۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۹
کد خبر: ۴۷۶۸۵
مدیر تأسیسات آبی و برق‌آبی تهران از ۸۶۶ میلیون مترمکعب ذخیره آبی سدهای پنج‌گانه استان تهران خبر داد و گفت: وضعیت ورودی آب در سال آبی ۹۷ـ۹۸ با رشد ۹۷ درصدی روبه‌رو است.

به گزارش پایداری ملی، محمد شهریاری مدیر تأسیسات آبی و برق‌آبی استان تهران درباره جدیدترین وضعیت سدهای پنج‌گانه استان تهران اظهار داشت: آب شرب تهران از دو سامانه شرق و غرب با ۵سد تأمین می‌شود.

 وی ادامه داد: سدهای لتیان، لار و ماملو در سامانه شرقی و سدهای طالقان و امیرکبیر در سامانه غربی قرار دارند همچنین آب کلان‌شهر کرج نیز از سامانه غربی تأمین می‌شود.

مدیر تأسیسات آبی و برق‌آبی استان تهران درباره میزان آب شرب موردنیاز تهران بیان داشت: با توجه به پیش‌بینی‌های انجام‌شده یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب نیاز آب شرب تهران است که از این مقدار ۳۰ درصد از منابع زیرزمینی و ۷۰درصد از منابع سطحی تأمین می‌شود.

شهریاری ذخایر پنج‌گانه را افزایشی دانست و گفت: سدهای تهران ۸۶۶ میلیون مترمکعب دارای ذخیره آبی هستند که نسبت به ۶۴۱ میلیون مترمکعب روز مشابه در سال قبل ۲۲۵ میلیون مترمکعب افزایش ذخیره مخزن داریم.

وی درباره مقدار ذخیره فعلی آب مطرح کرد: سدهای امیرکبیر، لتیان، لار، ماملو و طالقان هرکدام به ترتیب دارای ۱۳۹، ۵۴، ۶۹، ۲۱۵و ۳۸۹ میلیون مترمکعب آب هستند.

روند افزایشی ذخایر آبی

مدیر تأسیسات آبی و برق‌آبی استان تهران به افزایش ۹۷ درصدی آوردها اشاره و عنوان کرد: وضعیت ورودی آب از ابتدای سال آبی ۹۷_ ۹۸ تا روز سوم اردیبهشت‌ماه سال جاری یک میلیارد و ۲۳ میلیون مترمکعب بوده که در مدت مشابه سال آبی قبل (۵۱۹ میلیون مترمکعب) افزایش ۹۷ درصدی را شاهد هستیم.

شهریاری درباره وضعیت بارندگی‌ها نیز ابراز کرد: از ابتدای سال آبی در حوزه عملکرد شرکت آب منطقه‌ای تهران میزان بارندگی ۴۱۹ میلی‌متر تا چهارم اردیبهشت‌ماه سال جاری است که نسبت به ۲۰۰ میلی‌متر سال آبی گذشته ۱۱۰ درصد و در مقایسه با ۲۶۴/۵ و میلی‌متر متوسط بلندمدت ۵۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی درباره مدیریت سدهای پنج‌گانه استان تهران تصریح کرد: مدیریت مخزن‌ها از بهمن‌ماه سال گذشته آغازشده و فصل بهار فصل آبگیری است به این صورت که هر پوشش برفی در زمستان با بارش‌های بهاری تبدیل به روان آب‌ها شده که درنهایت سدهایی که در مسیر رودخانه‌ها قرار دارند این سیلاب‌ها را مهار می‌کند.

مدیر تأسیسات آبی و برق‌آبی استان تهران در پایان درباره گنجایش و مهار سیلاب‌ها خاطرنشان کرد: رهاسازی آب از مخازن برای تغذیه آبخوان‌ها و تأمین آب کشاورزی با مدیریت انجام می‌شود تا سدها ظرفیت مهار سیلاب‌های شدید را با امنیت بالا داشته باشند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر