۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۰
کد خبر: ۴۶۶۷۴
اگر روسیه موفق به فروش سامانه اس ۴۰۰ خود به ترکیه شود، صنعت نظامی آمریکا بزرگترین ضربه را خواهد خورد و متحمل زیان هنگفتی می‌شود.
به گزارش پایداری ملی، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، آمریکا همچنان ترکیه را تحت فشار می‌گذارد تا سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ ضد جنگنده و ضد تمامی انواع موشک‌ها را از روسیه خریداری نکند اما اگر در این زمینه موفق نشود، صنعت نظامی آمریکا متحمل ده‌ها میلیارد دلار خسارت در طول سال‌های آینده خواهد شد.

ترکیه سامانه اس ۴۰۰ را انتخاب کرده و قصد دارد طی چند ماه آینده آن را عملیاتی کند این تصمیم آنکارا به دلیل عضویت ترکیه در پیمان ناتو موجب تعجب کارشناسان مسایل تسلیحاتی و دفاعی شده است. اگر آمریکا در اعمال فشارهای خود علیه ترکیه به عنوان ماموریتی دشوار و نه ناممکن موفق عمل کند، خواهد توانست هند را نیز از خرید این سامانه منصرف کرده و در آینده نیز تمایل بحرین، قطر، عربستان و دیگر کشورها را برای داشتن این سامانه از بین ببرد.

اما اگر آمریکا در این مسیر شکست بخورد و ترکیه اس ۴۰۰ روسیه را خریداری کند، تعدادی از کشورهای جهان اقدام به خرید این سامانه دفاع موشکی خواهند کرد و این کشورها از قراردادهای خرید سامانه دفاعی پاتریوت منصرف خواهند شد و این مساله به توسعه این سامانه دفاع موشکی ضربه خواهد زد در حالی که آزمایش‌ها برتری اس ۴۰۰ در برابر انواع سامانه دفاع موشکی پاتریوت آمریکا را ثابت کرده‌اند.

حال اگر روسیه موفق به فروش سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ شود، برخی کشورها از خرید جنگنده‌های آمریکایی مدل اف ۱۵ و اف ۱۶ منصرف شده و چرخ تولید این جنگنده‌ها از حرکت خواهد ایستاد و آمریکا هرگز بازاری برای فروش صدها فروند از این جنگنده‌های خود نخواهد یافت و آنها را با جنگنده‌های اف ۳۵ جایگزین خواهد کرد، به عنوان مثال اگر کشور الجزایر سامانه اس ۴۰۰ را خریداری کند، مراکش مجبور می‌شود جنگنده‌های اف ۱۶ خود را برای مقابله با این سامانه به روزرسانی کند، اگر ترکیه به اس ۴۰۰ دست یابد، یونان برای برقراری روابط نزدیک با روسیه تلاش خواهد کرد، همچنین سامانه اس ۴۰۰ ونزوئلا کشورهای برزیل و کلمبیا را از حمایت از هرگونه دخالت نظامی منصرف می‌کند.

تحولات در صنعت نظامی آمریکا و کاهش درخواست‌های نظامی موجب خسارات بزرگی خواهد شد و احتمال دارد که کشورها همان شیوه ایران و روسیه در اکتفا به موشک‌ به جای جنگنده چه برای دفع حملات و چه برای حمله را در پیش بگیرند و در اینجا توان روسیه و چین در صنعت موشکی مطرح می‌شود.

کاخ سفید می‌داند اصرار رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه برای قرارداد اس ۴۰۰ تلاش برای انتقام‌گیری از مخالفت پنتاگون با فروش موشک‌های پاتریوت و در حال حاضر جنگنده‌های اف ۳۵ و حتی وارد آوردن بزرگترین خسارت اقتصادی به صنعت نظامی آمریکا و پاسخی به حمله آمریکایی‌ها به ارز ترکیه در سال گذشته و کاهش ۳۰ درصدی آن است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر