۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۴۷۱۳۴
امیرعبداللهیان مطرح کرد؛
امیرعبداللهیان جزئیاتی از جلسه با مقام ارشد امنیتی حوزه خلیج فارس را تشریح کرد.
به گزارش پایداری ملی، حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل، در گفتگو با روزنامه وطن امروز، می‌گوید: حمایت‌های اخیر کشورها و گروه‌های جریان مقاومت از سپاه که در مقابل تصمیم کاخ سفید برای قرار دادن نام این نهاد انقلابی در فهرست گروه‌های تروریستی صورت گرفته، نشانگر ایجاد یک نظم جدید منطقه‌ای و ترتیبات سیاسی امنیتی جدید در منطقه غرب آسیا با محوریت ایران است.

متن کامل گفتگوی امیرعبداللهیان به شرح زیر است:

با توجه به حمایت‌های همه‌جانبه کشورها و گروه‌های جریان مقاومت در منطقه از سپاه پاسداران که در مقابل اقدام اخیر ترامپ در تروریستی خواندن این نهاد انقلابی انجام شده است به نظر می‌رسد ساختار تصمیم‌گیری محور مقاومت منسجم‌تر از گذشته شده است. تحلیل شما در این زمینه چیست؟

این موضوع از چند محور قابل بررسی است. نخست محور حاکمان منطقه است که باید جداگانه بررسی شود. محور دوم افکار عمومی و مردمی در منطقه، محور سوم شناخت عمومی‌ای که از کارکرد سپاه پاسداران در منطقه ما و حتی فراتر از آن تا آمریکای لاتین و قلب آفریقا وجود دارد و درنهایت کشورهای محور مقاومت است که بنده اصرار دارم آن را ترتیبات سیاسی امنیتی جدید در منطقه غرب آسیا بنامم.

ببینید! این ترتیباتی است که با محوریت جمهوری اسلامی ایران و متحدان آن شکل گرفته است، خلائی که بعد از سقوط رژیم دست‌نشانده شاه و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در منطقه حاصل شد به گونه‌ای بود که ترتیبات جدید شکل نگرفت و آمریکایی‌ها قادر به شکل دادن به آن ترتیبات نبودند، چون آنها همواره در پی آن بودند ترتیباتی را شکل دهند که جمهوری اسلامی ایران در آن وجود نداشته باشد یا اگر هم حضور دارد تحت تأثیر تصمیمات نیروهای فرامنطقه‌ای عمل کند.

اما یکی از دستاوردهای مهم جمهوری اسلامی ایران که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در تحقق آن نقش خیلی مهمی داشته است ایجاد ترتیبات سیاسی امنیتی جدید با عنوان محور مقاومت در منطقه است.

لطفاً درباره کارکرد این ترتیبات توضیح دهید.

اولین کارکرد آن در مقابله با جاه‌طلبی‌ها و توسعه‌طلبی‌های رژیم صهیونیستی تعریف می‌شود. صهیونیست‌هایی که می‌خواستند از نیل تا فرات را تصرف کنند الان پشت دیوارهای بتنی‌ای که دور خودشان کشیده‌اند در سرزمین‌های اشغالی محبوس هستند. دومین و جدیدترین کارکردش به مقابله با تروریسم، داعش و النصره برمی‌گردد که یکی از بزرگ‌ترین افتخاراتی است که متحدان جمهوری اسلامی با کمک و حضور نیروهای مستشاری نظامی ایران بویژه سپاه پاسداران محقق کردند.

و این موضوع همانطور که اشاره کردید حتی مورد توجه حاکمان منطقه هم بوده است.

نکته‌ای که در سطح حاکمیت‌ها در منطقه باید بگویم این است، زمانی در دیدار با یکی از مقامات ارشد امنیتی حوزه خلیج‌فارس صحبت می‌کردم و دقیقاً در مقطعی بود که ایران ماهواره امید را به فضا پرتاب کرده و دقیقاً در مدار زمین قرار گرفته بود.

آن مقام امنیتی در آن مقطع به من گفت که ما نگرانی‌های زیادی از توان موشکی ایران داریم که توانسته چنین اقدامی را انجام دهد و می‌گفت همواره وقتی ایران یک تست موشکی انجام می‌داد ما نگران می‌شدیم و هرگاه سرداران سپاه و نظامیان جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کردند اگر آمریکایی‌ها دست از پا خطا کنند مقرهای آمریکایی‌ها را هدف قرار خواهیم داد خیلی نگران می‌شدیم، چون فکر می‌کردیم حرف نیروهای سپاه جدی است و حتماً این کار را می‌کنند.

اما می‌گفت همه معتقد بودند موشک‌های سپاه دقیق نمی‌زند اما بعد از پرتاب موفق ماهواره امید به فضا این مقام ارشد امنیتی می‌گفت الان با این دقت پرتاب موشک ایران به این نتیجه رسیدیم که دقت موشک‌های ایران بسیار بالاست و اگر سپاه می‌گوید ما تهدید آمریکا را با قدرت پاسخ می‌دهیم، اگر زمانی بخواهید موشکی را پرتاب کنید خیلی دقیق پایگاه‌های آمریکا را هدف قرار خواهید داد.

به عبارتی در کنار افکار عمومی، حاکمان هم در باور خود به قدرت سپاه معترف هستند.

بله! می‌خواهم بگویم ضمن اینکه ما از حمایت از محور مقاومت و مردم صحبت می‌کنیم، این نگاه حتی در سطح حاکمان منطقه هم وجود دارد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دفاع از امنیت ملی ایران و امنیت منطقه، وقتی حرفی را می‌زند یا دستوری که فرماندهی کل قوا مقام معظم رهبری صادر می‌فرمایند، بی‌چون و چرا و با دقت و تعهد و در راستای کمک به صلح و ثبات و امنیت منطقه انجام می‌دهد. ثانیاً این عملکرد، یک عملکرد دقیق و هدفمند بوده و کاملاً دشمن‌شناسانه انجام می‌شود و در واقع تهدیدی علیه امنیت منطقه نیست، ولو اینکه در بازی‌های سیاسی و در رسانه‌ها ممکن است برخی از اینها تحت شرایط بین‌المللی حرف‌های دیگری بزنند.

با این حساب اقدام اخیر آمریکا علیه سپاه چه تأثیری بر ترتیبات جدید منطقه خواهد گذاشت؟

وقتی آمریکا سپاه را در لیست به‌اصطلاح تروریستی مورد ادعای ترامپ قرار داد، واکنش‌هایی که در سطح منطقه دیدیم، همه نشان‌دهنده این است که سپاه فراتر از یک نیرو و بخشی از سازمان نظامی جمهوری اسلامی ایران در منطقه شناخته می‌شود.

سپاه پاسدارانی که در لبنان، فلسطین، سوریه و عراق در مبارزه با تروریسم در سال‌های اخیر کمک بسیار بزرگی به مردم، نیروهای مسلح و رهبران سیاسی این کشورها انجام داد و کمک بزرگی به ثبات و امنیت منطقه کرده است، یک نیروی شناخته‌شده نجات‌بخش برای صلح و ثبات و امنیت منطقه به شمار می‌رود.

فلذا اینکه ما شاهد این هستیم که کشورهایی که در آنها «سنتکام» حضوری فعال دارد و آمریکایی‌ها پایگاه‌های نظامی مفصلی دارند، مردم و افکار عمومی آن منطقه، تحت تأثیر پایگاه‌های آمریکایی نیستند، بلکه تحت تأثیر صداقت نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران که بزرگ‌ترین کمک را در مقابله با تروریسم به آنها کردند، قرار دارند.

به نظر می‌رسد این حمایت‌ها از طرفی نشان داد سپاه منحصر در یک یونیفرم سبزرنگ در داخل ایران نیست و متعلق به جبهه مقاومت در منطقه است و از طرف دیگر اقدام اخیر آمریکا موجب اجماع بیشتر جریان‌های مقاومت در منطقه شده است. نظر شما در این‌باره چیست؟

من فکر می‌کنم آقای ترامپ به‌رغم همه تهدیداتی که می‌کند یا جنگ روانی‌ای که به راه انداخته است، اما به صورت عینی و واقعی خدمت بزرگی هم دارد انجام می‌دهد! آقای ترامپ البته خودش هم فهمیده است که بازی او با بعضی مهره‌ها، بازی با آتش است.

ترامپ همچنین با اقدام اخیر خود توانست فرصتی را برای منطقه و جهانیان فراهم کند که این عبارت که سپاه یک جریان نجات‌بخش برای منطقه و برای تحکیم صلح و ثبات و امنیت در منطقه ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک و وسیع غرب آسیا است، یک بار دیگر در سطح گسترده به منصه ظهور برسد.

معتقدم کاخ سفید نسبت به اقدامی که علیه سپاه انجام داد، پشیمان خواهد شد و بیش از هیاهویی که به راه انداخت، فرصت دیگری به دست نخواهد آورد، به دلیل اینکه سپاه پاسداران در قلب ملت‌های منطقه ما جا دارد و سپاه این جایگاه را با شهادت بزرگ‌ترین سرداران خود برای کمک به صلح و ثبات و امنیت منطقه و بلکه امنیت جهانی به دست آورده است.

به نظر شما با توجه به معرفی نیروهای سنتکام به عنوان گروهی تروریستی و از طرف دیگر حمایت گسترده گروه‌های مقاومت در منطقه از سپاه، چقدر امنیت این نیروها در غرب آسیا در نتیجه تصمیم اخیر ترامپ به خطر خواهد افتاد؟

یکی از حماقت‌هایی که ترامپ در ادعای تروریستی خواندن سپاه پاسداران انجام داد، این است که آسیب‌پذیری نیروهای سنتکام را به اوج خودش رساند. این موضوع به این معنی نیست که سپاه پاسداران یا جمهوری اسلامی ایران بخواهند بدون مقدمه اقدامی انجام بدهند، بلکه آنقدر آستانه حساسیت‌ها را بالا بردند که هر آن ممکن است هر تهدیدی توسط گروه‌های مختلفی که فعالانه در منطقه حضور دارند، علیه نظامیان آمریکایی اتفاق بیفتد و این نتیجه حماقت بزرگ ترامپ است که فکر می‌کند برای اینکه رضایت نتانیاهو و بن‌سلمان را به دست بیاورد و سعودی را بیشتر بدوشد، نیازمند این کار بود.

اما این کار را به قیمت مواجه کردن نیروهای خود در منطقه با مخاطره‌های جدی انجام داد و به نظرم پیامدهای سختی متوجه این تصمیم ترامپ در سطح منطقه‌ای خواهد بود. آن بخشی هم که متوجه جمهوری اسلامی ایران هست، طبعاً مقامات ارشد نظام در سطوح مختلف بیان کردند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر