۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۴۶۷۹۴
وزیر راه و شهرسازی خبر داد
وزیر راه و شهرسازی گفت: به محض انجام ارزیابی آسیب‌های ناشی از بارش‌ها در کشور مبالغ مربوط به خسارت‌ها پرداخت می‌شود و اعتبارات در این خصوص تامین شده است.

به گزارش پایداری ملی، محمد اسلامی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری، گفت: ستاد مدیریت بحران استان عملکرد ممتازی داشت و اقداماتی که جهت پیشگیری از وقوع حادثه در دو موج بارندگی صورت گرفت باعث شد تلفات جانی در روزهای فعالیت این دو موج در استان نداشته باشیم و کسی آسیب نبیند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه نکته مهم‌تر در حوضه‌های آبریز نشان می‌دهد که به لطف خداوند و بارش‌ها از فقر آبی و نگرانی درخصوص کمبود آب نجات پیدا کردیم، ادامه داد: امسال سال پربرکتی برای کشور است و باید حجم نزولات آسمانی را قدر بدانیم.

وی با بیان اینکه طبیعی است بارش‌های سیل‌آسا خسارت‌های مالی هم به منازل مسکونی و هم مزارع، باغات، دامداری‌ها، آبزی‌پروری‌ها و... داشته باشند، افزود: دولت در اولین جلسه امسال در تاریخ هفتم فروردین‌ماه، مصوبه‌ای برای وضعیت مردم و خسارت‌هایی که از سیل و بارش‌ها دید بودند داشت که شامل کمک‌های بلاعوض و تسهیلات ارزان‌قیمت دارای یارانه می‌شود.

اسلامی با تاکید بر اینکه به محض اینکه ارزیابی خسارات انجام شود مبالغ پرداخت می‌شوند و اعتبارات در این خصوص تامین شده است، عنوان کرد: تنها یک ملاحظه بسیار جدی و قاطع وجود دارد و آن این است که کسانی که در مسیر، حریم یا بستر رودخانه یا در نزدیکی رودخانه‌های طغیانی هستند باید از این مکان‌ها جابه‌جا شوند.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: زیرساخت‌ها به ویژه راه‌های روستایی خصوصا در چهارمحال و بختیاری که به دلیل طبیعت استان اغلب در مناطق کوهستانی واقع شده‌اند با رانش، آبشستگی و آب‌بردگی زیادی مواجه هستند خسارت‌ها در این بخش‌ها برآورد شده و از طریق استاندار استان به ستاد مدیریت بحران کشور ارسال شده است.

وی اضافه کرد: همچنین خسارت‌های زیرساختی در کل کشور نیز جمع‌بندی شده که در جلسه آینده دولت برای این زیرساخت‌ها در سراسر کشور تصمیم‌گیری می‌شود.

اسلامی تصریح کرد: امید است با تمهیداتی که پیش‌بینی شده و منابعی که برای این کار در نظر گرفته شده است بتوانیم سه کار را به‌صورت موازی دنبال کنیم.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: اولین کار که در زمان بحران نیز انجام می‌شد باز نگه داشتن راه‌ها بود که توسط عوامل راهداری، شرکت‌های پیمانکاری بخش خصوصی و نیروهای مسلحی که به پشتیبانی آمدند با تلاش بسیار انجام گرفت، بسیاری از روستاهای کشور به واسطه برف، یخبندان و ریزش بهمن و کوه دچار انسداد جدی در مسیر بودند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر می‌توان ادعا کرد راه‌های اصلی کشور همگی باز هستند و تنها چند راه فرعی به دلایلی همچون وجود مسیر جایگزین همچنان بسته هستند، گفت: دومین گام ترمیم راه‌ها است که باید سریعا انجام شود.

اسلامی با تاکید بر اینکه گام سوم انتخاب مسیر جایگزین برای راه‌هایی است که دیگر قابل استفاده مجدد نیستند، عنوان کرد: برای مثال برخی پل‌ها است که احتیاج به طراحی مجدد دارند چراکه در حال حاضر حجم زیادی از آب زیر این پل‌ها جریان پیدا کرده است که در 50 سال گذشته بی سابقه بوده است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: نکته مهم دیگر بحث شهرسازی است، مطالعات هیدرلوژی در اولین جلسه شورای عالی شهرسازی درخصوص شهرهایی که آسیب زیادی در بارش‌های اخیر دیدند مرور می‌شود و تصمیمات جدیدی گرفته می‌شود.

وی تاکید کرد: باید در ملاحظات شهرسازی به این نکته توجه کنیم که کشور دیگر از دوره خشکسالی عبور کرده و مسیل‌هایی که تصور می‌شد به کار نمی‌‎آیند و به خیابان، زمین بازی و... تبدیل شده بود برای عبور آب است که باید آزاد شوند و در طرح‌های جامع به آن‌ها توجه شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر