۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۴۷۷۰۶
در همایش بین‌المللی مالاریا مطرح شد؛
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر گفت: در سال گذشته تنها ۹ مورد ابتلای محلی به بیماری مالاریا گزارش شده است.

به گزارش پایداری ملی، همایش بین‌المللی مالاریا هم زمان با روز جهانی مالاریا با حضور علیرضا رییسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، نماینده سازمان بهداشت جهانی و برخی از مسئولان این حوزه در چابهار در حال برگزاری است.

در این همایش گزارشی از میزان شیوع مالاریا در ایران و جهان ارائه و آخرین یافته های کنترل و مبارزه با مالاریا بررسی شد، همچنین حمایت‌های قانونی صورت گرفته در این حوزه، نقش دفتر سازمان جهانی بهداشت در ایران در حمایت از برنامه حذف مالاریا، دستاورد‌های استراتژی حذف مالاریا، ارتباط توسعه و مالاریا و اعلام حمایت سیاسی از این برنامه در استان سیستان و بلوچستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در حال حاضر ابتلای محلی مالاریا در ایران به جنوب استان سیستان و بلوچستان و قسمتی از هرمزگان مربوط است و بر اساس برآوردهای سازمان بهداشت جهانی در منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت (امرو)، تا سال ۲۰۲۰ ایران و عربستان به حذف مالاریا خواهند رسید.

در ابتلای این مراسم امینی فر رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر  اظهار کرد: بیماری مالاریا درد‌هایی متعدد برای بشر ایجاد کرده و قرار است ایران تا سال ۲۰۲۰ این بیماری را حذف کند.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی متعهد به حذف بیماری مالاریاست و الویت اصلی این دانشگاه پاسداشت از مرز‌های بهداست و درمان است.

امینی فر اظهار کرد: در سال ۹۷ انتقال محلی مالاریا به ۹ مورد کاهش پیدا کرده و تا به امروز هیچ مورد محلی مشاهده نشده و قاچاق سوخت از پاکستان یکی از مشکلات جدی ما برای مبارزه با این بیماری است.

وی گفت: بیش از ۵۰ هزار نفر در حاشیه شهر‌های استان سیستان و بلوچستان زندگی می‌کنند و ما با کارشناسان و مراقبان بهداشت وضعیت بهداشتی آنها را به روز مرتب کنترل می‌کنیم.

وی افزود: در سال گذشته ۱۹۶ نفر به بیماری مالاریا مبتلا شده اند که تردد غیر مجاز، افزایش زاغه نشینی، بکارگیری افراد غیر ایرانی و دو ملیتی بودن افراد یکی از چالش‌های جدی ما محسوب می‌شود.

در ادامه مراسم بامری فرماندار چابهار گفت: در حوزه آموزشی و بهداشتی پایین ترین رتبه از نظر بودجه را داریم و متعهد به حذف بیماری مالاریا تا سال ۲۰۲۰ هستیم.

وی افزود: چابهار پتانسیل‌های زیادی دارد و همگام با سیاست‌های وزارت بهداشت مانند گذشته عمل خواهد شد و حمایت‌های لازم صورت می‌گیرد.

بامری ادامه داد: امروز دانشکده ایرانشهر به دانشگاه علوم پزشکی تبدیل شده که این از نعمت‌های جمهوری اسلامی است.

وی بیان کرد: من از همه مسئولان درخواست دارم به زودی ردیف اعتباری بیمارستان ۵۴۰ تخت خوابی شهر چابهار اختصاص پیدا کند.

در ادامه مراسم حجت الاسلام و المسلمین موسوی امام جمعه چابهار گفت: ابتلابه بیماری مالاریا در کشورمان در شان جمهوری اسلامی نیست و‌ ای کاش سالیان گذشته ما جشن حذب بیماری مالاریا را در کشور می‌گرفتیم.

وی افزود: حوزه سلامت در مکتب اسلام تاکید زیادی شده است به طوری‌که در عیادت‌ها از بیمار دستوراتی در دین مبین اسلام آمده است.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی گفت: اینکه بیماری مالاریا در چابهار و سرباز بروز داشته باشد یک توطعه استکبار می‌تواند باشد و معتقدم کشور باید مرز‌های سلامت را مانند تقسیمات کشوری حفظ کند و امیدوارم وزارت بهداست مسئله سلامت و بویژه بیماری مالاریا را کنترل کند.

وی بیان کرد: متاسفانه بیماری ایدز در چابهار زیاد است و باید مدیریت بهتری در کنترل رفت و آمد و بیماری‌ها داشته باشیم.

امام جمعه چابهار گفت: کشورمان در مسایل انسانی و اخلاقی پیشتاز است و باید در خصوص مسائل سلامت نیز ایران باید پیشتاز باشد.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی افزود: من امیدوارم سازمان‌های مربوطه کار ساخت بیمارستان ۵۴۰ تخت خوابی را هرچه زودتر شروع کنند.

در ادامه مراسم زمانی مدیر برنامه مبارزه با مالاریا در دفتر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت گفت: در چهار سال گذشته سازمان جهانی بهداشت یک برنامه را طراحی کرد تا بیماری مالاریا تا سال ۲۰۳۰ کاهش پیدا کند و یکی از اهداف بلند مدت حذف مالاریا در ۱۱ کشور از جمله ایران است.

وی افزود: در سال ۹۷ کمتر از ۲۰ مورد محلی بیماری مالاریا گزارش شده و این حاصل سیاست کشور در حوزه سلامت و سیستم قوی بهداشتی و درمانی ماست.

زمانی بیان کرد: برای حذف بیماری مالاریا به دلیل چالش‌هایی مانند تردد غیر مجاز که در کشور وجود دارد، دچار مشکلاتی می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر