۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰
کد خبر: ۴۵۸۸۵
پوشش جنگلی و کوهستانی در گیلان از جمله مواردی است که کار را برای اپراتورها سخت کرده زیرا برای فراهم ساختن زیرساخت‌های ارتباطات در دورترین نقطه استان، باید چندین دکل نصب کنند.
به گزارش ایسنا، اگر شما هم جزو افرادی هستید که از وجود دکل‌های مخابراتی و تشعشعات آنها در مجاور محل زندگی‌تان در شهر یا روستا نگران هستید، شاید این گزارش راهکاری برای حل موضوع باشد.

امروزه «ارتباطات» زیربنای توسعه کشورها و از مبانی رشد اجتماعی مردم محسوب‌ می‌شود. با پیشرفت تکنولوژی و افزایش ابزارهای مربوط به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات همواره مباحث فراوانی در خصوص میزان آسیب‌های ناشی از تشعشعات ابزارهای مخابراتی مطرح شده که یکی از مهم‌ترین آنها مربوط به دکل‌های مخابراتی است و طبق باور عام علاوه بر سلامتی افراد، بر ارزش و قیمت گذاری املاک مجاور این دکل‌ها هم تاثیر گذار بوده است.

اگر شما هم از وجود دکل‌های مخابراتی در مجاور محل زندگی‌تان احساس نگرانی می‌کنید، دعوت می‌کنم تا گفت‌وگو با فرزاد توکلی، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان و فرهاد جاویدی، مدیرکل سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه شمالغرب کشور(گیلان، قزوین و زنجان) را مطالعه کنید.

پوشش جنگلی یکی از موانع گسترش ارتباطات

فرزاد توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه در بحث انتقال امواج، پوشش جنگی از مهمترین مشکل است، اظهارکرد: پوشش جنگلی و کوهستانی در گیلان از جمله مواردی است که کار را برای اپراتورها سخت کرده، زیرا برای فراهم ساختن زیرساخت‌های ارتباطات در  دورترین نقطه استان، باید چندین دکل نصب کنند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان افزود: توسعه ارتباطات در استان‌های مختلف به تناسب اقلیم و ساختار زمین متفاوت است، مردم گیلان خیلی خوب با تکنولوژی ارتباط می‌گیرند و تعداد زیاد سیم کارت فعال در استان بیانگر همین موضوع است و علاوه بر این چون از استان‌های توریست‌پذیر هستیم، اپراتورها می‌دانند سرمایه‌گذاری در استان‌های شمالی منجربه نتیجه می‌شود که بیانگر ظرفیت موجود در استان است.

وی ادامه داد: مانع دیگر در گیلان تراکم بالای شهرها و ساختمان‌هاست زیرا برای احداث دکل نیاز به رعایت فواصلی هستیم؛ در شهرهایی که از پشت بام فلات(بام تهرانی) برخوردارند می‌توان از نصب دکل‌های کوچک استفاده کرد که به دلیل عدم وجود سازه آهنی، ممانعتی هم وجود نخواهد داشت اما در شهرهای شمالی که بام شیروانی است نمی‌توانید از این شیوه بهره مند شوید لذا مجبور هستید که از زمین دکل بزنید و زمین هم در شهرهای شمالی گران و کم است، مجموع این عوامل مانع توسعه زیرساخت ارتباطی می‌شوند.

ممانعت مردمی برای احداث دکل در گیلان

توکلی اضافه کرد: همانگونه که فرهنگ استفاده از تکنولوژی در گیلان بالاست، ممانعت مردمی برای احداث دکل‌ها به نسبت دیگر استان‌ها هم بیشتر است؛ در استان‌های دیگر مردم خواهان ارتباط هستند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان با بیان اینکه در قوانین مجلس شورای اسلامی مشخص شده که مرجع رسیدگی به تشعشعات سازمان انرژی اتمی ایران است، گفت: چناچه هر فردی شکایتی ناشی از تشعشع هر ابزاری نظیر نیروگاه، دکل و... دارد، مرجع بررسی شکایت سازمان انرژی اتمی است که با نصب تجهیزات، فرکانس تشعشعات را ثبت و ضبط می‌کنند.

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه سازمان انرژی اتمی در همه استان‌ها نمایندگی ندارد، افزود: در همین راستا سازمان «تظیم مقرارت رادیویی کشور» بررسی تشعشع سنجی در حوزه دکل‌ها را انجام می‌دهد. سازمان تنظیم مقررات رادیویی هم در همه استان‌ها دفتری ندارد و به صورت منطقه‌ای فعالیت دارد که استان گیلان زیر نظر اداره کل تظیم مقرارت رادیویی منطقه شمالغرب مستقر در استان قزوین است.

نتایج تست‌ها نشان می‌دهد بیش از 99 درصد امواج حاصل از دکل‌ها بی خطرند

توکلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «افراد باید نگرانی خود را در حوزه تشعشعات ناشی از دکل‌ها به چه صورت پیگیری کنند؟»، گفت: مردم نگرانی‌های خود در حوزه تشعشات دکل‌ها را باید به اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گزارش کنند و سپس سازمان تنظیم مقررات با نصب تجهیزات لازم در منطقه مورد نظر طی بازه زمانی مشخصی، کار تشعشع سنجی و اسکن فرکانس را انجام می‌دهد. پس از بررسی‌های لازم میزان تشعشعات ساطع شده به دست می‌آید که اگر از نُرم جهانی کمتر باشد، خطری برای محیط و افراد ندارد ولی چنانچه بالاتر باشد، اپراتور را مکلف می‌کنیم که تجهیزات را در منطقه مورد نظر اصلاح یا جمع آوری کند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان تاکید کرد: نتایج تست‌هایی که در سال‌های مختلف با شکایت‌های مردم در خصوص تشعشعات دکل‌ها مطرح و بررسی شده، نشاندهنده‌ این است که در 99.9 تشعشع سنجی‌ها میزان تشعشعات کمتر از مقدار مجاز بوده و خطری برای مردم و محیط نداشته‌ است. اما بازهم اعلام می‌کنیم که ما به نگرانی و دغدغه مردم احترام می‌گذاریم و اگر فردی در خصوص تشعشع امواج حاصل از دکل‌ها نگران است، می‌تواند با سامانه شکایات وزارت ارتباطات «195» تماس حاصل نماید، کارشناسان با مراجعه در محل و انجام تشعشع سنجی، گزارشات لازم را به فرد ارائه می‌دهند.

در هنگام آنتن دهی ضعیف موبایل، خطر تشعشع امواج بیشتر است

وی خاطرنشان کرد: فراموش نکنیم که الان در دنیایی زندگی‌ می‌کنیم که اطراف‌مان پر از امواج رادیویی ناشی از موبایل، ماکروفر، مودم بی سیم، تلوزیون و... است، حتی در برخی موارد نظیر استفاده از ماکروفر، خطر امواج بیشتر است اما به جهت سهولت و سرعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در همه دنیا از همین گوشی‌های تلفن همراه که ما استفاده می‌کنیم، بهره مند شده‌اند لذا ساختار انتقال تکنولوژی در دنیا یکی است، در چنین شرایطی باید نکاتی را رعایت کنیم تا خطرات احتمالی ناشی از امواج رادیویی را کاهش دهیم.

توکلی گفت: در مواقعی که موبایل با مشکل آنتن دهی مواجه است، خطر تشعشع امواج بیشتر است زیرا گوشی برای دریافت سیگنال از دکل، تلاش بیشتری می‌کند لذا هر چقدر شبکه دکل‌ها توسعه یابد و آنتن دهی در مناطق بیشتر شود، از میزان خطر ناشی از تشعشع کاسته می‌شود، هر چقدر تعداد دکل‌ها بیشتر شود قدرت میدانی امواج کمتر خواهد شد.

زمین‌های اماکن دولتی و فضاهای سبز بهترین فضا برای احداث دکل

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان تصریح کرد: صحبت‌های غیر کارشناسی در فضای مجازی بر موانع دامن می‌زنند و اعلام می‌کنند که این امواج سرطان زا هستند در حالیکه از نظر علمی و تکنولوژی اثبات می‌کنیم دلایلی مبنی بر سرطانزا بودن این زیرساخت تکنولوژی وجود ندارد پس به جای اینکه از این زیرساخت‌ها ممانعت کنیم، باید خودمان را محافظت کنیم و تا جایی که ممکن است خود را در معرض چنین شایعاتی قرار ندهیم.

وی خاطرنشان کرد: در سطح استان گیلان اپراتور همراه اول 1860 دکل یا سایت، ایرانسل 1302 دکل و رایتل هم 183 دکل دارد، طی دو سال گذشته کمتر از 10 مورد شکایت مردمی در حوزه تشعشعات دکل‌ها داشتیم. نگرانی‌ها بیشتر در حوزه شهرهای مهم و پرتراکم است که راهکار آن برخورداری از زمین‌های اماکن دولتی، فضاهای سبز، حاشیه رودخانه‌ها جهت ایجاد سایت است.

ضرورت اصلاح ساختار فیزیکی دکل‌ها

توکلی بیان کرد: 90 درصد از نگرانی مردم به دلیل ظاهر و ساختار فیزیکی دکل است که به یک سازه فلزی عظیم می‌باشد، این درحالی است که این سازه خود نقش در ساطع کردن تشعشعات ندارد و فقط آنتن نصب شده در نوک دکل که در ارتفاع 40 متری از سطح زمین قرار دارد، مسئله ساز می‌شود. در این راستا ضرورت دارد که ظاهر این دکل‌ها اصلاح شوند.

وی دغدغه اصلی اغلب مراجعین را نقش این دکل‌ها در کاهش قیمت ملک عنوان کرد و افزود: در همین راستا اگر اماکن عمومی در شهرها داشتیم که مختص به راه اندازی زیرساخت‌های ارتباطی بود، با چنین مشکلاتی مواجه نمی‌شدیم. در حال حاضر 10 درخواست از اپراتور ایرانسل جهت سرمایه گذاری در شهر رشت داریم که متاسفانه به دلیل وجود چنین مشکلاتی امکان صدور مجوز میسر نیست و پروژه‌ها مانده‌اند.

توکلی با بیان اینکه برای توسعه بسترهای تکنولوژی نیازمند فرهنگسازی هستیم، گفت: به تناسبی که از تکنولوژی بهره مند می‌شویم، باید زمینه توسعه زیرساخت‌های ارتباطی را هم تسهیل کنیم، در این راستا NGO‌ها به دلیل اینکه از بطن جامعه  و مردم هستند، نقش موثری می‌توانند ایفا کنند و ما هم از آنان حمایت می‌کنیم.

مرجع رسیدگی به تشعشعات مضر سازمان انرژی اتمی ایران است

در ادامه مهندس فرهاد جاویدی‌، مدیرکل سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه شمالغرب کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با تاکید بر اینکه مرجع رسیدگی به تشعشعات مضر سازمان انرژی اتمی ایران است، اظهار کرد: وظیفه اندازه‌گیری امواج الکترومغناطیس برعهده سازمان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است که پس از اندازه گیری برای سازمان انرژی اتمی ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه تشعشع سنجی استان‌های گیلان، مازندران و زنجان زیر نظر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه شمالغرب مستقر در استان قزوین انجام می‌گیرد، افزود: استانداردهایی برای حد مجاز شدت تشعشع تدوین شده که براساس آن می‌توان به شدت سیگنال‌های مخابراتی در یک نقطه خاص در حد مجاز یا غیرمجاز پی برد که تاکنون طی اندازه‌گیری‌های انجام شده BTS های موبایل، یک مورد هم خطرناک نبوده و حتی در کمتر از حد مجاز بوده است.

امواج گوشی‌های موبایل بیشتر از امواج دکل‌ها هستند

جاویدی گفت: سازمان تنظیم مقررات رادیویی هر دستگاه الکترونیکی را که از خارج یا داخل عرضه می‌شود، در آزمایشگاه با انجام تست‌هایی تایید نمونه می‌کند. یکی از تست‌ها FAR است که میزان نرخ جذب امواج الکترومغناطیس را مشخص می‌کند. نتیجه این آزمایش‌ها نشان می‌دهد که در برخی مواقع امواج گوشی‌های موبایل بیشتر از امواج دکل‌ها هستند.

مدیرکل سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه شمالغرب کشور ادامه داد: تاکنون موارد متعددی از شکایت شهروندان از تشعشع امواج دکل‌ها گزارش و منجر به اندازه گیری تشعشعات توسط سازمان تنظیم مقررات رادیویی شده است که در بیش از 99 درصد موارد شدت سیگنال ناشی از دکل‌های مخابراتی پایین‌تر از حد مجاز بوده است.

جاویدی، با بیان اینکه زیباسازی ظاهری دکل‌ها می‌تواند باعث کاهش بار روانی مردم در موجه با دکل‌های مذکور شود، گفت: در صورتی که نگرانی مردم مانع نصب دکل‌ها در سطح شهر شود، موبایل‌های آنها جهت برقراری ارتباط با توان بیشتری تشعشع خواهد کرد که در چنین مواردی خطر بیشتری سلامت آنان را تهدید می‌کند.

تاکنون در 6 شهر گیلان تشعشع سنجی انجام گرفته است

وی بیان کرد: چنانچه شهروندان نگران امواج دکل‌ها باشند می‌توانند از طریق تماس تلفنی با سامانه ۱۹۵که مربوط به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است، شکایت خود را گزارش و پیگیری کنند.

مدیرکل سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه شمالغرب کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «تاکنون در کدام نقاط از استان گیلان تست تشعشع سنجی انجام گرفته و چه نتیجه‌ای حاصل شده؟»، تصریح کرد: تاکنون در شهرهای رشت، لاهیجان، رضوانشهر، فومن، آستارا و تالش بنا به درخواست افراد تشعشعات اندازه‌گیری شدند که هیچ یک در محدوده خطر نبودند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر