکا، استراتژی او ایجاد بازدارندگی با استفاده از ابزار آفندی بود، او طرح حمله به نطنز را آماده کرد، و این طرح را برای اوباما رئیس جمهور وقت امریکا ارائه کرد، این ژنرال امریکایی انقدر از این طرح مطمئن بود که اوباما بزرگترین اشتباه تاریخی خودش را کرد و مسئولیت رسمی حمله سایبری را پذیرفت، و نام رمز "بازی‌های المپيک" را به عنوان نام رمز حملات سايبری واشنگتن و تل‌آويو عليه ايران گذاشته شد و حمله را علیه ایران آغاز کردند، اما متوجه این موضوع نبودند که کشوری که بخشی از آن سایبری است، کمتر آسیب میبیند تا کشوری که همه آن سایبری است به عنوان مثال امریکایی ها 100 واحد ضربه زدند و 1000 واحد ضربه خوردند. لذا بازدارندگی دو مولفه دارد: 1) قدرت دفاعی:به معنای آسیب ناپذیری 2 )قدرت حمله: قدرت آسیب زدن به دشمن.به همین خاطر ژنرال کیت الکساندر را پس از این اتفاق عزل و بازنشسته کردند. بعد از این ژنرال امریکایی ها ساخت و طراحی یک معماری پیچیده دفاع سایبری بر تمام حوزه ها و زیرساخت های امریکا را در دستور کار خود قرار دادند. ما درسازمان پدافند غیرعامل یک سند راهبردی پدافند سایبری نوشته ایم که تاریخ انتشار آن مشخص است، امریکایی ها نیز یک سند سایبری بعد از ژنرال کیت الکساندر نوشتند که تاریخ انتشار آن هم مشخص است، امریکایی ها در سند سایبری خودشان بخشی از اصول پدافند سایبری ما را در سند راهبردی خودشان کپی کرده اند.

* باید برای تک تک تهدیدات سایبری نظریه دفاع سایبری داشته باشیم*

فرمانده قرارگاه پدافند سایبری گفت:ما در پدافند سایبری باید برای تک تک این تهدیدات سایبری نظریه دفاع سایبری داشته باشیم، طرح دفاعی و الگوی دفاعی طراحی کنیم ، دانشجویان، محققان، پژوهشگران و اساتید اگر می‌خواهند در حوزه پدافند سایبری = (cyber defense) کار کنند، اصلا به دنبال (cyber security) = امنیت سایبری نروند.امریکایی ها در مقاله ای عنوان می کنند که cyber security و همه پروتکل های آن که برای هکر ها و دزد ها مناسب است، برای ارتش خوب نیست تمام هکر های پیشرفته از تمام پروتکل ها و استاندارهای امنیتی عبور می‌کنند، و اگر میخواهیم امنیت و دفاع ایجاد کنیم باید یک رویکرد جدید دفاعی داشته باشیم، ما این رویکرد را در پدافند سایبری طراحی کرده ایم ولی در جزئیات این ها باید کار فنی و اجرایی انجام شود تا بتواند یک نظام دفاعی به ما بدهد که تمام زیر ساخت های ما کاملا امن و یک پارچه باشد.هیچ حمله به آن نشود انجام داد. بنابراین ما در حوزه پدافند باید آسیب ناپذیر باشیم، باید حداکثر تاب آوری را در برابر تهدید داشته باشیم باید مقاومت بالایی داشته باشیم و آسیب پذیری هایمان نزدیک صفر باشد و اگر این رویکرد را داشته باشیم الزامات زیادی در آن بوجود می آید که باید این الزامات محقق شود .

* شبکه های اجتماعی یکی از نیاز های واجب بشر *

وی گفت:من امروز شبکه های اجتماعی را یکی از نیاز های واجب بشر می دانم، زندگی بشر پیشرفته بدون شبکه های اجتماعی مختل می شود، و به تعبیری شبکه اجتماعی ضرورت امروز ما است ولی شبکه اجتماعی که زیرساخت های آن برای دشمن باشد، یعنی سلاحی علیه ما است، یعنی ما شبکه اجتماعی می‌خواهیم که زیر ساخت های آن ملی و بومی باشد و اپلیکیشن‌ها و نرم افزارهای آن دست مردم و در اختیار بخش خصوص باشد ولی زیر ساخت باید در اختیار حاکمیت باشد، که بتوانیم آن را مدیریت کنیم، اگر به ما حمله کردند بتوانیم پاسخ بدهیم.

اگر بخواهیم فقط یک راهبرد برای پدافند غیرعامل سایبری بدهیم باید بگوییم که ملی سازی همه زیر ساخت ها و بومی سازی آن ها کشور بنابراین اگر بخواهیم آسیب نبینیم نیازمند یک راهبرد تفصیلی و دقیق پدافند غیرعامل در حوزه سایبری داریم که برای تک تک این تهدیدات راحل حل ارائه بدهیم.

* رویکرد سازمان پدافند غیر عامل،استفاده از فرصت و مقابله با تهدیدات *

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت:رویکرد ما استفاده از فرصت و مقابله با تهدیدات است، بنابراین برای هر حوزه فناوری راهبرد میخواهیم، که چگونه از تهدید مصون باشیم و از فرصت های آن استفاده کنیم، لذا نگاه پدافند غیرعامل در حوزه های فناورانه صد در صد علمی و دانش پایه است و نیازمند کار دانشگاهی است، همه دانشگاه ها در سراسر کشور من جمله دانشگاه آزاد اسلامی اگر بتوانند به سوالات سازمان پدافند غیرعامل پاسخ بدهند، هم ما بشدت از آن ها حمایت می کنیم، هم این تحقیقات می تواند برای خود دانشگاه آزاد مفید و مثمر ثمر باشد.

موضوعاتی که امروز پدافند غیر عامل آن ها را مطرح میکند موضوعات امروز دنیا در حوزه سایبری است، ان شاء الله بتوانیم این موضوعات نو و کاملا جدی را در دانشگاه ها به پاسخ سوالاتمان برسیم و در پرتوی این جهاد علمی بتوانیم کشور را امن و مصون کنیم .





گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر