۰۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۴۶۲۴۲
گزارش تحلیلی؛
تداوم جنایت های رژیم سعودی و متحدانش در «الحدیده» یمن توافق «استکهلم» را در آستانه شکست قرار داده است؛ با این حال دست نیروهای یمنی برای پاسخگویی به این اقدام ریاض، خالی نیست.
به گزارش پایداری ملی، با وجود گذشت حدود سه ماه و نیم از نهایی شدن توافق «استکهلم» درباره یمن، اما همچنان ائتلاف تحت سرکردگی عربستان سعودی به نقض مکرر این توافق ادامه می‌دهد و مناطق مختلف الحدیده را هدف حملات گسترده هوایی، توپخانه ای و خمپاره‌ای قرار می‌دهد.
طبق اعلام «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن، توافق آتش بس در شهر الحدیده هزاران مرتبه توسط ائتلاف تحت سرکردگی رژیم سعودی نقض شده است. این درحالی است که نیروهای یمنی و در رأس آنها «أنصارالله» همواره به توافق آتش بس پایبند بوده و تحت تأثیر اقدامات سعودی برای نقض گسترده آتش بس قرار نگرفته‌اند.

درهمین ارتباط، سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن تأکید می‌کند که نقض مکرر آتش‌بس در الحدیده توسط ائتلاف سعودی نقض آشکار قوانین بین المللی است و با نابودی توافق سوئد، تلاش‌های سازمان ملل برای توقف تجاوز و برقراری صلح در یمن را با شکست مواجه می‌کند. سخنگوی نیروهای مسلح یمن در عین حال مسئولیت کامل موارد نقض آتش بس و تشدید حملات و تبعات ناشی از آن را متوجه ائتلاف متجاوز سعودی و مزدوران آن دانست.

با وجود توافق طرف‌های یمنی در مذاکرات «استکهلم» سوئد و حمایت رسمی «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد از این توافق، عربستان سعودی سیاست «یک بام و دو هوا» را در قبال آنچه که در سوئد اتفاق افتاده، در پیش گرفته است. اگر این سیاست ریاض در قبال توافق ادامه داشته باشد، بعید به نظر می‌رسد که توافق مذکور دورنمای روشنی داشته باشد و اهداف و مطالبات مردم یمن را محقق سازد. در همین ارتباط، «خالد بن سلمان» سفیر سعودی در آمریکا در مواضعی دوگانه ضمن استقبال از توافق استکهلم، مدعی شده است: «امیدواریم حوثی ها کار برای ایران را کنار گذاشته و به خاطر یمن کار و تلاش کنند!»

این اظهارات خصمانه سفیر سعودی نشان از آن دارد که ریاض همچنان قائل به تحقق صلح در یمن نیست و نمی‌خواهد از تجاوز نظامی خود علیه مردم بی دفاع و بی گناه یمن دست بردارد. البته استانداردهای دوگانه سعودی در قبال روند صلح یمن بیش چهره آن را بیش از گذشته در نزد افکار عمومی منطقه و جهان را خدشه دار خواهد کرد و مُهر بطلانی بر ادعاهای دروغینش درخصوص حمایت از صلح در یمن خواهد زد.

عدم تمایل سعودی برای پایان جنگ یمن آنجا بیشتر آشکار می‌شود که عزمی برای پایان حملات وحشیانه به الحدیده در مقامات ریاض به چشم نمی‌خورد. پس از آنکه در حدود سه و ماه نیم گذشته طرف‌های یمنی در پایان مذاکرات خود از برقراری آتش بس در الحدیده خبر دادند، جنگنده‌های ائتلاف بمباران این شهر را از سرگرفته و منطقه الضحی را هدف حملات خود قرار دادند. این در حالی است که طرف‌های مذاکره کننده یمنی در مورد برقراری آتش بس در الحدیده تحت نظارت سازمان ملل موافقت کردند. بنابراین پر واضح است که تجاوز نظامی سعودی علیه مردم بی دفاع یمن حتی پس از نهایی شدن توافق، در دستور کار ریاض قرار گرفته است.



در این خصوص ذکر دو نکته ضروری است؛ اول آنکه هم اکنون نوبت سازمان ملل متحد است تا به مسئولیت خود در قبال حمایت، حفاظت و حراست از توافق صورت گرفته عمل کرده و با استفاده از اختیارات و صلاحیت فراگیر خود، ضمن عبور از نقش منفعلانه سال‌های اخیرش، متجاوزان را متوقف سازد.

نکته دوم اینکه؛ اکنون و پس از نهایی شدن توافق طرف‌هایی یمنی، پایبندی طرف مقابل یعنی هیأت «دولت مستعفی» و حامیان آن یعنی عربستان سعودی، امارات و ایالات متحده آمریکا به تعهداتش، در بوته آزمایش قرار گرفته است و افکار عمومی منطقه و جهان نظاره گر چگونگی برخورد طرف‌های مذکور با توافق صورت گرفته هستند.

اما آنچه که واضح به نظر می‌رسد آن است که رژیم سعودی در فریب افکار عمومی نسبت به آنچه که در یمن و به ویژه در الحدیده می‌گذرد، ناکام مانده است. سعودی‌ها تلاش زیادی کردند تا نیروهای یمنی را عامل اصلی نقض آتش بس در الحدیده و به تبع آن، عامل شکست احتمالی توافق استکهلم جلوه دهند، اما پایبندی نیروهای یمنی به این توافق، نقشه شوم سعودی و متحدانش را نقش بر آب کرد تا بار دیگر تیر آنها به سنگ خورده باشد.

سازمان ملل متحد از زمان آغاز توافق آتش بس در الحدیده از حدود یک ماه و نیم پیش تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر نقض این توافق توسط نیروهای یمنی منتشر نکرده است. حتی «مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن چندی پیش در سخنانی در خصوص توافق آتش بس در الحدیده از هیأت ملی یمن به دلیل پایبندی به توافق استکهلم و احترام به این توافق، قدردانی و تشکر کرد.

بنابراین تمامی تلاش‌های سعودی به منظور فریفتن افکار عمومی و منحرف کردن آنها از واقعیت آنچه که در الحدیده می‌گذرد، با ناکامی جدی مواجه شد. این مسأله می‌تواند حتی در صورت شکست احتمالی توافق استکهلم نیز یک موفقیت و دستاورد ارزشمند برای نیروهای مقاومت یمن به شمار رود.



اکنون پر واضح است که رژیم سعودی همچنان بر مدار جنایت و بدعهدی حرکت می‌کند و ضمن کشتار مردم بی گناه یمن تعهداتش در پایبندی به آتش بس را زیر پای می‌گذارد. بدین ترتیب بسیاری از کارشناسان و ناظران سیاسی موفقیت توافق استکهلم در خصوص آتش بس الحدیده را در هاله‌ای از ابهام می‌بینند و برخی از آنها نیز معتقدند که این توافق دیر یا زود به بن بست خواهد رسید و جنایت‌های سعودی، عامل این اتفاق خواهد بود.

در همین ارتباط، وبگاه خبری «النجم الثاقب» در یادداشتی با عنوان «در صورت شکست توافق استکهلم در الحدیده، پاسخ یمن این گونه خواهد بود» نوشت: «سوال‌های بسیاری درباره بزرگی و نوع سناریوهای مربوط به پاسخ نظامی و راهبردی یمن به احتمال شکست توافق سوئد و از سر گرفته شدن عملیات نظامی ائتلاف سعودی-اماراتی در الحدیده مطرح است».

این وبگاه خبری تاکید کرد: «بی تردید گزینه‌های مربوط به پاسخ یمنی‌ها به شکست توافق سوئد در حد و اندازه قدرت و توان نظامی آنها موجود است و ائتلاف سعودی- اماراتی قادر به دفع یا ممانعت از عملی شدن آن نیست و وعده‌های عبدالملک الحوثی و توصیه آن به ویژه به کشور کوچک امارات بازتاب واقعیت روی میز بودن این گزینه‌هاست و در هر زمان و تحت هر شرایطی قابل اجراست». النجم الثاقب در ادامه افزود: «امارات و پایتخت آن ابوظبی نخستین اهداف خصمانه‌ای خواهد بود که مورد پاسخ و خشم یمنی‌ها قرار می‌گیرد چرا که امارات است که نبرد الحدیده و عملیات نظامی آن را مدیریت و فرماندهی می‌کند».

به نوشته این وبگاه یمنی، موضوع لازم به ذکر این است که واقعیت و توانمندی که نهاد نظامی یمن به آن رسیده در حال حاضر آن را قادر می‌سازد در سطوح متعددی با موشک‌های بالستیک یا نیروی پهپادی به دشمن خود پاسخ بدهد و اهداف حیاتی و حساسی را در عمق امارات یا عربستان با کارایی تخریب بسیار بالا بمباران کند، همان گونه که در مقاطع گذشته عملیات‌هایی از این دست را انجام داده بود. بنابراین می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که حرکت سعودی به سمت به شکست کشاندن توافق استکهلم نمی‌تواند نتیجه‌ای جز پاسخ قاطعانه یمنی‌ها به ریاض، داشته باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر