۰۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
کد خبر: ۴۶۰۶۶
مقام‌های رسمی دولت آمریکا بر این باورند که ایالات متحده به‌زودی مقدمات مربوط به تحویل جنگنده‌های اف۳۵ به ترکیه را به‌حالت تعلیق درخواهد آورد.
به گزارش پایداری ملی، مقام‌های رسمی آمریکایی گفته‌اند که ایالات متحده به‌زودی مقدمات لازم برای تحویل هواپیماهای جنگنده اف35 به ترکیه را متوقف خواهد کرد. این قاطع‌ترین نشانه از سوی واشنگتن تاکنون است که آنکارا نمی‌تواند همزمان هواپیماهای پیشرفته اف35 و سامانه دفاع موشکی اس400 روسیه را در اختیار داشته باشد.

اختلافات واشنگتن و آنکارا طی ماه‌های گذشته بر سر مسائل مختلف به‌خصوص جنگنده‌های اف35 و سامانه موشکی اس400 روسیه به‌شدت بالا گرفته است. آمریکا بر این باور است که سامانه دفاع موشکی اس400 روسیه به‌شدت امنیت جنگنده‌های اف35 را به خطر می‌اندازد.

"کتی ویلبارگر" دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور امنیتی در این باره گفت: اس400 یک رایانه است. اف35 نیز یک رایانه است. شما رایانه خودتان را در اختیار دشمن قرار نمی‌دهید و این دقیقاً کاری است که ما انجام خواهیم داد.

در حالی که هنوز هیچ تصمیمی قطعی و نهایی نشده است ولی مقام‌های آمریکایی تأیید کرده‌اند که واشنگتن در حال بررسی متوقف کردن اقدامات اولیه و مقدماتی برای تحویل جنگنده‌های اف35 به ترکیه است.

این مقام آمریکایی افزود: چیزهای زیادی وجود دارد که می‌تواند متوقف شود تا با این اقدام به مقام‌های ترکیه این پیام ارسال شود که ما جدی هستیم.

یک مقام دیگر آمریکایی نیز تأکید کرد: یکی از تدابیر و اقداماتی که ایالات متحده در حال بررسی آن است، در نظر گرفتن جایگزین‌های دیگری برای انبار موتور هواپیما به‌جای ترکیه است. هر گونه جایگزین‌های دیگری برای انبار موتور هواپیما در اروپای غربی خواهد بود. ترکیه هم‌اکنون یکی از انبارهای موجود برای تعمیر و نگهداری موتور هواپیمای اف35 به‌شمار می‌رود.

رویترز افزود: اگر ترکیه از برنامه اف35 حذف شود این جدی‌ترین بحران در روابط بین دو متحد طی دهه‌های اخیر خواهد بود.

تنش در روابط ترکیه و آمریکا پیش از این نیز بر سر اوضاع سوریه، تحریم‌های ایران و بازداشت کارکنان کنسولگری آمریکا به‌شدت بالا گرفته است.

بسیاری از مقام‌های آمریکایی که نامشان فاش نشده است به‌شدت نگران افزایش تنش بین ایالات متحده و ترکیه و نزدیک شدن بیشتر آنکارا به مسکو هستند.

تنش‌ها بین آمریکا و ترکیه در صورتی افزایش خواهد یافت که ترکیه قرارداد خرید سامانه دفاع موشکی اس400 از روسیه را نهایی کند.

علی‌رغم برخی امیدواری‌ها از سوی مقام‌های آمریکایی برای لغو قرارداد سامانه موشکی اس400، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه بارها بر این مسئله تأکید کرده است که آنکارا هرگز در این قرارداد بازنگری نخواهد کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر