۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۴۷۳۱۵
پاکسازی سوخت از واحد سوم نیروگاه فوکوشیما دایچی در حالی آغاز شده است که چندین سال زمان برد تا شرکت اپراتور این نیروگاه بتواند برداشتن مجموعه‌های سوختی از راکتور شماره سه را عملیاتی کند.
به گزارش پایداری ملی، شینزو آبه نخست وزیر ژاپن روز سه‌شنبه همزمان با آغاز رسمی پاکسازی سوخت مصرف شده از واحد سوم نیروگاه فوکوشیما از این سایت دیدار کرد. چندین سال زمان برد تا شرکت تپکو بتواند باقیمانده‌های سوخت را از ساختمان راکتور پاکسازی و خود را برای این کار آماده کند تا خطرات احتمالی در این نیروگاه را کاهش دهد.

به‌طور کلی ۵۶۶ مجموعه سوختی با سطح بالای آلودگی رادیواکتیو در استخر واحد سوم نیروگاه فوکوشیما ذخیره بود که پیشتر برای تولید برق مورد استفاده قرار می‌گرفت. این مجموعه‌ها قرار است به ترتیب به بشکه‌هایی متقل شوند که سپس از استخر خارج، پاکسازی شده و در نزدیک‌ترین تأسیسات ذخیره خواهند شد. برای انجام چنین فعالیتی کاملاً معمول است که عملیات از یک مرکز کنترل انجام شود اما در این مورد خاص، کارگران در فاصله یک هزار و ۵۰۰ متری از راکتور در ساختمانی تعبیه شده برای این کار مستقر هستند.

تپکو سوخت پاکسازی شده را پیش از ذخیره در استخر نیز از هرگونه زباله تمیز خواهد کرد. بازرسی‌ها از استخر واحد سوم فوکوشیما نشان دهنده این است که آسیب جدی به هیچ یک از این مجموعه‌های سوختی وارد نشده است.

تپکو با برداشتن این مجموعه‌های سوختی به میزان چشمگیری از میزان رادیواکتیو موجود در چهار راکتور آسیب دیده در فوکوشیما خواهد کاست. این شرکت پیش از این در سال ۲۰۱۴ توانسته بود عملیاتی مشابه را برای برداشتن یک هزار و ۳۳۱ مجموعه سوختی در واحد چهارم نیروگاه که آسیب‌های جدی‌تری دیده بودند، انجام دهد.

نیروگاه فوکوشیما دایچی در مارس ۲۰۱۱، در پی زلزله ۹ ریشتری و سونامی دچار یک حادثه بزرگ شد که در نتیجه از کار افتادن ماشین‌آلات در این نیروگاه هسته‌ای یکی از پس دیگری و نشت مواد رادیواکتیو یکی از بزرگ‌ترین حوادث هسته‌ای جهان به وقوع پیوست. متخصصان این رویداد را بعد از حادثه چرنوبیل بزرگ‌ترین فاجعه اتمی می‌دانند و از نظر پیچیدگی آن را در مقام نخست فجایع اتمی جهان قرار می‌دهند، چرا که تمام راکتورهای نیروگاه در پی این حادثه با مشکل مواجه شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر