۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۶۷۸۹
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در سیزدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای گفت: با اطمینان اعلام می‌کنم که بازگشت تحریم‌های یکجانبه آمریکا، و گستاخی اخیر آن نتوانسته و نخواهد توانست به عزم جزم ایران در پیشبرد اهداف کلان صنعت هسته‌ای خللی وارد کند.
به گزارش پایداری ملی، علی اکبر صالحی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در سیزدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای ــ 1398 بخشی از اقدامات انجام‌شده در زمینه انرژی هسته‌ای ایران را تشریح کرد.

متن کامل سخنان وی به‌شرح زیر است:

در این ایّام فرخنده و باسعادت اعیاد شعبانیه پیش از هر سخنی، اجازه می‌خواهم تا به‌نمایندگی از تلاشگران صنعت هسته‌ای کشور، از تشریف‌فرمایی رییس‌جمهور محترم، جناب آقای دکتر روحانی، اعضای محترم هیئت دولت، مقامات و مسئولان محترم لشکری و کشوری، سفرای محترم مقیم تهران و اساتید و محقّقان عزیز دانشگاهی در این مراسم قدردانی نمایم.

تقـارن سیزدهمین سالروز فناوری هستـه‌ای با ولادت باسعـادت حضرت ابا‌عبدالله الحسین(ع) و حضرت اباالفضل العباس(ع) را به‌فال نیک گرفته و امید می‌رود که سال 98، سال نزول برکات و امدادات الهی بر ملت بزرگ ایران باشد.

خوشبختانه، در پرتو ارشادات و رهنمودهای مقام معظّم رهبری (مد ظله العالی) و در سایه حمایت‌های ریاست محترم جمهوری، پیشبرد اهداف کلان و راهبردی صنعت هسته‌ای با اقتدار و با شتاب در حال پیگیری است. در حال حاضر به‌رغم نامهربانی‌های برخی دوستان و شایعه‌پراکنی‌های مغرضان، حرکت در مسیر بهره‌مندی از مواهب و مزایای فنّاوری صلح‌آمیز هسته‌ای در ابعاد و سطوح مختلف، با قوّت و با آهنگی مناسب همچنان ادامه دارد. ما بر اساس یک برنامه میان‌مدت و بلندمدت، اهداف ترسیم‌شده در این حوزه را دنبال نموده و به‌اذن پروردگار متعال یقین داریم که حرکت در این مسیر به هیچ روی با فتور و سستی مواجه نخواهد شد؛ چرا که سنگِ‌بنا و شالوده این صنعت ملّی بر توکل به خدا و اعتماد به نفس استوار شده است.

اینجانب مفتخرم تا به‌نمایندگی از سوی متخصصان و پژوهشگران سازمان انرژی اتمی اعلام نمایم که به‌یمن تلاش‌های صورت‌گرفته توسط این عزیزان امروز 114 دستاورد جدید و مورد نیاز در زمینه‌های مختلف صنعت هسته‌ای آماده بهره‌برداری شده است که در این فرصت اجازه می‌خواهم تا به ارائه توضیحاتی مختصر پیرامون شش دستاوردی که لحظاتی دیگر به‌دست رییس‌جمهور محترم در این سالن رونمایی می‌شود، بپردازم:

طراحی و ساخت سانتریفیوژ زونال پیوسته، این اقدام در راستای گسترش فعالیت‌های سازمان در حوزه پزشکی و سلامت انجام گرفته است و در حال حاضر، یکی از اهداف راهبردی سازمان، خدمت‌رسانی به بخش سلامت و همراهی با جامعه پزشکی کشور در راستای کاستن از درد و رنج دردمندان و بیماران در سراسر میهن عزیز اسلامی است.

طراحی و ساخت سیستم کنترلی سامانه سنجش فرآیندی یکی دیگر از اقدامات مهم در راستای اجرای پروژه‌ای است که از سوی ریاست محترم جمهوری مورد تأکید قرار گرفته و اجرای آن در صدر برنامه‌های راهبردی سازمان قرار گرفته است. شایان ذکر است که استفاده از ظرفیت مذکور در حوزه پیشران هسته‌ای، نویدبخش آغاز فصلی جدید در مسیر ارتقاء سطح فعالیت‌های سازمان می‌باشد.

ساخت چشمه فوتونهای درهم‌تنیده کوانتومی نیز از دیگر دستاوردهای ارزشمند ما در سال گذشته است. فنّاوری کوانتومی که در حوزه‌های محاسباتی، مخابراتی، زیستی و حسگرها کاربردهای   گسترده‌ای دارند، در دهه اخیر به‌شکل روزافزونی در کشورهای پیشرفته صنعتی مورد توجّه قرار گرفته و بسیاری از مراکز و مجامع علمی و دانشگاهی آنها انجام پروژه‌های عظیم پژوهشی در این زمینه را در دستور کار خود قرار داده‌اند. متخصصان و محقّقان سازمان انرژی اتمی نیز تحقّق اهداف مورد نظر در این بخش را وجهه همت خویش قرارداده و اقدامات وسیعی در این حوزه را آغاز کرده‌اند.

رونمایی از یک محصول جدید به‌نام ایتریوم90 برای درمان سرطان کبد در حوزه تولید رادیوداروها یکی دیگر از توفیقات ارزشمند و در خورِ توجّه صنعت هسته‌ای کشور است. تلاشهای صورت‌گرفته طی سالهای اخیر در مسیر توسعه کمی و کیفی و استانداردسازی فعالیت‌های این بخش به شناسه و شناسنامه صنعت هسته‌ای کشور تبدیل شده و برای ما مایه مباهات است که حرکت جهشی سازمان در راه ارائه خدمات دارویی، مرزهای ایران اسلامی را درنوردیده و صادرات محصولات تولیدی آن به کشورهای مختلف در حال انجام است و انتظار می‌رود که با رفع برخی موانع و چالشهای پیشِ‌رو شاهد دستیابی به توفیقات روزافزون دراین‌خصوص باشیم.

تولید اکسیژن18 با ظرفیت صد کیلوگرم در سال به‌منظور تهیه رادیوایزوتوپ FDG برای استفاده در دستگاه پرتو تشخیصی پت اسکن.

طراحی و ساخت طیف‌سنج پیشرفته FTIR به‌منظور اندازه‌گیری ترکیبات ایزوتوپی محصولات مرتبط با آب سنگین برای مثال ترکیبات دوتره و نیز کاربرد آن در شناسایی مواد آلی، مطالعات زیست‌محیطی از قبیل هیدرولوژی و صنایع دارویی و غذایی، به‌طور کامل انجام پذیرفته است.

امّا دستاوردهای سازمان طی یک سال گذشته به موارد یادشده محدود نمی‌شود. در این بخش از عرایض خود اجازه می‌خواهم تا توضیحات مختصری پیرامون پروژه‌هایی که به‌فرمان ریاست محترم جمهوری از طریق ویدئوکنفرانس در این روز مبارک آغاز به کار خواهند کرد، ارائه نمایم.

جناب آقای رییس‌جمهور، چنانچه سیر حرکت ما در عرصه ساخت و تولید ماشین‌های سانتریفیوژ نسل جدید طی چند سال گذشته مورد بررسی منصفانه قرار گیرد، روشن خواهد شد که بسیاری از نامهربانی‌ها و جفاها در خصوص پیشرفت صنعت هسته‌ای به‌ناحق بر قلم و زبان برخی دوستان جاری شده است. در این راستا مفتخرم که به‌عرض برسانم امروز شاهد آغاز نصب زنجیره میانی 20تایی سانتریفیوژ پیشرفته IR6 در سایت هسته‌ای شهید احمدی روشن (سایت نطنز) خواهیم بود که با تکمیل نهایی آن در آینده نزدیک، شرایط انجام تستهای لازم فرآیندی فراهم خواهد شد. ما تولید و بهسازی انواع ماشین‌های سانتریفیوژ را در چهارچوب برجام و همزمان با پایبندی به تعهدات خود پیگیری می‌کنیم و امیدواریم که در پرتوی تلاش خستگی‌ناپذیر کارشناسان و دست‌اندرکاران امر، شاهد شکوفایی و بالندگی روزافزون صنعت هسته‌ای در این حوزه باشیم. لازم به ذکر است که سانتریفیوژهای مورد اشاره در مرکز مدرن مونتاژ سانتریفیوژ ایران که بنا به دستور اخیرِ مقام معظم رهبری برپا شده است، تولید شده‌اند.

همچنین در ارتباط با افتتاح واحد رفع آلودگی و مدیریت پسماند تحت عنوان واحد E1000 در سایت نطنز، مناسب می‌دانم تا به این نکته اشاره کنم که تأکید بر ضرورت رعایت اصول ایمنی هسته‌ای، در حال حاضر به یک فرهنگ عمومی میان مدیران و کارشناسان صنعت هسته‌ای کشور تبدیل شده است. ما مصمم هستیم تا با استفاده از تجربیات و دستاوردهای جهانی در حوزه ایمنی هسته‌ای، نسبت به ارتقاء سطح فعالیت‌های سازمان در این عرصه اقدام نماییم و در این راستا بر اساس مفاد مندرج در ضمیمه 3 سند برجام تأسیس مرکز مدرن ایمنی هسته‌ای با همکاری کشورهای فعال در این زمینه در حال انجام می‌باشد، لذا پروژه پسمانداری E1000 یکی از پروژه‌های اساسی و تکمیلی در حوزه ایمنی سایت نطنز برای ظرفیت 190.000 سـو می‌باشد که قابلیت ارتقـاء تا ظرفیت یک میلیون سـو را نیز دارد.

افزون بر این، در اینجا ضروری می‌دانم تا به موضوع راه‌اندازی فاز اول مرکز ملی مهندسی و فناوری خلأ ایران در سایت شهید دکتر علی‌محمدی (سایت فردو) نیز اشاره نمایم. ما در بازه زمانی چند سال اخیر، تلاش کرده‌ایم تا ضمن حفظ نگاه کلان‌نگر و راهبردی خود در حوزۀ صنعت هسته‌ای، از ورود به عرصه‌های مرتبط دیگر در سایر حوزه‌های علوم و فنون نوین غافل نمانیم. ما کنار  بومی‌سازی صنعت هسته‌ای و نهادینه کردن دستاوردهای آن، بر آن هستیم تا سرریز دانش هسته‌ای را در اختیار سایر نهادها و سازمانهای ملی قرار دهیم. همکاریهای صورت‌گرفته با وزارت محترم نفت و وزارت محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال‌های اخیر، بهترین گواه بر این مدعاست. به هر روی، ما از صمیم قلب، بر این باوریم که این صنعت ملّی یک امانت الهی است که در حال حاضر به‌عهده ما نهاده شده و ما باید با تمام توان در حفظ و ارتقاء جایگاه آن بکوشیم. ما امیدواریم که بتوانیم به نیکوترین وجه ممکن به وظایف خود در این زمینه، با به‌کارگیری فارغ التحصیلان زبده و توانمند دانشگاهی، به‌نحو احسن عمل نماییم و این امانت را در وضع و شرایطی عالی به نسل جدید مدیران و آینده‌سازان ایران تحویل دهیم.



در اینجا مایلم به‌عرض برسانم که پروژه‌های احداث واحدهای 2 و 3 نیروگاه اتمی بوشهر، پروژه احداث مرکز یون‌درمانی در استان البرز، پروژه تحقیقات در رابطه با سیستم‌ها و زیرسیستم‌های گداخت هسته‌ای، پروژه تکمیل مرکز جداسازی و توسعه کاربرد ایزوتوپ‌های پایدار در سایت فردو، پروژه‌های اکتشاف اورانیوم با روش ژئوفیزیک هوابرد و بالاخره پروژه بازطراحی راکتور آب سنگین خنداب اراک با تمام توان در حال پیگیری است.

اینجانب در فراز پایانی سخنان خود، ضروری می‌دانم تا به این نکته نیز اشاره کنم که ما خود را مستظهر به الطاف و مراحم ملت ایران می‌دانیم. اگرچه در طول چند سال گذشته، از طرف بعضی با برخی نامهربانی‌ها مواجه بودیم، امّـا قاطبه ملت عزیز ایران در قامت مشوق اصلی ما در میدان ظاهر شدند و ما را رهین منّت خویش ساختند. ما همواره بر آن بوده‌ایم تا علی‌رغم تمام کارشکنی‌ها، با نشاط و انگیزه‌ای مضاعف به حرکت خود در این مسیر شتاب بخشیم، در این میان، متخصصان و تلاشگران صنعت هسته‌ای کشور، خود را مرهون عنایات و ارشادات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و حمایت‌های بی‌دریغ ریاست محترم جمهوری می‌دانند.

و امّا در خصوص رویکرد سازمان با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ما همواره از رویکرد مستقلانه و بی‌طرفانه آژانس در قبال برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان استقبال می‌کنیم و خود را پایبند به تعامل با آژانس در چارچوب تعهدات و توافقنامه‌ها می‌دانیم. انتشار 14 گزارش رسمی توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر پایبندی کامل جمهوری اسلامی ایران خود گواهی بر این مدعاست.

بنده با اطمینان خاطر عرض می‌کنم که صنعت هسته‌ای کشور گام‌های اساسی در جهت بهسازی و نوسازی ساختاری خود برداشته است. این اقدامات در حالی صورت می‌گیرد که دولت ایالات متحده آمریکا در اقدامی نسنجیده که ناشی از آشفتگی سیاسی آن است، نقض عهد نموده و سوداهای خام در سر می‌پروراند. بنده با اطمینان اعلام می‌کنم که بازگشت تحریم‌های یکجانبه آمریکا، و گستاخی اخیر آن نتوانسته و نخواهد توانست به عزم جزم ما در پیشبرد اهداف کلان صنعت هسته‌ای خللی وارد نماید. اما آنچه در این میانه مایه اعجاب و نشانه ضعف تحلیل سیاسی حاکمان کاخ سفید است، اعمال تحریم‌های غیرانسانی و غیرقانونی علیه سازمان انرژی اتمی ایران از جمله قرار دادن مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور و همچنین شرکت تأمین‌کننده رادیوداروها در فهرست تحریمهاست.

به هر روی، ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که دشمن در پی تحریک ایران برای واکنشهای عجولانه و نسنجیده است. خوشبختانه در حال حاضر، ریاست دستگاه اجرایی کشور به‌عهده شخصیتی است که خود به رموز سیاست بین‌الملل و ابعاد پیدا و پنهان آن، آشنایی کامل دارد. امروز زمانی است که همه ما موظف هستیم تا با پایبندی خود به شعار وحدت ملی و رعایت اصل وحدت فرماندهی، پشت سر رهبر فرزانه خود حرکت کنیم.

اگرچه نقد سیاست‌های دولت در هر زمانی در زمره حقوق آحاد شهروندان از جمله نخبگان علمی، سیاسی و اقتصادی است اما نباید این حقیقت عیان را از نظر دور داشت که انتقاد از عملکرد دولت و ارائـه نظریات کارشناسانه و نصایح مشفقانه نباید به‌گونه‌ای انجام شود که زمینه‌ساز تضعیف جبهه خودی و سوءاستفاده بیگانگان و دشمنان قسم‌خورده ایران اسلامی شود.

اینجانب یقین دارم که چنانچه در میدان عمل به آموزه‌های الهی در باب ضرورت حفظ وحدت در صفوف مؤمنین وفادار باشیم و رعایت مصالح و منافع ملی را در معنای وسیع و دقیق کلمه، موردتوجه قرار دهیم، از موانع و چالشهای موجود، به‌سلامت عبور خواهیم کرد و بدخواهان را مانند چهار دهه گذشته، مأیوس خواهیم نمود. ما باید در حفظ اتحاد و انسجام به‌جان بکوشیم و با دلی امیدوار، منتظر رحمت خداوندی باشیم.

وَالسّلام علَیکُم وَ رَحمَةُ اللّهِ وَ بَرکاتُه


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر