۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۰
کد خبر: ۴۶۹۶۴
کاندیدا آریس یک عفونت بالقوه کشنده است که به سختی درمان می شود و احتمال مرگ و میر مبتلایان به آن بسیار زیاد است. اکنون مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها می گوید که این قارچ در 12 ایالت آمریکا نیز منتشر شده و بیش از 600 نفر را در سطح کشور آلوده کرده است.
به گزارش پایداری ملی، سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا نسبت به  گسترش سوپر قارچ ها در سطح کشور هشدار داده است. کاندیدا آریس یک عفونت بالقوه کشنده است که به سختی درمان می شود و احتمال مرگ و میر مبتلایان به آن بسیار زیاد است. افراد حاضر در بیمارستان ها و خانه های سالمندان از جمله آسیب پذیرترین افراد در مقابل این بیماری محسوب می شوند.

این سوپر قارچ  ظرف پنج سال گذشته در کشورهایی چون ونزوئلا، اسپانیا، بریتانیا، هند، پاکستان و آفریقای جنوبی مشاهده شده است.

اکنون مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها می گوید که این قارچ در 12 ایالت آمریکا نیز منتشر شده  و بیش از 600 نفر را در سطح کشور آلوده کرده است.

این عفونت می تواند روی پوست، در یک زخم یا در سوراخ ناف ظاهر شود، اما متخصصان بهداشتی می گویند که شدیدترین عفونت می تواند در جریان خون یا در مغز رخ دهد. به گفته پزشکان بزرگ ترین نگرانی آنها از این است که این قارچ ها می توانند  در برابر دو مورد از سه مورد داروی ضد قارچی که برای درمان آن به کار می رود مقاومت کنند.

کاندیدا آریس (که سی.آریس نیز نامیده می شود) قارچی است که موجب عفونت هایی جدی می شوند. بیماران مبتلا به عفونت سی آریس، اعضای خانواده آنها و سایر کسانی که با آنها تماس نزدیک دارند، ماموران بهداشت و درمان عمومی، کارکنان آزمایشگاه ها و پرسنل مراقبت های درمانی همگی می توانند به جلوگیری از گسترش این بیماری قارچ ها کمک کند.
چرا کاندیدا آریس یک مشکل محسوب می شود؟
سی آریس موجب عفونت های جدی می شود: این بیماری می تواند باعث عفونت های جریان خون و حتی مرگ شود، به خصوص در بیماران بیمارستان ها و خانه های سالمندان که به مشکلات پزشکی جدی مبتلا هستند. بیشتر از یک نفر از هر سه بیماری که به عفونت سی آریس فراگیر مبتلا شده اند (مثلا عفونتی که بر خون، قلب یا مغز اثر گذاشته) جان خود را از دست می دهند.

این قارچ غالبا در برابر داروها مقاوم است: داروهای ضد قارچی که به طور معمول برای درمان عفونت های سی آریس مورد استفاده قرار گرفته اند، در درمان آن موثر نبوده اند. برخی از عفونت های سی آریس دربرابر هر سه داروی ضد قارچ تجویز شده مقاومت کرده اند.  شیوع این بیماری در حال افزایش است: هر چند که سی آریس  تنها در سال 2009 کشف شده، اما به سرعت گسترش یافته و موجب عفونت هایی در بیش از 12 کشور شده است.

شناسایی آن دشوار است: در شناسایی سی آریس احتمال دارد آن را با دیگر انواع قارچ ها اشتباه گرفت، مگر آنکه از فناوری آزمایشگاهی خاص این کار استفاده شود. این تشخیص نادرست می تواند به تجویز روند درمانی اشتباه برای بیمار منجر شود.

این قارچ می تواند در بیمارستان ها و خانه های سالمندان گسترش پیدا کند: مواردی از شیوع سی آریس در تاسیسات مراقبت های درمانی مشاهده شده و می تواند از طریق تماس با بیمارانی که از آن تاثیر پذیرفته اند یا سطوح و تجهیزات آلوده انتشار یابد. رعایت مناسب بهداشت دست و پاکیزه نگه داشتن تاسیسات مراقبت های درمانی بسیار اهمیت دارد، چرا که سی آریس می تواند به مدت چند هفته روی سطوح زنده بماند.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها ساده ترین راه برای محافظت از خود و کمک به توقف انتشار این بیماری، شستشوی مناسب دست هاست، به خصوص اگر با شخصی تماس داشته اید که می دانید به این بیماری مبتلا بوده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر