۰۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰
کد خبر: ۴۶۰۶۰
وزیر دفاع فرانسه در سخنانی سیاست آلمان در توقف صادرات تسلیحات به عربستان را مورد انتقاد شدید قرار داد.
به گزارش پایداری ملی، موضع محتاطانه دولت آلمان در مسئله صادرات تسلیحات از جمله به عربستان سعودی مورد انتقاد شدید دولت فرانسه است.

وی با نگاهی به پروژه های تسلیحاتی آینده آلمان-فرانسه خواستار بازنگری در روند صادرات تسلیحات آلمان شده و گفت: در لحظه ای که در آن ما برنامه های مهمی را در زمینه ارتقاء تسلیحات شروع می کنیم این مسئله همچنین ضرورت دارد که ما درباره شایستگی صادرات برای این گونه تسلیحات در آینده توافق کنیم.

وی تاکید کرد که ما باید قواعد پایداری را برای صادرات تسلیحات تعریف کنیم همچنین است برای قواعدی که تا به حال منعقد شده است.

وزارت دفاع فرانسه در عین حال به این مسئله اعتراف کرده است صادرات تسلیحات به عربستان سعودی برای ائتلاف بزرگ در آلمان مسئله حساسی است.

  رئیس جمهور فرانسه هم چندی پیش در دیدار با صدر اعظم آلمان در آخن در این باره هشدار داد که اگر ما ارسال کالاهای تسلیحاتی مورد توافق در خاورمیانه را متوقف کنیم خود را در این منطقه بی اعتبار می کنیم.
ماکرون همچنین تاکید کرد که عربستان سعودی با وجود همه مسائل یک شریک استراتژیک در مبارزه با تروریسم است و ( با توقف صادرات تسلیحات به این کشور) ما همه اعتبار خود در منطقه را از دست می دهیم.

فروش و صادرات سلاح آلمان به کشورهای مستبد و دیکتاتور یکی از بحث‌های داغی است که  این روزها در جامعه آلمان ادامه دارد. به ویژه پس از قتل فجیع جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول این گونه بحث‌ها بیشتر مطرح شد و دولت آلمان را هم در ارتباط با فروش اسلحه به عربستان تحت تاثیر قرار داد

آلمان در نوامبر 2018 تصمیم گرفت فروش سلاح به عربستان را موقتا متوقف کند. مهلت تعیین شده برای صدور اسلحه به عربستان یک بار هم در ژانویه 2019 به مدت دو ماه یعنی تا دهم مارس تمدید شد. آلمان عربستان را از "متحدان استراتژیک" خود می‌داند.

شرکا و متحدان آلمان در اروپا از از جمله فرانسه، بریتانیا و اسپانیا به شدت از این رویکرد برلین در توقف صادرات سلاح به عربستان ناراضی هستند واعلام کردند که آلمان به تنهایی نمی‌تواند درباره توقف فروش سلاح به عربستان تصمیم بگیرد.

دولت ائتلافی آلمان درباره فروش سلاح به کشورهای مستبد از جمله عربستان سعودی نظر واحدی ندارد.

به‌نوشته هفته‌نامه اشپیگل، آلمان در پروژه‌های تسلیحاتی مشترک دست فرانسه را برای فروش تسلیحات به کشورهای ثالث باز گذاشته است. آلمان سیاست بسیار محدودی در زمینه صادرات تسلیحات دارد، اما فرانسه این طور نیست. ظاهراً آلمان و فرانسه می‌خواهند بر اساس این توافق قواعد صادرات تسلیحات را ملایم‌تر کنند.

با این حزب حزب سوسیال دموکرات آلمان و بسیاری از احزاب اپوزیسیون در آۀمان از تداوم توقف صادرات تسلیحات به عربستان سعودی حمایت کرده و خواهان آن هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر