۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰
کد خبر: ۴۷۲۰۶
با ویرایش مانوئل کاستلز؛
کتاب «باز فهم توسعه در عصر اطلاعات جهانی» ویراستۀ مانوئل کاستلز و پکا هیمانن توسط مجتبی قلی‌پور در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ترجمه شد.
به گزارش پایداری ملی، کتاب «باز فهم توسعه در عصر اطلاعات جهانی» در سه بخش به الگوهای توسعه در عصر اطلاعات جهانی، مطالعه موردی الگوهای توسعه، و بازفهم توسعه می‌پردازد.

هدف این کتاب، بازخوانی و بازتعریف ابزارها و اهداف توسعه در شرایط عصر اطلاعات است. پژوهشگران این اثر با استفاده از یک چارچوب مفهومی- نظری یگانه تلاش کرده‌اند به مطالعۀ موارد و زمینه‌های متفاوت بپردازند.

نویسندگان این کتاب ضمن پرداختن به عصر اطلاعات به عنوان منبع و پیشران اصلی توسعه در عصر حاضر، به توضیح مفهوم «توسعۀ اطلاعاتی» پرداخته و تلاش می‌کنند به این پرسش‌ها پاسخ دهند که چه رابطه‌ای بین توسعۀ اطلاعاتی، توسعۀ اقتصادی و توسعۀ انسانی وجود دارد؟ چگونه کرامت انسان به مثابۀ هدف توسعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟ چگونه می‌توان از طریق توسعۀ اطلاعاتی، نیک‌زیستی انسان را ارتقا بخشید؟ حکومت‌ها چه نقشی در ایجاد شرایط و بسترهای توسعۀ اطلاعاتی دارند؟ کشورهای پیشرو در این عرصه چه مسیرهایی را رفته‌اند و چه کارکردها و کژکارکردهایی را به نمایش گذاشته‌اند؟

این کتاب می‌تواند هم برای دانشوران و پژوهشگران حوزه‌های توسعه، سیاست و ارتباطات و هم برای کسانی که در این حوزه‌ها دغدغه‌های راهبردی‌تر و عمل‌گرایانه‌تری دارند سودمند باشد.

ترجمه کتاب «بازفهم توسعه در عصر اطلاعات جهانی» پس از انجام مراحل نشر، از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر خواهد شد.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر