۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۴۷۱۳۰
فضای مجازی بستری را برای شناخت و توسعه تولیدات فراهم کرده که با ارائه محصولات مختلف و دریافت نظرات کاربران به اتاق فکر تعاملی تبدیل شده است.
به گزارش پایداری ملی، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با آگاهی بر روند‌ و شرایط موجود کشور، سال 1398 را با عنوان سال «رونق تولید» نامگذاری کردند. رونق تولید در شرایط فعلی اقتصاد کشور، عنوانی گره‌گشا برای حل مشکلات و گذر از بحران و شرایط سخت کنونی است. وجود تحریم‌های ظالمانه و رکود، به‌عنوان عمده موانع بر سر راه رونق در تولید شناخته شده است. در شرایطی که صنایع کشور به خاطر تحریم‌های آمریکا زیر فشار قرار گرفته، قطعا تحقق رونق در تولید، کاری دشوار است. رونق تولید به عنوان پیش زمینه رشد و شکوفایی اقتصادی، خود برای تحقق، نیازمند پیش شرط‌هایی در زمینه‌های مختلف سیاسی و فرهنگی است.

یکی از مزیت‌های شبکه‌های اجتماعی، ایجاد فضای مناسب برای چرخه‌ اقتصادی و رقابت در بین کسب و کارهاست. شبکه‌های اجتماعی محیطی مجازی متشکل از افراد و کاربران پرشمار است که از طریق این درگاه با برند‌ها و سازمان‌های مختلف آشنا می‌شوند. وجود این امکان شرایطی را فراهم کرده است تا مجموعه‌ای کامل از یک جامعه‌ کوچک شکل بگیرد که تمام شرایط و امکانات موجود برای ارائه‌ یک کسب و کار موفق را به وجود بیاورد.

شبکه‌های اجتماعی به عنوان یکی از به روزترین فناوری‌های موجود در دست کاربران فضای مجازی که حالا با در دست داشتن تلفنی هوشمند با اتصال به اینترنت خود را در جمع گسترده‌ای از کاربران می‌بیند، شناخته می‌شود. این فناوری در حال حاضر برای رشد و رونق کالای ایرانی، بستری پرقدرت در شبکه‌های اجتماعی مختلف را به وجود آورده است. شبکه‌های اجتماعی مختلف از بومی گرفته تا غیربومی در سال‌های اخیر توانسته‌اند در خدمت معرفی کالا‌ها و خدمات مختلف نقش اساسی داشته باشند.

سید علیرضا آل داوود کارشناس فضای مجازی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب در خصوص راهکارهای پیش رو برای تحقق شعار سال توضیحاتی ارائه داده است. آل داوود با اشاره به شعار سال در بحث رونق تولید به یکی از موانع موجود در بیانیه گام دوم انقلاب که توسط رهبر انقلاب بیان شده است اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها‌ی یاس آفرین با تمرکز بر شکست‌ها موفقیت‌ها را وایرال نمی‌کنند و در تلاش هستند تا عدم موفقیت ما را نشان دهند.

او در ادامه نظر خود را برای تحقق رونق تولید به عنوان شعار سال انتخاب شده بیان کرد: به نظر من اول باید بستر جنگ رسانه‌ای و جنگ روانی که دشمن به آن دسترسی دارد و جریان نفوذ داخلی در حال القای یأس با اکید بر «ما نمی‌توانیم» است اول باید این بستر را حل کنیم، چرا که ما هرچقدر هم پیروزی کسب کنیم این دست رسانه‌ها مثل تلگرام و اینستاگرام تلاش می‌کنند تا این پیروزی و موفقیت را تبدیل به شکست کنند یا آن را شکست نشان دهند.آنان در تلاش هستند تا به این روش مردم ما را مایوس کنند و از کشورشان دچار یاس می‌کند و باعث توقف فعالیت‌های تولیدکنندگان هم می‌شود.

این کارشناس فضای مجازی با تاکید بر اینکه سوء استفاده‌گران و اختلاس‌گر‌ها و مافیا‌ها از این رسانه‌ها مثل تلگرام و اینستاگرام استفاده می‌کنند و به دلالی مردم را تشویق می‌کنند و حتی شرایطی را فراهم می‌کنند که تولیدکننده ما به جای آنکه بیاید سرمایه خود را به تولید اختصاص دهد مردم سرمایه خود را به تولید اختصاص دهند در بانک‌ها انباشته می‌کنند و دلالی دلار و خرید و فروش خودرو‌های بی کیفیت متاسفانه که با قیمت‌های نجومی در حال حاضر خرید و فروش می‌شود به آن سمت می‌برند.

آل داوود در پایان با بیان اینکه اول باید بستر رسانه‌ای درست شود ادامه داد: برای رونق تولید ما به بحث روانی ماجرا را باید خیلی مد نظرمان باشد و جدی بگیریم به نظر من در بحث پیام رسان هم همین است شما می‌بینید در رسانه‌هایی مثل تلگرام و اینستاگرام و پیام رسان‌های داخلی و امکانات داخلی ما ترور شده اند حتی توسط برخی از مقامات که تریبون داشته اند و متاسفانه مقامات اجرایی کشور هم بودند در دولت که مادام القا میکردند که مردم به پیام رسان‌های داخلی اعتماد ندارند به سرویس داخلی خیلی اعتماد ندارند و ما نمی‌توانیم و این تفکر ما نمیتوانیم را از طریق رسانه‌ها القا میکردند به نظر من باید ما میتوانیم را ما با بستر رسانه‌ای که مال خودمان است برای کشور جا بیاندازیم و این اطمینان را به مردم و تولید کنندگانمان بدهیم که بیایند هزینه و پول و سرمایه شان را ببرند در بحث تولید که مشکل کشور هم در همه موضوعات حل می‌شود.

مدت زمانی است که مردم کشورمان از لحاظ اقتصادی در تنگنا قرار گرفتند.مشکلات اقتصادی و وقوع سیل و زلزله بسیاری از ساکنان این مناطق و وابستگان به آن را به دردسر انداخته است اما مردمان این سرزمین امیدوارند تا با به کارگیری قابلیت‌ها و امکانات موجود گامی را برای بهبود شرایط کشور بردارند.

در شرایطی مردم کشور جدا از شخصیت حقیقی خود دارای شخصیت مجازی هستند اقتصاد دانش بنیان می‌توانند راهکاری برای تسریع دستیابی به ایت هدف باشد.اقتصاد دانش‌بنیان اقتصادی است که بر اساس «تولید و توزیع و کاربرد دانش و اطلاعات» شکل گرفته و سطح بالایی از سرمایه گذاری در آن به «ابداع» و «نوآوری» اختصاص می‌یابد و فناوری های کسب شده با شدت بالایی مصرف می شوند و نیروی کار از تحصیلات عالی برخوردار است.«اقتصاد دانش بنیان» معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز علاوه بر فعالیت هایی که در این حوزه دارد چند سالی است با راه اندازی ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان قدم در مسیر سخت، اما روشن این حوزه گذاشته است. در یک کلام باید گفت «تبدیلِ گفتمان علم و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان به گفتمان غالب ایرانیان» هدف این ستاد است.

ابراهیم جعفری دانش‌آموخته علوم ارتباطات و استاد دانشگاه درخصوص امکانات موجود در فضای مجازی برای تحقق شعار سال«رونق تولید» با اشاره به اینکه تولید و رونق آن از دیدگاه مقام معظم رهبری و مسئولان ابعاد سخت افزاری و فیزیکی است پاسخ داد: به نظر بنده یکی از برکات فضای مجازی این است که فرصتی را برای تولید فکر و اندیشه و به صورت کلی تر " تولید علم " فراهم می آورد. خوشبختانه امروز شبکه های اجتماعی در اختیار اکثر مردم قرار گرفته و علاوه بر آن حتی هریک از روستاها نیز کانال تلگرامی مخصوص به خود را دارند که قادر است به آگاه سازی ، بسیج و مشارکت های مردمی کمک موثر داشته باشد.

وی در ادامه باتاکید براینکه با تکیه بر این ابزار باید مردم را به تولید فکر و اندیشه ترغیب کرد،توضیح داد: در دنیای امروز مفهوم مشارکت از حالت سخت افزاری به نرم افزاری تغییر کرده و در راستای توسعه پایدار باید از خرد جمعی که برآیند همه افکار می باشد ، سود برد. متاسفانه اکثر کاربران در فضای مجازی به جای دریافت و انتقال اندیشه و دانش و بهره گیری از آن ، خود را به وسیله تلگرام و سایر شبکه های اجتماعی فقط سرگرم می کنند.

این استاد علوم ارتباطات معتقد است در مرحله بعد می توان دستاوردهای سایر کشورها ، شهرها و حتی روستاها را در زمینه توسعه از طریق شبکه های مجازی به تصویر کشید تا تجربه های دیگر در دسترس برنامه ریزان قرار گیرد. به عنوان مثال اکنون که مردم برخی از استان های ما با بحران سیل دست به گریبان هستند ، از طریق شبکه های اجتماعی می توان تجربه کشور هلند را که در زمینه مهار آب های سطحی بسیار موفق عمل کرده ، در دسترس مردم و برنامه ریزان قرار داد.

به اعتقاد جعفری:در سومین گام می توان از طریق شبکه های اجتماعی فضایی برای گفت و گو ایجاد کرد. گفت و گویی صادقانه که عاری از منفعت طلبی و خودخواهی و درعین حال دور از تهدید باشد. همان گونه که هابرماس تاکید دارد ، در گفت و گو خیر عمومی و منافع ملی نهفته است و امروز گروه های تلگرامی قادرند با ارائه محصولات فکر گروهی خود به مدیران و تصمیم گیران به اتاق فکر تبدیل شده و تصمیم سازان جامعه باشند.

او در پایان یادآوری کرد که بدیهی است نمایش آثار و توفیق های به دست آمده و نیز عملکرد چهره های موفق در فضای مجازی می تواند به " اعتماد به نفس ملی " منجر شود.

آنچه لازم است مورد نظر قرار گیرد این است که در آستانه پایان اولین ماه سال قطعا وظیفه‌ای بزرگ برگردن تک‌تک افرادی است که به نحوی برای تحقق این شعار می‌توانند فعالیت را انجام دهند. از شرکت‌های دانش بنیان گرفته تا تولیدکنندگان صنایع مختلف در حال حاضر موظف هستند برای تحقق این شعار و بهبود حال اقتصاد کشورمان گامی موثر را بردارند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر