۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰
کد خبر: ۴۷۵۶۰
رئیس پلیس فتا هرمزگان عدم آگاهی و سهل انگاری کابران اینترنتی را مهم‌ترین عوامل وقوع جرائم مالی در فضای مجازی عنوان کرد.

به گزارش پایداری ملی، علی‌اصغر افتخاری در تشریح این خبر اظهار دشت: در سال‌جاری بیش از 80 درصد از پرونده‌ها تشکیل شده در پلیس فتا استان مربوط به جرائم مالی است.

وی مهم‌ترین عوامل وقوع جرائم مالی در فضای مجازی را عدم آگاهی کابران اینترنتی و سهل‌انگاری آنان در رعایت نکات امنیتی در خرید عنوان کرده و افزود: از مهم‌ترین شگردهای مجرمان سایبری استفاده از سایت‌های فیشینگ است که از طریق آن اطلاعات کارت بانکی افراد را به سرقت برده و در یک فرصت مناسب حساب آنها را خالی می‌کنند.

رییس پلیس فتا استان هرمزگان با اشاره به اینکه فعال سازی رمزهای یک بار مصرف توسط بانک‌ها می‌تواند در کنترل اینگونه جرائم مؤثر باشد، بیان داشت: شهروندان می‌توانند با مراجعه به بانک خود و فعال‌سازی این قابلیت در هنگام خرید اینترنتی یک رمز به شماره موبایل آنها ارسال می‌شود و این رمز تنها برای یک تراکنش اعتبار دارد و در مدت زمان کوتاهی فعال است.

افتخاری همچنین در خصوص درگاه‌های بانکی سایت‌های خرید و فروش آنلاین گفت:‌ راه تشخیص سایت‌های فیشینگ بانکی یا درگاه‌های پرداخت بانکی هم در قسمت URL سایت کاملا واضح است و کاربران باید حتما دقت کنند که در کنار آدرس سایت، عبارت https ذکر شده باشد.

این مسؤول انتظامی به عموم شهروندان توصیه کرد: برای خرید اینترنتی از نرم افزارهای ناشناس استفاده نکنند و از سایت‌های معتبر و دارای نماد اعتماد الکترونیکی(اینماد) خرید کنند و در هنگام ورود اطلاعات بانکی خود در درگاه‌های بانکی در بستر فضای وب، از صفحه کلیدهای مجازی که خود درگاه بانکی تعبیه کرده، استفاده کنند.

کارشناس ارشد فضای مجازی پلیس هرمزگان با بیان اینکه متهمان با درج آگهی‌های دورغین در سایت‌های فروش کالاهای دست دوم از شهروندان کلاهبرداری می‌کنند، تصریح کرد: مجرمان از خریداران درخواست می‌کنند مبلغی را به عنوان پیش پرداخت به حساب آنها واریز کنند که ضروری است شهروندان برای خرید کالا تحت هیچ عنوانی پیش پرداخت به حساب فروشندگان در این سایت‌ها واریز نکرده و از افرادی خرید کنند که در محل زندگی آنها باشد.

افتخاری در پایان با بیان اینکه شهروندان می‌توانند قبل هرگونه خریدهای کلان اینترنتی، از کارشناسان پلیس فتا مشاوره بگیرند افزود: شهروندان می‌تواننددرصورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک در فضای مجازی از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.CberPolice.ir و شماره تلفن 07621825964 گزارش کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر