۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۴۷۲۶۷
نقل می‌کنند که وقتی قوای روسیه و انگلیس وارد ایران شده و تبریز زیر بمباران بود رادیو تهران «قمرالملوک وزیری» پخش می‌کرد و چنین است که گاه لهو و لعب‌ها و سرگرمی‌ها برای دور کردن ذهن جوان ایرانی از مسائل کلان‌تری است که اطراف او رخ می‌دهد.

به گزارش پایداری ملی، در سالروز میلاد پربرکت دُردانه اباعبدالله حضرت علی‌اکبر(ع) که اشبه‌الناس به پیامبر (ص) و جوانی ولایتمدار در ذیل زعامت سه امام بزرگوار بوده‌اند بر آن شدیم نکاتی را صمیمانه با جوانان هوشمند ایرانی در میان گذاریم و به دور از متون توصیفی و تجویزی متعارف، پاره‌ای موارد را با یکدیگر مرور کنیم که آورده‌اند: «ملتی که تاریخ خود را نداند محکوم به تکرار آن است».

امام علی علیه السّلام فرموده‌اند: «اَلنّاسُ ثَلاثَةٌ: فَعالِمٌ رَبّانی وَ مُتَعَلِّمٌ عَلی سَبیلِ نَجاةٍ وَ هَمَجٌ رَعاعٌ اَتْباعُ کُلِّ ناعِقٍ یَمیلونَ مَعَ کُلِّ ریحٍ لَمْ یَسْتَضیئوا بِنورِ الْعِلْمِ وَ لَمْ یَلْجَؤُوا اِلی رُکْنٍ وَثیقٍ» یعنی مردم سه گروه‌اند: «دانشمند خداشناس، دانشجوی در راه رستگاری و فرومایگانی بی‌اراده و سرگردان که هر دعوتی را اجابت می‌کنند و به هر طرف که باد بیاید به همان طرف می‌روند».

با این وصف جوان هوشیار و بصیر ایرانی باید بداند که روزگاری در این مملکت به‌وسیله ترویج بنگ و باده و مطربی و قمار و فساد که تا بن دندان به زندگی مردم نفوذ کرده بود ملت چنان در عقب‌ماندگی و ناآگاهی نگاه داشته شده بود که در آن روزی که قوای روس و انگلیس از شمال و جنوب وارد ایران می‌شدند و به بهانه مقابله با نفوذ آلمان، ایران را اشغال می‌کردند و در همان حال که مردم تبریز زیر بمباران متفقین بودند، رادیو تهران «قمرالملوک وزیری» پخش می‌کرد و مردمان بی‌خبر از تاراج میهن خود بودند.

گفتنی است که مدت‌ها قبل‌تر از آن چنانکه علی‌اکبر دهخدا در مطلبی ذکر می‌کند: صاحب‌منصبانی که در قزاق‌خانه‌ها حاضر به خیانت نمی‌شدند به لطایف‌الحیلی حذف و یا حتی مسموم شده بودند.

روس‌ها از مدت‌ها قبل در بین مردم عوام شایعه کرده بودند که هجوم ملخ به مزارع به سبب آفاتی است که جاسوسان کارشناس نمای آلمانی در ایران پرورش داده‌اند و در اطلاعیه‌هایی که متفقین از طیاره‌های خود بر سر مردم ایران می‌ریختند وعده می‌دادند که مانع غارت و قحطی می‌شوند که فاشیست‌های آلمان برای ایرانیان رقم‌زده‌اند.

قزاق‌های رضاخانی با سرکوب آزادگان قدرت یافتند

صدالبته اگر کمی قبل‌تر برویم متوجه می‌شویم که نیروی نظامی ایران اساساً نیرویی وابسته و تحت اشراف کامل مستشاران نظامی روس و انگلیس بود و تنها به‌عنوان یک شاهد تاریخی می‌توان به جریان اسارت 62 دختر قوچانی توسط دسته‌جات راهزن اشاره کرد که مرتباً توسط روس و انگلیس تحریک‌شده و دستاویز ورود قوای روس و انگلیس به بلاد ایران به بهانه ایجاد امنیت را فراهم می‌آوردند.

در جریان اسارت دختران قوچانی اما آصف‌الدوله از امرای قاجار هم با گردنکشان و راهزنان همکاری کرد و به گفته برخی مورخان این دختران در ازای خراج روستاییان مفلوک به طاغیان فروخته شده بودند و علی‌اکبر دهخدا در شعری از زبان دختران اسیر در میخانه‌ها و رقاصخانه‌های بیگانه با ترجیع‌بند «خدا کسی فکر ما نیست» ابیاتی با مضمون «مگر مردان ما را خواب برده؟/ غیوران وطن را آب برده؟» می‌سراید.

طرفه این که ایرانیان مقیم عشق‌آباد در نامه‌ای با ابراز تالم فراوان و قسم به شرف دین و قرآن، از این که این دخترکان وطن در بازارهای روسیه و گرجستان مانند گوسفند فروخته می‌شوند اظهار ناراحتی کرده و غیرمستقیم به استعداد 5 هزار نفری خود برای بازپس‌گیری این دختران اشاره می‌کنند و سرانجام بر اثر فشار مردم پس از دو سال و در زمان اوج‌گیری مشروطه، محمد ولی‌خان تنکانی از یاران سردار اسعد به جنگ قبایل گردنکش می‌رود و با بریدن سر یک دوجین از آنها، دختران ایرانی را بازپس می‌گیرد.

تاریخ اما حکایت‌های عجیبی دارد همین «محمدولی خان تنکابنی» بعدها و پس از سرنگونی قاجارها در دوران رضاخان آنچنان مورد آزار و تحقیر قرار می‌گیرد که می‌گویند در روزهای آخر زندگی همواره زمزمه می‌کرده: «مرا عار باشد از این زندگی/که سالار باشم کنم بندگی.»

اینها را گفتیم که بدانید چرا معدود فرماندهان ایرانی که در مقابل متفقین جنگیدند تا بدین حد تنها ماندند و چرا خلبانان و فرماندهان توپخانه ایران که در دفاع از کشور به شهادت رسیدند این قدر مظلوم و فراموش‌شده‌اند چون آزادگان به بند کشیده شده و سیاری از جوانان مشغول بنگ و باده و غرق در بی‌سوادی و ناآگاهی بودند و رضاخان برکشیده شده بود تا پرده دیگری از سناریوی نوشته‌شده توسط بیگانگان را نقش‌آفرینی کند و برای چند دهه چپاول مادیات و معنویات ملت مظلوم ایران را استمرار بخشد.

دم خروس را باور کنیم یا ...

با این وصف تو جوان خوشفکر و عزیز ایرانی که حوصله کرده و این متن را ادامه می‌دهی می‌توانی از آن تاریخ و روزهایی که بر این ملت رفته عبرت‌هایی را دریابی که همین امروز هم کارگشاست.

از قضا ما در شرایطی قرار داریم که بعد از قرن‌ها اتحاد ملت ایران به بار نشسته و توطئه‌های رنگارنگ بیگانگان کارگر نشده و چهار دهه به قیمت جان‌فشانی و ایثار و مقاومت ملی تمام توطئه‌های بیگانگان نقش بر آب و اقتدار و استقلال ایران اسلامی تضمین‌ شده است با این حال اما دشمن از دشمنی دست نخواهد کشید که آنان می‌دانند به تدریج در حال از دست دادن کل منافع منطقه هستند و به واسطه بیداری مردمان، سردمداران وابسته و مرتجع هر روز به سقوط نزدیک‌تر می‌شوند.

آمریکایی‌ها از یک سو، هر از چند گاهی از گزینه‌های روی میز خود می‌گویند و در رفتاری متناقض دائما در اندیشه محدود کردن و تضعیف قدرت دفاعی ایران هستند چنانکه سپاهِ ملت ایران را در لیست موهوم خود قرار می‌دهند و مشخص نیست اگر ما بدان گونه ضعیفیم که همواره یک تعداد گزینه برایمان از زیر میز بیرون می‌کشند چرا این قدر به دنبال تضعیف توان دفاعیمان هستند و باید دم خروس را باور کنیم یا ...؟

آرمان‌گرایی خصلت جوان انقلابی

امام صادق علیه‌السلام در پاسخ به ابوجعفر احول که از اندک بودن اجابت‌کنندگان دعوت به مکتب اهل بیت شکایت داشت، آرمان‌گرایی جوانان و استقبال آنان از خیر و عدالت را مورد اشاره قرار دادند و فرمودند: عَلَیکَ بِالأحداثِ فَإنَّهُم أَسرَعُ إلى کُلِّ خَیرٍ؛ یعنی «جوانان را دریاب؛ زیرا که آنان سریع‌تر به کارهاى خیر روى می آورند».

با این وصف تو جوان غیور و آرمان‌گرای ایرانی را به خواندن چند جمله و تدبر در آن دعوت می‌کنم و خود نیز در ادامه گوش جان می‌شوم تا لختی همراه با هم تفکر کنیم که این تفکر و اندیشیدن به گفته معصوم معادل یا برتر از مدت‌ها عبادت بدون تفکر است.

یک: عزیزان، نادانسته‌ها را جز با تجربه‌ خود یا گوش سپردن به تجربه‌ دیگران نمی‌توان دانست. بسیاری از آنچه را ما دیده و آزموده‌ایم، نسل شما هنوز نیازموده و ندیده است. ما دیده‌ایم و شما خواهید دید. دهه‌های آینده دهه‌های شماست و شمایید که باید کارآزموده و پُرانگیزه از انقلاب خود حراست کنید و آن را هرچه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمیٰ (ارواحنافداه) است، نزدیک کنید.

دو: «برای برداشتن گام‌های استوار در آینده، باید گذشته را درست شناخت و از تجربه‌ها درس گرفت؛ اگر از این راهبرد غفلت شود، دروغ‌ها به‌جای حقیقت خواهند نشست و آینده مورد تهدیدهای ناشناخته قرار خواهد گرفت. دشمنان انقلاب با انگیزه‌ای قوی، تحریف و دروغ‌پردازی درباره‌ی گذشته و حتّی زمان حال را دنبال می‌کنند و از پول و همه‌ ابزارها برای آن بهره میگیرند. رهزنان فکر و عقیده و آگاهی بسیارند؛ حقیقت را از دشمن و پیاده‌نظامش نمی‌توان شنید.»

این سخنان شیوا و این قلم امیدبخش متعلق به سکان‌دار اصلی نظام، «انقلابی-مردی» سرد و گرم چشیده است که یار شهدا و همرزم سابقون رزم و جهاد بوده است.

این سخنان منشوری برای «دومین مرحله‌ خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی» ذیل اهداف و آرمان‌های امام راحل است که اکنون باید به جوانان بصیر و انقلابی سپرده‌شده با حمیت و غیرت آنان به سرمنزل مقصود هدایت شود.

انقلاب پایان قرون تحقیر و تحمیق بود

مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب خطاب به ملت ایران و به ویژه جوانان بیان می‌کنند: «انقلاب به یک انحطاط تاریخی طولانی پایان داد و کشور که در دوران پهلوی و قاجار به شدّت تحقیر شده و به شدّت عقب‌مانده بود، در مسیر پیشرفت سریع قرار گرفت.»
ایشان ادامه می‌دهند: «بی‌شک فاصله‌ میان بایدها و واقعیت‌ها، همواره وجدان‌های آرمان‌خواه را عذاب داده و می‌دهد، امّا این، فاصله‌ای طی‌شدنی است و در چهل سال گذشته در مواردی بارها طی شده است و بی‌شک در آینده، با حضور نسل جوان مؤمن و دانا و پُرانگیزه، با قدرت بیشتر طی خواهد شد».

این رهبر عالم و فرزانه در مقام پدری دلسوز خطاب به جوانان از نداشتن سرمشق و تجربه در ابتدای راه می‌گویند و اینکه گذر از مسیرهای سخت به مدد تاییدات الهی و نیروی ایمان و اخلاص مردم میسر شده و این که اصل «ما می‌توانیم» عزت و اقتدار را در ادامه راه، فرا روی ملت ایران نهاده است.

ارتقای کشور در عرصه‌ علم و فناوری و ایجاد زیرساخت‌های حیاتی و اقتصادی و عمرانی، به اوج رسانیدن مشارکت مردمی و مسابقه‌ خدمت‌رسانی، ارتقای شگفت‌آور بینش سیاسی آحاد مردم، پیگیری استقرار عدالت و معنویت و بیرون کشیدن مردمان از دامها و لجنزارهای متعفن فساد اخلاقی از دیگر مواردی است که به گفته رهبر معظم انقلاب حاصل انقلاب اسلامی و از برکات آن است.

ایشان خطاب به جوانان عنوان می‌کنند: محصول تلاش چهل‌ساله، اکنون برابر چشم ما است: «کشور و ملتی مستقل، آزاد، مقتدر، باعزت، متدین، پیشرفته در علم، انباشته از تجربه‌هایی گران‌بها، مطمئن و امیدوار، دارای تأثیر اساسی در منطقه و دارای منطق قوی در مسائل جهانی، رکورددار در شتاب پیشرفت‌های علمی، رکورددار در رسیدن به رتبه‌های بالا در دانش‌ها و فنّاوری‌های مهم از قبیل هسته‌ای و سلول‌های بنیادی و نانو و هوافضا و امثال آن، سرآمد در گسترش خدمات اجتماعی، سرآمد در انگیزه‌های جهادی میان جوانان، سرآمد در جمعیت جوان کارآمد و بسی ویژگی‌های افتخارآمیز دیگر که همگی محصول انقلاب و نتیجه‌ی جهت‌گیری‌های انقلابی و جهادی است».

ادامه مسیر سخت‌تر از قبل نیست

مقام معظم رهبری می‌افزایند: «دنباله‌ این مسیر که به گمان زیاد، به‌دشواری گذشته‌ها نیست، باید باهمت و هشیاری و سرعت عمل و ابتکار شما جوانان طی شود. مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان، فعّالان جوان، در همه‌ میدانهای سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و بین‌المللی و نیز در عرصه‌های دین و اخلاق و معنویت و عدالت، باید شانه‌های خود را به زیر بار مسئولیّت دهند، از تجربه‌ها و عبرت‌های گذشته بهره گیرند، نگاه انقلابی و روحیه‌ انقلابی و عمل جهادی را به کاربندند و ایران عزیز را الگوی کامل نظام پیشرفته‌ اسلامی بسازند».

ایشان بار دیگر در سطور انتهایی بیانیه خطاب به جوانان پیرامون اهمیت «سبک زندگی» مواردی را گوشزد کرده و تاکید می‌کنند: «تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی در ایران، زیانهای بی‌جبران اخلاقی و اقتصادی و دینی و سیاسی به کشور و ملّت ما زده است؛ مقابله با آن، جهادی همه‌جانبه و هوشمندانه می‌طلبد که باز چشم امید در آن به شما جوانها است».

با این وصف چنانکه گفته‌اند شرط کسب بهجت و نشاط، ورود در بازی و زخم خوردن سر زانوست آن‌که نرد عشق بازد قدم در وادی وصل و هجران گذارد و آن‌که با ترس از افتادن همواره بر «کناری» بماند هرگز لذت «عبور» و «رسیدن» را هم تجربه نخواهد کرد، این گوی و میدانِ شما جوانان غیور، «بسم الله».

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر