۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۰
کد خبر: ۴۷۵۹۲
سخنگوی وزیر دولت افغانستان خبر داد
سخنگوی وزارت دولت در امور حوادث افغانستان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون افغانستان با ۲ دوره سیل مواجه بود که در مجموع ۲۴۳ نفر از شهروندان این کشور در ولایات مختلف جان خود را از دست دادند.

به گزارش پایداری ملی، «احمد تمیم عظیمی» سخنگوی وزارت دولت در امور حوادث غیرمترقبه افغانستان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون افغانستان با 2 دوره سیل مواجه بود که در مجموع 243 نفر از شهروندان این کشور در ولایات مختلف جان خود را از دست دادند.

وی افزود: در جریان سیلاب در افغانستان بیش از 16 هزار و 500 خانه به‌طور کامل ویران شده و همچنین بیش از 19 هزار خانه نیز به صورت جزیی تخریب شدند که نیازمند تعمیر اساسی است.

سخنگوی وزارت دولت افغانستان در امور حوادث غیرمترقبه افغانستان ادامه داد: به طور کلی 22 ولایت افغانستان درگیر سیل بودند که بیشتر ولایات جنوب و شمال و مرکزی و نیز پایتخت افغانستان را شامل می‌شوند.

وی به بیشترین ولایتی که از سیلاب آسیب دیدند اشاره کرد و گفت: در دوره اول سیل، ولایاتی مانند فراه، قندهار، هلمند، زابل و ارزگان بیشترین آسیب را دیده و در سیل دوم ولایات هرات، فاریاب، بادغیس، بیشترین آسیب را دیدند.

عظیمی با اشاره به وقوع سیل در ایران و وارد کردن خسارات فراوان به مناطق مختلف این کشور، گفت: این موج خسارات عمده‌ای را نیز به افغانستان وارد کرد و تلفات مالی و جانی بسیاری را برجای گذاشت.

وی همچنین به میزان کمک‌ سازمان‌های مختلف و دولت به قربانیان و آسیب‌دیدگان سیل اشاره کرد و افزود: برای بیش از 6 هزار خانواده تاکنون کمک صورت گرفته است.

سخنگوی وزارت دولت در امور حوادث غیرمترقبه افغانستان  تاکید کرد: به هر خانواده‌ای که خانه آنها به‌صورت کامل تخریب شده مبلغ 15 هزار افغانی پرداخته شد و مبلغ 7 هزار و پانصد افغانی برای کسانی که خانه‌های آنها نیاز به تعمیر داشت، پرداخت شده است.

وی تصریح کرد: برای کسانی که افراد خانواده خود را در سیل از دست داده‌اند مبلغ 50 هزار افغانی پرداخت شده و به زخمی‌ها نیز 25 هزار افغانی در نظر گرفته شد.

عظیمی در پایان گفت: امکان وقوع سیل براساس گزارشات هواشناسی در افغانستان همچنان وجود دارد و باید شهروندان در این راستا هشدارهای لازم را در نظر گیرند.

افغانستان از ابتدای سال جاری تاکنون شاهد بارش‌های شدید باران در مناطق شمالی و غربی خود بوده و از خطرات و خسارت‌های سیل در امان نبود به‌طوریکه در مناطق شمالی و غربی افغانستان مانند مزارشریف و هرات، سیل ویرانگر قربانی‌های زیادی را گرفت و خانه‌های بیشماری را تخریب کرد.

از ابتدای سال 1398 تاکنون پدیده سیل در کشورهایی مانند ایران، تاجیکستان و افغانستان به‌وقوع پیوسته است. وقوع این پدیده ویرانی‌های زیادی را تاکنون برجای گذاشته و منجر به ایجاد خسارات فراوانی به مردم شده است.

بر اساس گزارش منابع رسمی افغانستان، نزدیک به 23 ولایت این کشور شاهد سرازیرشدن سیلاب‌ها بوده که در 13 ولایت تلفات و خسارات مالی و جانی برجای گذاشته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر