۰۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
کد خبر: ۴۶۱۸۷
گزارش رتبه بندی شادترین کشورهای جهان که اخیرا منتشر شده پاکستان را در رتبه شصت و هفتم قرار می دهد و هند را در مکان ۱۴۰ ، یعنی نزدیک به انتهای لیست ۱۵۶ کشور جهان .
به گزارش پایداری ملی، پاکستان شادتر از هند است. گزارش رتبه بندی شادترین کشورهای جهان که اخیرا منتشر شده پاکستان را در رتبه شصت و هفتم قرار می دهد و هند را در مکان 140 ، یعنی نزدیک به انتهای لیست 156 کشور جهان .
 
جالب است که فاصله بین این دو کشور نسبت به دو سال پیش بیشتر شده است .در آن زمان پاکستان رتبه 80 و هند رتبه 122 را داشت . علت این اختلاف، تضاد زیاد در عملکرد بازارهای سهام دو کشور است. شهروندان شاد معمولا به رشد اقتصادی کمک و پیشرفت می‌کنند و بازارهای سرمایه را بالا می برند ، ولی در مورد بازارهای سرمایه این دو کشور شرایط اینگونه نیست . سهام پاکستان طی 12 ماه گذشته سیر نزولی داشته در حالی که سهام هند بالا رفته است . 

گزارش جهانی شادی اطلاعات کمّی را مثل رشد سرانه تولید ناخالص داخلی، با اطلاعات کیفی مثل حمایت اجتماعی، آزادی برای انتخاب در زندگی و درک از فساد ترکیب کرده و 156 کشور جهان را طبق آن رتبه بندی می کند . 

فاصله پاکستان در رتبه‌بندی شادی با هند برای برخی ناظران بازار های نوظهور شگفت آور بود. عملکرد اقتصاد هند در زمینه های مختلف  مانند رقابت پذیری و اندازه تولید ناخالص داخلی و رشد و نرخ تورم بهتر از پاکستان بود . 

به علاوه، هند یک دموکراسی است که کودتاهای نظامی مختلف به آن لطمه زده‌اند. پس پاکستانی ها در زمینه شادی چه کرده اند که از هند جلوترند ؟  

گفتنش سخت است. اکثر متغیرهای موثر در محاسبه شادی کیفی هستند و در معرض خطا قرار دارند ولی فاصله بین رتبه دو کشور آنقدر زیاد است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد . 
یک پروفسور اقتصاد گفت:« باید معیارهای دیگری را در نظر گرفت مثل نابرابری درآمد و فقر. این ها برای محاسبه رفاه بهتر از تولید ناخالص داخلی هستند» . 

در واقع در هند ثروتمندها ثروتمندتر و فقیرها فقیرتر می‌شوند. طی چهار دهه، سهم یک درصد مردم هند از درآمد کشور از 7 درصد به 22 درصد رسیده است، در حالی که سهم درآمد 50 درصد پایینی مردم از 23 درصد در اوایل دهه 1980 به 15 درصد در 2014 رسید.

در این بین، نابرابری درآمد در هند بسیار بیشتر از پاکستان و بنگلادش است. همچنین نرخ فقر در هند طبق گزارش بانک جهانی بیشتر از پاکستان است . 
اشتغال آسیب پذیر هم در هند_ اشتغال در فعالیت های خانوادگی بدون مزد_ بیشتر از پاکستان و بنگلادش بوده است . 

در واقع بررسی دقیق‌تر مولفه های رتبه بندی در این دو کشور نشان می‌دهد که پاکستان در زمینه هزینه‌های دولت بهتر از هند عمل کرده است که برای برنامه های رفاهی اهمیت زیادی دارد . 

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر