۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
کد خبر: ۴۶۷۶۱
به منظور توسعه علوم شناختی؛
ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی برای توسعه و گسترش دانش علوم شناختی از تجهیز ۶ مرکز دانشگاهی و درمانی به سیستم‌ها و تجهیزات پیشرفته در حوزه‌های شناختی حمایت کرد.
به گزارش پایداری ملی، محمدحسین مقامی مسئول کارگروه ایمپلنت مغزی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی درباره تجهیز مراکز دانشگاهی و درمانی به تجهیزات پیشرفته علوم شناختی گفت: این اقدام در راستای تمرکز بر تربیت و آموزش نیروی انسانی متخصص و همچنین تجهیز آزمایشگاه‌ها و آماده سازی ابزارها و زیرساخت‌های مورد نیاز حوزه علوم شناختی در مراکز علمی و تخصصی انجام می‌شود و به عنوان یک اولویت در راهبرد ستاد جایگاه ویژه ای دارد.

مقامی ادامه داد: ستاد توسعه علوم شناختی معاونت علمی می کوشد با فراهم آوردن زمینه‌های حمایتی، فرصت‌های مطالعاتی و تحقیقاتی گسترده‌تری را برای دانشجویان، اساتید و متخصصان در حوزه‌های علوم شناختی را مهیا کند و گامی عملی در امر تربیت کارشناسان آزمایشگاهی در حوزه‌های علوم شناختی برداشته شود.

وی بیان کرد: با حمایت‌های ستاد در سال گذشته ۶ مرکز درمانی و دانشگاهی به دستگاه‌ها و تجهیزات پیشرفته از جمله سیستم ثبت فعالیت‌های الکتریکی مغز (الکتروانسفالوگرام) ۶۴ کاناله مجهز شدند.

به گفته مسئول کارگروه ایمپلنت مغزی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، در راستای ترویج و ارتقای دانش علوم شناختی و استفاده از ظرفیت و پتانسیل‌های بالقوه در سطح مراکز علمی و تخصصی با حمایت ستاد توسعه علوم شناختی آزمایشگاه مشترک علوم شناختی دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی این استان ایجاد و به برخی از تجهیزات و فناوری‌های پیشرفته از جمله به دستگاه «رهگیر چشمی» مجهز شد.

وی افزود: سیستم «رهگیر چشمی» وسیله‌ای برای تعیین موقعیت چشم و حرکات آن است و در تحقیقات بر روی سیستم بینایی در آزمایشگاه‌های علوم اعصاب و روانشناسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مقامی اظهار داشت: با حمایت‌های ستاد آزمایشگاه مشترک علوم شناختی این دو مرکز آموزش عالی سال گذشته به دستگاه‌های ثبت سیگنال‌های عصبی، تحریک الکتریکی فراجمجمه‌ای و نیز دستگاه ثبت فعالیت‌های مغزی مجهز شد.

وی با اشاره به فعالیت‌های ستاد برای توسعه علوم شناختی گفت: ستاد تلاش می‌کند از یک سو سیاست تشویق و ترغیب محققان و متخصصان برای دستیابی به خودکفایی و بومی سازی تجهیزات در حوزه علوم شناختی را مورد حمایت و پشتیبانی قرار دهد و از سوی دیگر دانش علوم شناختی در مراکز علمی و دانشگاهی توسعه و گسترش یابد.

مقامی گفت: همچنین با حمایت ستاد، آزمایشگاه عصب شناختی بیمارستان تخصصی روانپزشکی روزبه و دانشگاه خوارزمی نیز به دستگاه «الکتروانسفالوگرام ۶۴ کاناله» و آزمایشگاه روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز به دستگاه‌های «رهگیر چشمی» و «تحریک الکتریکی فراجمجمه ای» مجهز شدند. همچنین یک دستگاه «الکتروانسفالوگرام ۶۴ کاناله» برای تجهیز آزمایشگاه شناختی دانشگاه هنر اسلامی تبریز در اختیار این نهاد علمی – آموزشی قرار گرفت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر