۰۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۰
کد خبر: ۴۶۱۲۸
برای ۲۳ سال آینده پیش‌بینی می‌شود
برخی پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در آینده نه چندان دور، انرژی‌های تجدیدپذیر جایگزین انرژی‌های فسیلی خواهند شد و نفت و گاز در سبد انرژی جهانیان سهمی نخواهد داشت؛ موضوعی که آخرین چشم‌انداز مجمع کشورهای صادرکننده گاز نه تنها آن را رد کرده بلکه سهم زیادی برای ایران در تأمین انرژی مورد نیاز جهان پیش‌بینی کرده است.
به گزارش پایداری ملی، آخرین چشم‌انداز مجمع کشورهای صادرکننده گاز که در ماه دسامبر ۲۰۱۸ منتشر شده حاکی از آن است که در چشم‌انداز سال ۲۰۴۰، جمعیت جهان ۱.۷ میلیارد افزایش پیدا می‌کند که از این میزان ۱.۶ جمعیت شهری است. افزایش جمعیت شهری به این معنی است که تقاضا برای انرژی افزایش پیدا خواهد کرد. نکته حائز اهمیت آن است که این افزایش جمعیت بیش‌تر در کشورهایی است که انرژی ندارند؛ بنابراین انرژی مورد نیاز آن‌ها باید از کشورهای دارنده انرژی تأمین شود.

رشد اقتصاد جهانی طبق گزارش مذکور ۳.۴ درصد در سال خواهد بود که این میزان در کشورهای توسعه یافته پایین‌تر است. در کشورهای در حال توسعه در آسیا که هند و چین را شامل می‌شود، بالاتر بوده و ۴.۳ درصد است. رشد اقتصادی هند ۵.۹ و رشد اقتصادی چین ۴.۷ درصد خواهد بود.

تقاضا برای گاز چقدر خواهد بود؟

بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ تقاضای جهانی برای گاز طبیعی به میزان ۲.۴ درصد در سال افزایش یافت. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تقاضا برای گاز طی ۲۳ سال آینده ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت و به میزان تقاضا برای گاز ۱۷۱۸ میلیارد مترمکعب اضافه می‌شود که بیشتر این نیاز در آسیا، آمریکای شمالی، اوراسیا، اروپا و در نهایت در خاورمیانه است.

در حال حاضر ۲۲ درصد انرژی جهانی از گاز تأمین می‌شود که این میزان در سال ۲۰۴۰ به ۲۶ درصد می‌رسد. این در حالی است که تقاضا برای نفت از ۳۲ درصد به ۲۹ درصد کاهش خواهد یافت.

برآوردها حاکی از آن است که آمریکا، روسیه، چین و ایران عرضه‌کننده‌های اصلی گاز در دنیا هستند.

تجدیدپذیرها جایگزین فسیلی‌ها خواهند شد؟

در سال ۲۰۱۷، ۸۱ درصد انرژی مورد نیاز جهان از انرژی‌های فسیلی تأمین شده است و این میزان در ۲۳ سال آینده به ۷۶ درصد می‌رسد. طبق برآوردهای انجامی، این میزان در بدترین حالت به ۵۶ درصد خواهد رسید. انتظار می‌رود تقاضای جهانی انرژی بین سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۴۰ هر سال ۱۱ درصد افزایش یابد و به طور کلی ۲۸ درصد رشد داشته باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر