۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰
کد خبر: ۴۷۲۵۰
دبیر سابق شورای امنیت قرقیزستان با اشاره به وضعیت حاکم بر شمال افغانستان گفت: کشورهای آسیای مرکزی باید آماده و مراقب باشند.

به گزارش پایداری ملی، «مرات ایمان‌کول‌اف» مقام نظامی و دبیر سابق شورای امنیت قرقیزستان با اشاره به تهدیدات ناشی از افغانستان گفت: کشورهای آسیای مرکزی باید آماده و مراقب باشند.

وی با اشاره به اینکه وضعیت در افغانستان همچنان بی‌ثبات است، اظهار داشت: در افغانستان پیوسته حملات تروریستی شکل می‌گیرد و تنش‌های مربوط به «طالبان» نیز تشدید می‌شود. حتی  «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به دلیل عدم اخذ نتایج مثبت، خروج نظامیان خود از این کشور را برنامه ریزی می‌کند.

این مقام قرقیز گفت: بیش از 17 هزار تروریست‌ در مناطق شمالی افغانستان از جمله «قندوز» و «بدخشان» جمع شده و دارای سلاح و تجربه نظامی از عملیات در عراق و سوریه هستند و اینجا سؤال پیش می‌آید که اهداف این افراد چیست؟

تصریح کرد: وضعیت فعلی افغانستان شبیه به شرایط حاکم قبل از ورود آمریکا به این کشور در سال 2001 است که آن زمان در شمال افغانستان همراه با طالبان نمایندگان جنبش‌های افراطی حضور داشتند و در صفوف این سازمان‌ها شهروندان قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان و حتی ساکنان منطقه «سین کیانگ اویغور» چین بودند.

دبیر سابق شورای امنیت قرقیزستان خاطر نشان کرد: بسیاری از نمایندگان سازمان‌های حاضر در شمال افغانستان آماده همکاری با داعش هستند و این تهدید جدی برای آسیای مرکزی از جمله قرقیزستان می‌باشد.

ایمان کول‌اف ادامه داد: قرقیزستان تجربه مبارزه با تروریست‌ها را دارد. در سال‌های 1999- 2000 افراط‌گرایان برای ورود به ازبکستان از طریق قلمروی قرقیزستان تلاش کردند اما آن هنگام تعداد تروریست‌ها کمتر بود ولی تضمینی برای تکرار نشدن آن حوادث وجود ندارد.

ایمان کول‌اف با اشاره به اینکه رؤسای آسیای مرکزی باید مراقب و آماده باشند، تصریح کرد: باید به تقویت مرزهای قرقیزستان و تاجیکستان پرداخت و تعاملات در حوزه سازمان پیمان امنیت جمعی، سازمان همکاری شانگهای و سازمان همسود تقویت شود. ضمن اینکه حوادث اخیر در مرزهای قرقیزی- تاجیکی از حضور قدرت‌های ثالث علاقه‌مند به ایجاد درگیری قومی خبر می‌دهد.

ایمان کول‌اف گفت: تنها از طریق همکاری کشورهای منطقه مبارزه با تروریست‌ها ممکن است و باید جلوی تکرار حوادث سوریه و عراق در آسیای مرکزی را بگیریم.  

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر