۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰
کد خبر: ۴۵۸۲۶
کمک‌های اولیه نقش بسیار مهمی در نجات افراد در زمان حادثه دارد چنانکه سالانه افراد زیادی به دلیل کم توجهی به این موضوع جان خود را از دست داده و یا آسیب جدی می‌بینند.
به گزارش پایداری ملی، از دیرباز سلامتی و امنیت را دو مؤلفه بسیار مهم و اساسی دانسته‌اند که انسان تا زمان از دست دادنشان قدر آنها را نمی‌داند.

سلامتی انسان همواره تحت تأثیر عوامل مختلف در معرض خطر قرار داشته است و همواره شاهد آن هستیم که به واسطه برخی کم توجهی و سهل انگاری‌ها سلامت انسان‌ها دچار آسیب می‌شود.

به عنوان مثال امروزه یکی از مهم‌ترین ابزار تهدید انسان، خودروها هستند؛ هر چند این وسیله ارتباطی نقش قابل توجهی در افزایش سطح رفاه برای به همراه داشته و توانسته زندگی انسان‌ها را در ابعاد مختلف متحول کند، اما در صورت کم توجهی همین وسیله به ابزاری برای تهدید سلامت انسان تبدیل می‌شود.

آمارها نشان می‌دهد سالانه چند ده هزار نفر از ایرانی‌ها به دلیل تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده و یا آسیب جدی دیده و دچار نقص عضو می‌شوند.

بدون شک مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل در جلوگیری از این حوادث رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و عدم تجاوز به قانون در این زمینه است.

اما اگر فرض کنیم سرنشین یک خودرو به هر دلیلی دچار سانحه شده و آسیب دیده‌ باشد باز هم عواملی وجود دارد که می‌تواند منجر کاهش آسیب‌ها شود.

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در طول زندگی شخصی و نه فقط برای سوانح رانندگی به کار انسان آمده و زمان و مکان‌های مختلف می‌تواند منجر به نجات جان انسان‌ها شود فراگیری آموزش‌های لازم در بحث کمک‌های اولیه است.

کمک‌های اولیه همان اقداماتی است که در هنگام وقوع حادثه و تا پیش از رسیدن عوامل امدادی بر روی فرد مصدوم و آسیب دیده انجام می‌شود و در بسیاری از مواقع می‌تواند جان مصدوم را از مرگ حتمی نجات داده و یا از بروز صدمات جدی به فرد جلوگیری کند.

فرض کنید در یک سانحه رانندگی فردی دچار شکستگی از ناحیه کمر و گردن شده است؛ در این شرایط و تا پیش از رسیدن نیروهای امدادی فقط افرادی می‌توانند به مصدوم کمک کنند که کمک‌های اولیه را آموزش دیده باشند در غیر این صورت هر گونه حرکت اضافی که با نیت کمک به مصدوم توسط افراد ناآگاه انجام شود، تبعات جبران ناپذیر به همراه دارد.

بارها و بارها در حوادث مختلف شاهد بوده‌ایم که فرد دچار خون‌ریزی شده است؛ در چنین شرایطی اگر کمک‌های اولیه به‌درستی انجام شود مشکل خاصی به وجود نخواهد آمد و فرد پس از مداوا سلامت کامل خود را به دست خواهد آورد؛ اما اگر به دلیل عدم فراگیری کمک‌های اولیه نتوان جلوی خون‌ریزی را گرفت ممکن است فرد مصدوم به دلیل خون زیادی که از دست می‌دهد تا پیش از رسیدن عوامل امدادی و یا مراجعه به مراکز درمانی جان خود را از دست دهد.

کمک‌های اولیه همانگونه که گفته شد در شرایط مختلف می‌تواند کارایی داشته باشد؛ فکر کنید در یک منطقه تفریحی خارج از شهر و به درو از هر گونه امکانات فردی دچار حمله قلبی می‌شود و تنها چند دقیقه تا مرگ فاصله دارد؛ در چنین شرایطی فقط در صورتی می‌توان به زنده ماندن فرد امیدوار بود که تا زمان انتقال به مرکز درمانی و رسیدن عوامل امدادی اقدامات اولیه برای احیاء قلبی صورت گیرد.

متأسفانه شاهد بوده‌ایم در بسیاری از مواقع به دلیل عدم آشنایی افراد با کمک‌های اولیه افراد در مواجهه به حملات قلبی جان خود را از دست داده‌اند در صورتی که می‌شد با انجام کمک‌های اولیه جان وی را نجات داد.

آنچه گفته شد فقط بخش کوچکی از کارایی کمک‌های اولیه است و در حقیقت یادگیری کمک‌های اولیه در شرایط مختلف و برای افراد مختلف می‌تواند مثمر ثمر و نجات بخش باشد.

کمک‌های اولیه مختص و گروه و جنس خاصی نبوده و هر فردی می‌تواند ان را فرا گیرد چرا که حادثه در کمین همه افراد است و ممکن است در هر زمان و مکانی بروز پیدا کند.

خوشبختانه امروزه فراگیری کمک‌های اولیه به راحتی امکان‌پذیر بوده و جمعیت هلال‌احمر توانسته با برگزاری دوره‌های مختلف در طول سال در این راستا گام‌های خوبی بردارد.

با توجه به اهمیتی که کمک‌های اولیه بر سلامت انسان می‌تواند داشته باشد، به نظر می‌رسد در شرایط فعلی که انسان در معرض خطرات مختلف قرار داشته و هر آن احتمال وقوع حادثه‌ای وجود دارد، فراگیری کمک‌های اولیه امری ضروری است که می‌طلبد افراد به خاطر صیانت از جان خود و اطرافیانشان آن را فرا گیرند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر