۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
کد خبر: ۴۷۷۲۱
منابع خبری روز چهارشنبه گزارش دادند که دادستانی فرانسه درباره افشای اسناد اطلاعاتی این کشور مبنی بر استفاده از سلاح های فرانسوی در جنگ یمن تحقیقاتی را آغاز کرده است.
به گزارش پایداری ملی، دادستانی پاریس با شکایت وزارت ارتش فرانسه، تحقیق خود را در مورد درز اسناد اطلاعاتی نظامی این کشور در رسانه های داخلی را از 13 دسامبر گذشته آغاز کرد.

بر اساس این گزارش، اداره کل امنیت داخلی فرانسه مسئول اجرای تحقیق در این زمینه است.
این گزارش می افزاید، سه روزنامه نگار از سوی دادستانی پاریس احضار شدند و قرار است ماه آینده از دو نفر از آن ها بازجویی شود.

در صورتی که اتهام های نسبت داده شده به این خبرنگاران احراز شود، هریک از آن ها به پنج سال زندان و پرداخت جریمه معادل 75 هزار یورو محکوم خواهند شد.

خبرنگاران احضار شده در مجله «دیسکلوز» و «رادیو فرانس» فعالیت می کنند.

هفته گذشته مجله «دیسکلوز» گزارش داده بود یادداشت منتشر شده از سوی اداره اطلاعات نظامی فرانسه نشان می دهد برخلاف ادعاهای مقام های این کشور، سلاح های ساخت فرانسه در جنگ یمن مورد استفاده قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، اداره اطلاعات نظامی فرانسه یادداشتی در اکتبر 2018 به دولت این کشور ارسال کرده که حاکی است تسلیحات فرانسوی از سوی عربستان سعودی و امارات متحده عربی در خاک یمن استفاده شده است.

این در حالی است که مقامهای فرانسه در اظهارات رسمی خود مدعی هستند که سلاح های ساخت این کشور که در اختیار عربستان سعودی و امارات متحده عربی است تنها کاربرد دفاعی داشته و در خاک یمن مورد استفاده قرار نمی گیرد.

بنابر گزارش مجله دیسکلوز، این یادداشت که با عنوان «مردمی که با بمب ها تهدید می شوند» از سوی اداره اطلاعات نظامی فرانسه برای دولت این کشور ارسال شده است، می افزاید: 436 هزار و 370 نفر ممکن است هدف احتمالی گلوله های توپخانه قرار بگیرند که برخی از این توپخانه ها ساخت فرانسه است.

پیشتر شماری از سازمانهای غیردولتی فرانسه از دولت این کشور خواسته بودند تا فروش سلاح به عربستان سعودی را فورا متوقف کند.

برخی از کشورهای غربی از جمله آلمان پس از قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی اعلام کرده بودند که به دلیل وجود برخی شواهد مبنی بر دست داشتن مقامهای سعودی از جمله محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در این ماجرا از فروش سلاح به عربستان خودداری خواهند کرد.

عربستان از ششم فروردین سال 94 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا،حملات گسترده ای را علیه یمن فقیرترین کشور عربی آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن رئیس جمهوری مستعفی این کشور به قدرت، به اهداف و زیادخواهی های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

تجاوز عربستان به یمن تاکنون منجر به کشته شدن بیش از 16 هزار یمنی بیگناه و ویرانی زیرساختهای این کشور شده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر