۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۰
کد خبر: ۴۵۸۸۶
کتاب «شیوه‌های ارزیابی تاب‌آوری شهری» توسط سیروان بهرامی، رامین ساعد و فریده اسدیان ترجمه و روانه بازار شد.
به گزارش پایداری ملی، سیروان بهرامی یکی از مترجمان کتاب «شیوه‌های ارزیابی تاب‌آوری شهری» در سنندج اظهار داشت: رخدادها و سوانح طبیعی در قرون متمادی همواره جوامع انسانی را مورد تهدید قرار داده و در حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، کالبدی، زیست محیطی و ... زندگی آنها را به مخاطره انداخته است.

وی ادامه داد: در عصر حاضر همگام با افزایش شهرنشینی، مراکز شهری در جهان سوم هم به دلیل دامنه وسیعی از سوانح طبیعی، ایجاد خسارات و تلفات ناشی از این سوانح که روزمره با آنها روبرو هستند و نیز عدم برنامه‌ریزی برای آینده و آسیب‌پذیری‌های چندگانه همواره با خطرات زیادی مواجه هستند. بدین صورت همزمان با گسترش شهرنشینی برنامه‌ریزی شهری نیز به نوعی بازنگری و بازاندیشی در اقدامات خود روی آورده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در این ارتباط «الگوی شهر تاب‌آور» به عنوان راهکاری جدید به منظور کاهش هرچه بیشتر آسیب‌پذیری و انعطاف‌پذیری برای شهرها در برابر تنش‌ها و حوادث در محافل علمی مطرح شده است؛ بنابراین تاب‌آوری شهری می‌تواند حیات و دوام یک شهر را به راحتی تحت تأثیر قرار دهد.

وی ادامه داد: با وجودِ لزوم پیشگیری از ایجاد بحران، باید توجه شود، تمام بحران‌ها قابلیت پیشگیری را ندارند. گذشته از بحران‌های طبیعی، تصادفی و عمدی با منشأ انسانی، بحران‌های شهرسازی نیز با وجود حل مسائل فوق ممکن است به دلیل تنوع پارامترهای دخیل در شهر بروز یافته، بنابراین تاب‌آور ساختن شهرها و شناسایی ابعاد آن ضرورت می‌یابد؛ در عین حال، با توجه به گسترش بحران‌های شهری در شهرهای جهان و همچنین عدم وجود مدیریت صحیح آنها ارتقای تاب‌آوری شهری اهمیت دوچندان یافته است.

بهرامی افزود: یک شهر با تاب‌آوری قابل قبول و همه جانبه مشخصات گوناگونی دارد. مشخصاتی از قبیل پیروی همه جانبه از قوانین معقول ساخت و ساز، وجود دولت‌های محلی فراگیر، اختیار و قدرت لازم برای حضور مردم در تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی شهر، توانایی مقابله سریع، اجرای راهکار‌های بازیابی فوری و بسیاری خصوصیات دیگر.

وی یادآور شد: این اثر تحت عنوان شیوه‌های ارزیابی تاب‌آوری شهری گزارشی است که در دو بخش توسط برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد با همکاری اتحادیه اروپا تهیه شده که در اولویت اقدام مترجمان این اثر قرار گرفت.

مترجم این کتاب تصریح کرد: کتاب پیش‌رو با هدف تقویت تاب‌آوری در سطوح محلی و ملی تهیه شده است؛ بدین ترتیب که در بخش اول به شناسایی شیوه‌های ارزیابی تاب‌آوری، سازگاری با چهارچوب‌های جهانی، روند اجرای شیوه‌های مذکور و ویژگی‌های آن و همچنین آموزش و پشتیبانی سازمان ملل متحد در این خصوص پرداخته است.

وی گفت: در بخش دوم این کتاب به اقدامات آب و هوایی و توسعه شهری که در آن به موافقتنامه پاریس، اهداف توسعه پایدار و چارچوب سندای برای کاهش خطر بحران اشاره شده است.

بهرامی افزود: در ادامه این کتاب  اقدامات پیشگیرانه آب و هوایی جهت تاب‌آوری، شناسایی چالش‌های تغییرات آب و هوایی در شهر، داده‌های کیفیت محیط زیست بیان شده است و در پایان به شاخص‌های اقدامات آب و هوایی در شیوه ارزیابی تاب‌آوری شهری پرداخته شده است.

وی ادامه داد: امید آن که این اثر بتواند به‌عنوان الگویی در زمینه تاب‌آوری شهری مورد استفاده دانشجویان، مدیران شهری و علاقه‌مندان به مسائل شهرسازی، معماری، برنامه‌ریزی شهری، مدیریت بحران و ... قرار گیرد و راه‌گشای سلسله مطالعات آینده پیرامون دستیابی به تاب‌آوری و افزایش آن در شهرهای ایران باشد.

گفتنی است، سیروان بهرامی دانش‌آموخته رشته‌های شهرسازی و برنامه‌ریزی شهری، دارای 8 جلد کتاب، بیش از 60 مقاله علمی در  مجلات معتبر داخلی و خارجی، دبیر علمی اولین همایش اقتصاد پنهان و 14 سال سابقه تدریس در مقاطع مختلف دانشگاهی را دارد.

وی همچنین دارای پروانه اشتغال نظام مهندسی، طراحی و نظارت در رشته شهرسازی و نیز فعالیت‌ در مناصب دولتی و اجرایی از جمله: مشاور فنی شهردار سنندج، معاون مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری، سرپرست دفتر پدافند غیرعامل استانداری و مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری کردستان را دارد.

رامین ساعد دیگر مترجم این کتاب دانش‌آموخته رشته برنامه‌ریزی شهری، مدرس مدعو دانشگاه‌های آزاد اسلامی تهران مرکزی، سوره و دانشگاه آموزش عالی مجازی نور طوبا و عضو بنیاد ملی نخبگان است.

وی دارای 2 جلد کتاب، تدریس بیش از 20 مقاله علمی- پژوهشی و مقالات متعدد در کنفرانس‌ها و همایش‌های ملی و بین‌المللی و استاد راهنما و مشاور بیش از 10 عنوان پایان‌نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری، مشاور حوزه شهرسازی و معماری شرکت عمران شهرهای جدید، 16 سال سابقه حرفه‌ای در حوزه طرح‌های توسعه شهری و منطقه‌ای در همکاری با بخش‌های خصوصی و مؤسسات پژوهشی همچون مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهری شهرداری تهران، مؤسسه جغرافیای دانشگاه تهران و ...را در رزومه خود دارد.

فریده اسدیان هم استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات است که دارای 25 مقاله علمی- پژوهشی، 8 مقاله ISI، سخنرانی در کنفرانس‌های بین‌المللی هندوستان و باکو و ارائه دهنده مقالات متعدد در کنفرانس‌های بین‌المللی داخلی و خارجی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر