۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰
کد خبر: ۴۶۸۸۷
استاندار مازندران:
استاندار مازندران به اجرایی کردن طرح جامع کنترل سیلاب‌ها اشاره کرد و گفت: سال‌ها است این طرح تهیه شد اما به دلیل عدم تخصیص اعتبار هنوز اقدامی صورت نگرفت؛ انتظار این است که ردیف اعتباری برای این طرح در نظر گرفته شود.

به گزارش پایداری ملی، صبح امروز رئیس و اعضا کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی برای پیگیری جبران خسارت سیل اخیر در مازندران با عنوان ستاد مدیریت  بحران به ویژه بررسی در بخش کشاورزی حضور پیدا کردند.

استاندار مازندران در این جلسه با بیان اینکه در کشوری زندگی می‌کنیم که از زمان وقوع اتفاقات همه هرم آن پای کار هستند و از هیچ کوششی فروگذار نیستند، گفت: مجلس شورای اسلامی از آغاز بحران نه به عنوان نماینده بلکه به عنوان همراه و همدل در کنار مردم سیل‌زده حضور پیدا کردند.

احمد حسین‌زادگان بیان کرد: یکی از مسائلی که در زمان وقوع بلایای طبیعی شاهد هستیم این است مازندران را همانند سایر استان ها می نگرند در حالی که در مازندران ارزش خاک، کشاورزی، اراضی باغی و همه محصولات کشاورزی آن متفاوت‌تر با سایر استان‌ها است.

وی افزود: زمانی که سیل اتفاق می‌افتد بحث امنیت غذایی به میان می‌آید و مازندران به عنوان استانی که در بحث امنیت غذایی در کشور سرآمد است نمی‌توان آن را با سایر استان‌ها قیاس کرد.

حسین‌زادگان اضافه کرد: سیل در سوادکوه سبب شد مسیر رودخانه منحرف شود و زمین‌های کشاورزی کاملا از بین رود.

استاندار مازندران با بیان اینکه سیل اخیر خسارت جبران‌ناپذیری به بخش کشاورزی استان وارد کرد: گفت: مصیبت  به بار آمده در این حوزه تاکنون ندیده بودیم.

این مسؤول گفت: دولت بخشی از خسارت را می‌تواند جبران کند و مابقی برعهده نمایندگان مجلس،  مدیران است تا از ظرفیت‌های موجود بهره‌گیری کنند.

وی از خسارت ۷۲ هزار هکتاری به اراضی زراعی  و ۱۸ هزار هکتاری اراضی باغی در مازندران خبر داد و افزود: 7 هزار هکتار از کلنی‌های زنبور عسل در مازندران از بین رفت.

استاندار مازندران ادامه داد: 3 هزار راس دام سبک و سنگین  در مازندران  ازبین رفت و برای دام‌های سنگین جبران خسارتی نداشتیم در حالیکه در استان گلستان برای دام سنگین جبران خسارت کردند و تقاضای ما بر این است خسارت‌ها برای پرداخت به یک شکل دیده نشود و تبعیضی برای برآورد و جبران خسارت  نداشته باشند.

حسین‌زادگان بیان کرد: قبل از مصوبه دولت، تاکنون از محل منابعی که داشتیم ۱۳ میلیارد تومان تسهیلات معیشتی و بلاعوض پرداخت کردیم.

وی به اجرایی کردن طرح جامع کنترل سیلاب‌ها اشاره کرد و افزود: سال‌ها است این طرح تهیه شد اما به دلیل عدم تخصیص اعتبار  هنوز اقدامی صورت نگرفت در حالی که با بروز بلایای طبیعی چندین برابر اعتبار مورد نظر خسارت پرداخت می‌کنیم.

استاندار مازندران اضافه کرد: انتظار ما بر این است ردیف اعتباری برای این طرح در نظر گرفته شود.

ابراهیم یخکشی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران نیز در ستاد مدیریت بحران با محوریت بخش کشاورزی با نشست با کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مازندران جز استانی است  که متکی به کشاورزی آب طلب است و نشان می دهد تقاضای آبی به لحاظ جمعیت گردشگرپذیر بودن و بخش کشاورزی زیاد است.

وی با بیان اینکه در تامین نیازهای حوزه آب زیرزمینی به سقف رسیدیم و ناچار هستیم به آب سطحی دست یابیم، ادامه داد:  ۱۰ درصد آبهای سطحی در استان مهار می‌شود که بسیار پایین است و کاهش در تنظیم آب منجر به تهدید به سیلاب می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران افزود: کشاورزی مازندران وابسته به آب است و ذخیره آبی مناسبی نداریم و در این راستا در سدسازی مشکل در تامین منابع مالی و نظام ارزیابی و زیست محیطی داریم.

این مسوول بیان کرد:  چند سالی است دو سد در مازندران طراحی کردیم که در ارزیابی زیست محیطی دچار مشکل هستیم.

یخکشی نیازهای آب شرب در مازندران را بالا دانست و افزود: در ایام تعطیلات و تابستان نیاز آب شرب افزایش پیدا می‌کند و اگر سدها احداث نشود دچار مشکل می‌شویم.

وی اظهار کرد: ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی مازندران وابسته به جریان های پایه است، در سیل اخیر ۷۰۰ سردهنه‌ها از بین رفت، مازندران استان عقب مانده در ایجاد زیرساخت آب و کشاورزی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر