۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰
کد خبر: ۴۷۱۱۴
اسکات ریتر (Scott Ritter) افسر اطلاعات پیشین تفنگداران نیروی دریایی آمریکا تشریح کرد:
تردیدی نیست که اگر آمریکا کوچک ترین حرکتی علیه سپاه پاسدران انجام دهد، آمریکاییان جان خود را از دست خواهند داد و این بدان معناست که مردان و زنان آمریکایی در خدمت به کشورشان جان خود را از دست نخواهند داد. آنها به عنوان آلت دست سیاستی تلف خواهند شد که در تل آویو طراحی شده است.
به گزارش پایداری ملی، ایالات متحده مدت هاست که در یک جنگ سایه مخفی با سپاه پاسداران انفلاب اسلامی ایران قرار دارد که تاریخ آن به حمله و اشغال عراق از سوی آمریکا در سال 2003 بازمی گردد.

این کشمکش ها به قیمت جان صدها سرباز آمریکایی و صدها عضو سپاه پاسداران تمام شده است. مخالفت ایران با اشغال عراق از سوی آمریکا و ناتوانی آمریکا در شکست دادن نظامی نیروهای ایرانی در درون عراق، تنها یکی از دلایل تصمیم دولت اوباما مبنی بر خارج کردن سربازان آمریکایی از این کشور در سال 2011 بود.

از آن زمان آتش بس شکننده ای بین ارتش آمریکا در منطقه و سپاه پاسداران وجود داشته است. حتی زمانی که در سال 2014 سربازان آمریکایی بار دیگر برای کمک به شکست داعش به عراق گسیل شدند، این کار را در هماهنگی با سپاه پاسداران انجام دادند که دوشادوش شبه نظامیان شیعه عراقی می جنگیدند. اما بر خلاف این همکاری در عراق، نیروهای آمریکایی در درون سوریه از درگیری مستقیم با سپاه پاسداران که به کمک ارتش سوریه آمده بودند، اجتناب می کردند.
اما اکنون دولت ترامپ تصمیم گرفته که سپاه پاسداران را به عنوان سازمانی تروریستی اعلام کند. این اقدام پیامدهای بزرگی به دنبال دارد که آتش بس موجود را می شکند و جان هزاران نظامی آمریکایی را در معرض خطر قرار می دهد.

سپاه قدس یکی از واحدهای سپاه پاسداران که در عملیات خارج از ایران تخصص دارد، مدت هاست که از سوی آمریکا سازمانی تروریستی قلمداد می شود. اما سپاه پاسداران در کلیت خود به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از دولت ایران عمل می کند. به این ترتیب ایالات متحده عامدانه از قرار دادن این سپاه به عنوان سازمانی تروریستی پرهیز داشته است به دلیل این نگرانی که انجام این کار تلاش های دیپلماتیک با ایران را متوقف کند و حتی خاورمیانه بزرگ تر را به بی ثباتی بکشاند.

با توجه به این مسئله که واشنگتن در حال حاضر مدعی یک «جنگ» جهانی با تروریسم است، این اقدام – که سپاه پاسداران را همسنگ سازمان هایی چون داعش و القاعده قرار می دهد – به این معناست که آمریکا در نتیجه این اقدام با ایران در جنگ است.

جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به این اقدام آمریکا واکنش نشان داد. او در نامه ای به حسن روحانی رئیس جمهور ایران توصیه کرد که با توجه به حمایت های آشکار و پنهانی که نیروهای نظامی آمریکایی از منطقه از گروه هایی به عمل می آورند که در اقدامات تروریستی علیه ایران دست داشته اند، شورای عالی امنیت ملی فرماندهی مرکزی آمریکا را به عنوان تروریست اعلام کند.

ایرانی ها مدت هاست که اصرار دارند سرویس های اطلاعاتی و نیروهای ویژه آمریکایی از سازمان های مخالف ستیزه جوی ایرانی به عنوان نیروهای نیابتی خود در جنگی خونین و اعلام نشده  برای تضعیف حاکمیت ملی دولت ایران و آسیب زدن به سپاه پاسداران استفاده می کنند. فوریه گذشته گروه جیش العدل که یک گروه تجزیه طلب بلوچ است مسئولیت بمب گذاری در اتوبوسی را که حامل سربازان سپاه پاسداران بود و به کشته شدن حدود 30 نفر انجامید بر عهده گرفت. سپاه پاسداران ادعا می کند که این گروه دستورها، آموزش ها و تجهیزات خود را از پرسنل آمریکایی که در افغانستان فعالیت دارند دریافت کرده است.

 به همین ترتیب در سپتامبر 2016 گروهی که خود را «جنبش خلق عرب برای آزادسازی اهواز» می نامد به مراسم رژه سپاه پاسداران در شهر اهواز حمله کرد و تعداد زیادی را به قتل رساند. رسانه های دولتی ایران تقصیر این حمله را مستقیما متوجه آمریکا و متحدان آن در خلیج فارس دانستند و اعلام کردند: «این حمله بعد از کارزار مورد حمایت آمریکا برای دامن زدن به ناآرامی ها در شهرهای ایران صورت می گیرد. این اقدام که پروژه تابستان داغ نامیده می شود به دنبال برافروختن خشم عمومی بر سر کمبود آب و برق ناشی از یک خشکسالی  شدید است.»
نیکی هیلی سفیر وقت آمریکا در سازمان ملل  هر گونه دست داشتن آمریکا در حمله سپتامبر شهر اهواز را رد کرد.

شتابزده و عجولانه بودن این تصمیم ترامپ کاملا روشن است؛ قصد او از این کار حمایت از بنجامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل بوده است. خود نتانیاهو در توئیتی این مسئله را تصدیق کرده است: «به خاطر تصمیمی که برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران گرفتی متشکرم دوست عزیزم پرزیدنت دونالد ترامپ. متشکرم به خاطر  پاسخ دادن به یکی دیگر از درخواست های مهم من که در خدمت منافع کشورهای ما و کشورهای منطقه قرار دارد.»

درخواست دیگری که نتانیاهم از ترامپ کرده تصمیم می سال 2018 ترامپ مبنی بر خارج شدن از توافق اتمی با ایران بود. از آن زمان ایالات متحده هر چه می گذرد خود را از بقیه جهان به ویژه اروپا که تصمیم دارد در این قرارداد باقی بماند منزوی تری می یابد و همین موضوع نشان می دهد که ایران همچنان به طور کامل به تعهدات خود بر اساس این قرار داد عمل می کند. خیلی ها تصمیم ترامپ برای قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان های تروریستی را به عنوان مکانیسمی برای اعمال فشار بیشتر بر ایران با بسط دامنه و مقیاس تحریم های اقتصادی علیه شرکت هایی که با سپاه پاسداران تجارت دارند می دانند. 

یک دلیل دیگر این تصمیم می تواند انزجار دیرینه برخی محافل مشخص آمریکایی از نقشی باشد که سپاه پاسداران در شکل دادن به مقاومت علیه اشغال عراق از سوی آمریکا داشته است.  برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران این هفته در گزارشی گفت: «من امروز بر اساس گزارش های نظامی طبقه بندی شده آمریکا می توانم اعلام کنم که ایران مسئول مرگ دست کم 608 نفر از نیروهای نظامی آمریکایی در عراق است. این  تعداد 17 درصد کل تلفات پرسنل نظامی آمریکا در عراق از  سال 2003 تا 2011 را شامل می شود.»
آنچه که ناگفته گذاشته شده این است که در طول همین دوره آمریکا از طریق فرماندهی مشترک عملیات های ویژه در جنگ اعلام نشده خود با ایران در خاک عراق درگیر بود.  بیش از آنکه این تلفات ناشی از اقدامات یکجانبه ایران باشد، تلفات رزمی آمریکا که هوک به آنها اشاره کرده بخشی و جزئی از یک کشمکش بود که در سایه ها در جریان بود و فقط با خروج نیروهای رزمی آمریکا از عراق در سال 2011 خاتمه پیدا کرد.

با توجه به ارتباط مستقیم بین  رفتار تهاجمی آمریکا و ایران در عراق، بدون شک دولت ترامپ درک می کند که قراردادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان های تروریستی، جان هزاران تن از پرسنل نظامی آمریکایی را که هنوز در خاورمیانه خدمت می کنند به مخاطره انداخته است. در حال حاضر بین هزار تا 1500 سرباز آمریکایی در درون سوریه حضور دارند که تعداد زیادی از نیروها و شبه نظامیان وابسته به سپاه پاسداران آنها را در محاصره خود دارند. و بیشتر از 5 هزار سرباز آمریکایی در درون عراق مستقر هستند؛ کشوری که سپاه پاسداران شبه نظامیان قدرتمند شیعه و نیز بخش های مهمی از ارتش آن را در کنترل خود دارد.
تردیدی نیست که اگر  آمریکا کوچک ترین حرکتی علیه سپاه پاسدران انجام دهد، آمریکاییان جان خود را از دست خواهند داد. و این سیاست در حمایت از کارزار انتخاب مجدد یک نخست وزیر اسرائیل به اجرا گذاشته شده،  برای تشدید تلاش ها در جهت تضعیف قرارداد اتمی ایران که آن نیز به خاطر بنجامین نتانیاهو از سوی آمریکا فسخ شده، واین بدان معناست که مردان و زنان آمریکایی در خدمت به کشورشان جان خود را از دست نخواهند داد. آنها  به عنوان آلت دست سیاستی تلف خواهند شد که در تل آویو طراحی شده، سیاستی که اقبال و سرنوشت سیاسی یک سیاستمدار خارجی را برتر و بالاتر از جان قهرمانان ما قرار می دهد.
نویسنده: اسکات ریتر (Scott Ritter) افسر اطلاعات پیشین تفنگداران نیروی دریایی آمریکا

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر