۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
کد خبر: ۴۷۵۴۶
دشمنان جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر با ترفندهای مختلف از جمله تحریم و جنگ اقتصادی می‌خواهند به نوعی به کشورمان آسیب بزنند و برای رسیدن به اهداف خود از هیچ توطئه و ترفندی برای فروپاشی نظام دریغ نمی‌کنند، از این رو انتخاب هوشمندانه نام سال 1398 به نام «رونق تولید» از سوی رهبر معظم انقلاب؛ موجب ناکام ماندن دشمن در نیل به رسیدن اهداف کنونی خود خواهد شد.
به گزارش پایداری ملی، رهبر معظم انقلاب، به رسم سال‌های گذشته برای هر سال براساس افق چشم‌انداز نظام، فرمان و هدف میان مدتی را برای هدایت و رهبری مسوولان به منظور توجه و پرداخت بیشتر به آن مسئله انتخاب می‌کنند.

بنابراین نامگذاری امسال از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به نام ” رونق تولید» در دهه پنجم انقلاب که از آن به عنوان دهه عدالت و پیشرفت یاد می‌کنند و این مسئله بیانگر نشان حرکت رو به جلوی ملت ایران در مواجهه با جنگ اقتصادی و سیاسی با جهان استکبار، چشم‌انداز امیدوارانه و همراه با پیشرفت، تحرک و ورزیدگی و حضور جهادی ملت ایران در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی در سال‌جاری بوده که همه اقشار مختلف مردم و به ویژه مسوولان و مدیران ارشد نظام را موظف می‌کند، با بهره‌گیری از تمامی امکانات مادی و معنوی، راه‌های میان‌بر را برای توسعه همه جانبه کشورمان در پیش بگیرند.

بر این اساس، باید توجه داشته باشیم نامگذاری همه سال‌ها از سوی مقام معظم رهبری براساس نیاز روز جامعه کشورمان تعیین می‌شود و ایشان به ویژه در دهه اخیر در پیام‌های نوروزی خود بر مسئله تولید، اقتصاد و سیاست تأکید ویژه‌ای داشته‌اند.

به طوریکه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سال 89 را سال «همت مضاعف، کار مضاعف»، سال 90 را سال «جهاد اقتصادی»، سال 91 را سال «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی»، سال 92 را سال « حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی»، سال 93 را  سال« اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی»، سال 94 را سال« دولت و ملت، همدلی و همزبانی»، سال 95 را سال« اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل»، سال 96 را سال « اقتصاد مقاومتی، تولید – اشتغال» و سال 97 را سال « حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری کرده‌اند که شاید در ظاهر بعضی‌ها به ‌عنوان کلیشه شدن نامگذاری سال‌ها به ‌نظر برسد و موجبات تفسیرها و تأویل‌های متفاوتی در پیش رو داشته باشد، ولی نکته مهم این است که همین عناوین نشان از اهمیتی دارد که عمل کردن به آنها می‌تواند عاملی در آبادانی و شکوفایی شدن هرچه بیشتر کشور در عرصه‌های مختلف گردد.

با این وجود آنچه در این خصوص مهم به‌نظر می‌رسد این است که همه دست‌اندرکاران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در جریان باشند که پیام‌های نوروزی و نامگذاری سال‌ها توسط رهبر معظم انقلاب‌، نه تنها نمایشی و تشریفاتی نیستند، بلکه نقشه راه ملت و مسوولان نظام‌ در آن سال نیز است.

از سویی حال این پرسش مطرح می‌شود، با وجود تأکیدات، فرمایشات و تذکرات رهبری در هر سال، چه ‌میزان مسوولان و دست‌اندرکاران قوه مجریه، قوه مقننه و اجرایی در پیشبرد برنامه‌های خود به این مسائل توجه می‌کنند و فرمان رهبری را در مسیر تحقق آن قرار می‌دهند؟

اما با این وجود سوالی که در این راستا مهم به نظر می‌آید اینکه در شرایط فعلی کشورمان که دشمنان این نظام با ترفندهای مختلف در صدد تضعیف و از بین بردن آن هستند، از این به بعد چه کارهایی باید و چه کارهایی نباید انجام داد تا تولید در اقتصاد کشور رونق بگیرد؟

ناگفته نماند، گفته شده‌ است کشورمان از نظر ظرفیّت‌های استفاده ‌نشده‌ طبیعی و انسانی در رتبه‌ اوّل جهان است که در بیانیه‌ گام دوم انقلاب توسط مقام معظم رهبری بر این اصل تاکید شده است؛ « ایران با دارا بودن یک درصد جمعیّت جهان، دارای هفت درصد ذخایر معدنی جهان است، منابع عظیم زیرزمینی، موقعیت استثنائی جغرافیایی میان شرق و غرب و شمال و جنوب، بازار بزرگ ملّی، بازار بزرگ منطقه‌ای با داشتن ۱۵ همسایه با ۶۰۰ میلیون جمعیّت، سواحل دریایی طولانی، حاصلخیزی زمین با محصولات متنوّع کشاورزی و باغی، اقتصاد بزرگ و متنوّع، بخش‌هایی از ظرفیّت‌های کشور است؛ بسیاری از ظرفیّت‌ها دست ‌نخورده مانده است».

در این راستا بوده که مقام معظم رهبری در بیانیه‌ گام دوم انقلاب در حوزه اقتصاد، بر تقویت اقتصاد مستقلّ کشور که مبتنی‌ بر تولید انبوه و باکیفیّت، توزیع عدالت‌محور، مصرف به‌اندازه و بی‌اسراف و مناسبات مدیریّتی خردمندانه تاکید دارند و راه‌حلّ این مشکلات را تحقق اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بیان می‌کنند؛« که باید برنامه‌های اجرائی برای همه‌ بخش‌های آن تهیّه و با قدرت و نشاط کاری و احساس مسوولیّت در دولت‌ها پیگیری و اقدام شود. درون‌زایی اقتصاد کشور، مولّد شدن و دانش‌بنیان شدن آن، مردمی کردن اقتصاد و تصدّیگری نکردن دولت، برون‌گرایی با استفاده از ظرفیّت‌هایی که قبلاً به آن اشاره شد، بخش‌های مهمّ این راه‌حل‌هاست».

در کنار این عوامل نکته مهم دیگر این است که رهبر معظم انقلاب حدود 12 سال گذشته یعنی از سال 1387 تا به امروز راهبردهای کلان اقتصادی کشور را با توجه به عملیاتی کردن پیشرفت و عدالت مطرح کرده و هر سال قطعه‌ای دیگر از این مجموعه به‌هم پیوسته را ارائه کرده است.

از سوی دیگر، به یقین انتخاب آگاهانه و هوشمندانه«رونق تولید» در سال‌جاری نیز از سوی رهبر معظم انقلاب نشان‌دهنده آن است که هنوز فعالیت در بخش اقتصادی و تولید ملی به حد ایده‌آل نرسیده و باید برای تحقق شعارهای سال‌های گذشته«حرکت به سمت اصلاح الگوی مصرف»، « همت مضاعف، کار مضاعف»، «جهاد اقتصادی»، «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی»، «حماسه اقتصادی»، « اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی»، « اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل»، « اقتصاد مقاومتی، تولید – اشتغال» و « حمایت از کالای ایرانی» بیش از این تلاش و برنامه‌ریزی داشته باشیم.

بنابراین می‌توان گفت، طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب بخش مهمی از جهاد اقتصادی و اجرای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی؛ توجه به مسئله‏ تولید ملی و رونق آن است که اگر ملت با همت، عزم، آگاهی، با همراهی و برنامه‌ریزی درست مسوولان بتواند مشکل تولید داخلی را حل کنند، بدون تردید بر چالش‌هایی که دشمن ایجاد می‌کند، غلبه خواهند کرد.

در همین راستا، ناگفته نماند مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر در نامگذاری‌های‌شان برای سال‌ها همچنین در سخنان خود بارها بر مسئله « تحریم‌های دشمن » و «جنگ اقتصادی» که استکبار جهانی در راستای مقابله با پیشرفت‌های کشورمان در پیش گرفته‌اند، تاکید کرده و راهکارهای مقابله با آن را نیز بارها گوشزد کرده‌اند.

نکته مهم دیگر اینکه، تحریم‌های استکبار جهانی علیه ملت ایران در طول چند دهه اخیر موجب شده زیرساخت‌های مناسبی در کشورمان برای تولید ملی و رونق آن فراهم شود و به یقین در این زمینه حالا این فرصت پیش آمده که ملت ایران با توکل به خداوند متعال و با تیکه بر داشته‌ها و شناسی ظرفیت‌های کشورمان، بار دیگر دشمنان اسلام و ایران را ناکام بگذارند.

به بیان دیگر، درست است که در سال‌های اخیر در اثر تحریم‌های فلج‌کننده و سختگیری دشمنان بر نظام جمهوری اسلامی، ملت ایران  فشارهای زیادی را تحمل کردند، ولی در میدان عمل ثابت کردند که این ملت ایران بود که با صبر و استقامت پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری طی می‌کنند و ان‌شاءالله آثار و نتایج آن را در آینده نزدیک خواهیم دید.

بسیار واضح است، امروز استکبار جهانی از تحقق شعار «ما می‌توانیم» که نمود همت و غیرت ایرانیان است عصبانی شده و در این خصوص با ترفندهای مختلف از جمله با ایجاد جنگ روانی و اقتصادی در صدد ضربه‌زدن به این نظام است.

در کل باید یادآور شویم، در این شرایط وظیفه همه مردم، دست‌اندرکاران و مسوولان نظام نیز در سال «رونق تولید» این است که با جدیت تمام، حرکت جهادی و با ایجاد هماهنگی و وحدت میان سه قوه در خلق استقلال، شکوفایی و توسعه پایدار کشورمان در عرصه‌های مختلف و به ویژه رونق تولید ملی در وسط میدان باشند و ضمن حمایت از انقلاب و اسلام در تحقق افق روشن ترسیم شده توسط مقام معظم رهبری بیش از بیش تلاش کنند.


نگارنده: موسی کاظم‌زاده


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر