۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۰
کد خبر: ۴۷۴۷۵
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: در سال جاری حدود 15-16 هزار هکتار از مراکز کانونی ما جهت مبارزه با ملخ‌های مراکشی سم‌پاشی می‌شوند.

به گزارش پایداری ملی، یوسف درخشان، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: ملخ‌های عربستانی تنها در مناطق جنوب کشور هستند و 6 استان جنونی درگیر این معضل هستند و مبارزه با آن‌ها در این مناطق صورت می‌گیرد.

وی افزود: این ملخ‌های مهاجر از آفریقا و عربستان وارد ایران شده‌اند.

درخشان ادامه داد: اگر این ملخ‌ها در استان‌های جنوبی کنترل شوند دیگر به استان‌های شمالی نمی‌آیند.

این مسؤول خاطرنشان کرد: ما در استان قزوین ملخ‌های بومی به نام ملخ مراکشی داریم که هر سال در مناطق کانونی با آن‌ها مبارزه می‌کنیم.

مدیر حفظ نباتان سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تصریح کرد: این ملخ‌ها معمولاً به مناطق کوهپایه‌ای رفته و در آن مناطق اقدام به تخم‌ریزی می‌کنند.

وی عنوان کرد: هر ساله جهاد کشاورزی نیروهایی را به مناطق تخم‌ریزی ملخ‌ها اعزام می‌کند تا قبل از این‌که ملخ‌ها بالدار و پروازی شوند و به مزارع و باغات بیایند، در مراکز کانونی سم‌پاشی صورت گیرد و با آن‌ها مبارزه شود.

وی اضافه کرد: هر سال این مبارزه در سطح 10 -12 هزار هکتار در استان انجام می‌شود، خوشبختانه به همین دلیل این ملخ‌ها تاکنون موفق به خسارت به باغ‌ها و مزارع استان نشده‌اند.

درخشان اظهار کرد: ملخ آفتی بسیار خطرناک است که  هر چیز سبزی را که بر سر راهش ببیند می‌خورد و با این کار به‌شدت باعث کاهش محصولات کشاورزی می‌شود.

وی اعلام کرد: هر زمان که بارندگی‌ها افزایش یابند، تخم این ملخ‌ها به تعداد زیادی در خاک‌های مرطوب پراکنده می‌شوند؛ امسال نیز با توجه به افزایش بارندگی‌ها در استان، تراکم آفت بالایی داریم و پیش‌بینی ما این است که در سال جاری مجموعاً حدود 15-16 هزار هکتار مبارزه با این ملخ‌ها را داشته باشیم.

درخشان در پایان گفت: در بخش طارم که منطقهٔ ملخ‌خیز استان است، از ابتدای فروردین سم‌پاشی‌ها آغاز شده و نیروهای ما تاکنون در سطح یک‌هزار و 100 هکتار مبارزه با این آفت را انجام داده‌اند که این کار تا اواخر خرداد نیز ادامه دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر