۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰
کد خبر: ۴۶۸۱۵
بانک‌های روسیه به منظور کاهش وابستگی خود به سوئیفت، به سیستم پرداخت چینی CIPS پیوسته‌اند. این سیستم پرداخت چینی نیاز به نظام پرداخت دلاری را کاهش می‌دهد.

به گزارش پایداری ملی، چین از سال ۲۰۱۵ میلادی در راستای افزایش استفاده از یوآن در معاملات بین المللی، اقدام به راه اندازی سیستم پرداخت بین بانکی بین المللیCIPS  نموده است. هدف از راه اندازی این سیستم پرداخت، کاهش وابستگی به سیستم سوئیفت، دلار آمریکا و دیگر زیرساخت های پرداختی تحت سلطه غرب در پرداخت های میان چین با کشورهای طرف تجاری است.

این سیستم از زمان راه اندازی تاکنون با تقاضای فزاینده ای جهت استفاده مواجه بوده است. در سال ۲۰۱۷ پردازش از طریق CIPS، نسبت به سال قبل از آن تقریباً دو برابر شد و به عدد ۱.۲۶ میلیون تراکنش رسید.

بانک مرکزی چین با راه اندازی CIPS در اصل به دنبال یک نظام پرداخت بومی مخصوص خود است که مستقل از نظامات پرداخت دلاری عمل می کند. چین در نظر دارد از طریق سیستم پرداخت CIPS انتقال وجه بین المللی را بدون نیاز به بانک های کارگزار متعدد که حساب های دلاری را نگهداری می کنند، به وسیله یوآن انجام دهد.

کاهش نیاز چین به سوئیفت با راه اندازی سیستم پرداخت بین بانکی بین المللی

CIPS در اصل نیاز چین به سیستم سوئیفت برای پرداخت های یوآنی بین المللی را کاهش می دهد. همچنین در صورت استفاده از یوآن در پرداخت های بین المللی دیگر نیازی نیست پرداخت و تسویه معاملات از سیستم های پرداختی و اتاق های تسویه ای نیویورک عبور کند.

CIPS به عنوان سیستم پرداخت بین بانکی بین المللی چین، یک گام مهم در استفاده بیشتر از یوآن در سطح جهانی است. این سیستم یک سیستم تسویه ناخالص بین بانکی پرداخت های یوآنی بین المللی است که به عنوان یک پرداخت کننده نهایی در داخل چین ایفای نقش می کند.

کاهش وابستگی بانک‌های روسیه به سوئیفت با پیوستن به CIPS چین

ولادیمیر شاپووالوف یکی از مقامات ارشد بانک مرکزی روسیه گفته است که چندین بانک روسی به سیستم پرداخت بین بانکی بین المللی چین که CIPS نام دارد، پیوسته اند تا عملیات پرداخت های مالی میان دو کشور تسهیل شود.

این سیستم پرداخت چینی در اصل یک پیام رسان مالی موازی سیستم سوئیفت است و به کاهش وابستگی بانک های روسی به سوئیفت کمک می کند.

پیشنهاد استفاده از سیستم پرداخت روسی به طرف های خارجی

طبق گفته شاپووالوف، بانک مرکزی روسیه در عین حالی که به سیستم پرداخت بین بانکی بین المللی چین پیوسته است، امیدوار است که همتایان چینی نیز توجه بیشتری به سیستم پرداخت روسیه ای جایگزین سوئیفت که «سیستم انتقال پیام های مالی» یا SPFS نام دارد، داشته باشند؛ زیرا این اقدام می تواند تجارت دوجانبه را افزایش دهد.

پس از آنکه نسخه صادراتی شبکه SPFS در سال گذشته تکمیل شد روسیه به طور فعالانه ای این شبکه را به شرکای خارجی خود از قبیل چین ارائه کرده است. روسیه در اصل این شبکه را در سال ۲۰۱۴ در واکنش به تهدیدات آمریکا مبنی بر قطع دسترسی روسیه به سیستم سوئیفت راه اندازی کرده است.

اولین تراکنش مالی سیستم جایگزین سوئیفت روسیه توسط شرکت روس نفت در دسامبر ۲۰۱۷ صورت گرفت. در حال حاضر بیش از ۵۰۰ شرکت و مؤسسه مالی به این سیستم پیوسته اند.

اقدامات روسیه و چین جهت مقابله با سلطه آمریکا بر نظام مالی بین المللی

در روزهای اخیر بانک مرکزی روسیه اعلام کرده است که سیستم جایگزین سوئیفت این کشور پیشرفت های قابل توجهی را ایجاد کرده است، زیرا این سیستم در حال حاضر با استانداردهای بین المللی مطابقت دارد و شرکای خارجی نیز می توانند در این سیستم ادغام شوند. همچنین طبق گفته یک مقام بانک مرکزی روسیه برخی بانک های خارجی در حال حاضر به این سیستم پیوسته اند.

به عقیده کارشناسان این اقدام چین و روسیه در راه اندازی نظامات پرداختی جایگزین نظامات پرداختی دلاری و غربی گام بزرگی در راستای از بین بردن سلطه آمریکا و دیگر کشورهای غربی بر نظام مالی پرداخت های بین المللی است و تحریم های آمریکا که از این کانال اعمال می شود را بی اثر و ناکارآمد خواهد کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر