۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۲
کد خبر: ۴۵۷۷۸
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران:
ما باید پدافند غیرعامل را در شهر تهران جدی بگیریم، اما متاسفانه این موضوع در شهر تهران جدی گرفته نشده است.

به گزارش پایداری ملی، احمد صادقی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به تصویب قانون جدید مدیریت بحران توضیح داد: این قانون اخیراً در مجلس به تصویب رسیده و به شورای نگهبان رفته است و در شورای نگهبان ایرادهایی به آن وارد شده که طی روزهای آینده پس از رفع این ایردات مجدداً قانون به شورای نگهبان می‌رود. اگرچه قانون مدیریت بحران ایرادات بسیار زیادی داشت که در جلسات کارشناسی تعدادی از آن‌ها رفع شد، اما با وجود این ایرادات داشتن قانون از بی‌قانونی بهتر است. برای مدیریت بحران در شهر تهران از سال ۹۳ هیچ قانونی وجود نداشته است.  

صادقی در ادامه با بیان این‌که در زمان بروز حادثه مدیر بحران شهر تهران دیگر شهردار نخواهد بود، گفت: براساس این قانون از این پس مدیر بحران شهر تهران وزیر کشور خواهد بود؛ این نشان می دهد که بحران در پایتخت تا چه اندازه اهمیت دارد که برای آن مدیریت در حد ملی در نظر گرفتند. برخلاف نظر برخی از افراد که معتقدند این اقدام موجب تضعیف مدیریت بحران می شود، نظر من خلاف این موضوع است و معتقدم امروز شهردار تهران به عنوان قائم مقام وزیر کشور می‌تواند در حوزه مدیریت بحران فعالیت کند و در واقع تمامی ابزار و امکانات در سطح ملی در اختیار شهردار تهران قرار می گیرد.  

صادقی افزود: کشور ما همیشه دارای مردم آزادی خواه و عدالت طلب بوده است و به همین دلیل مورد تهدید و ارعاب دشمنان قرار گرفت‌است. پس از پیروزی انقلاب و استقلال کشور ما قدرت های بزرگ دچار نگرانی شدند و این موضوع نشان می دهد که ما باید پدافند غیرعامل را در شهر تهران جدی بگیریم، اما متاسفانه این موضوع در شهر تهران جدی گرفته نشده است. البته آقای حناچی برای اولین بار کمیته‌ای را در شهر تهران برای پدافند غیرعامل ایجاد کرده است، اما این کمیته باید در سطح ملی تشکیل شود و قرارگاهی به ریاست وزیر کشور و حضور یک فرمانده برای این موضوع باید شکل بگیرد که تا به امروز این اتفاق نیفتاده است.  

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به نقش موثر رسانه‌ها در مدیریت بحران اظهار کرد: اگر ما در اوج توانمندی، آمادگی و مجهز به تجهیزات روز دنیا باشیم تنها ۱۰ درصد از خسارت‌های جانی ناشی از بحران را می‌توانیم جبران کنیم و در واقع مطالعات نشان می دهد کاهش ۹۰ درصد از خسارت‌ها برعهده خود مردم است.

او با بیان این‌که آموزش همگانی و آماده کردن شهروندان برای بحران موضوع بسیار مهمی است، افزود: در جامعه ما به بحث مدیریت بحران و تاب‌آوری توجه نمی‌شود، اما رسانه ها با مطالبه‌گری می‌توانند خواهان توجه به این موضوع باشند.  

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تغییر رویکرد در این حوزه را یکی از موضوعات مهم عنوان کرد و گفت: در بحث مدیریت بحران باید رویکرد خود را از «پاسخ محور» بودن به «خطرمحور» بودن تبدیل کنیم و به جای مدیر مقابله، مدیر پیشگیری باشیم. رسانه ها نیز می توانند این موضوع را از شهروندان و مسئولان مطالبه کنند.  

صادقی با بیان این‌که حدود ۹۰ درصد از فعالیت‌های سازمان مدیریت بحران براساس مخاطره لحظه ای در شهر تهران برنامه‌ریزی شده است، تصریح کرد: این در حالی است که در تمام دنیا برنامه‌ریزی ها برای کلیات مخاطرات در نظر گرفته می شود. ۱۵ سال قبل مصوبه ای در هیئت دولت تحت عنوان «طرح جامع مدیریت بحران شهر تهران» که یک مطالعات داخلی بود مطرح شد و براساس آن مطالعات لرزه‌ای معروف به «جایکا» محور فعالیت‌های مدیریت بحران شهر تهران شد. این موضوع اتفاق بسیار خوبی بود، اما این مطالعات نیازمند به روزرسانی است. در ۳ سال گذشته نیز بحث بازنگری در طرح جامع مدیریت بحران شهر تهران مطرح شد، اما امکان اجرای آن فراهم نشده است.  

او  با بیان این‌که بحث ثبات مدیرت بحران در شهر تهران در برنامه سوم عنوان شده و مطالعات اولیه آن انجام شده‌است، گفت: این مطالعات تحت عنوان مدیریت یکپارچه اطلاعات برای ۱۵ سال آینده شهر تهران حائز اهمیت است.  

صادقی با بیان این‌که موضوع مهم دیگر وجود سامانه‌هایی است که اطلاعات را در بحث بحران در اختیار شهروندان و مدیران قرار می دهد، افزود: ۱۵ سامانه در سازمان مدیریت بحران شهر تهران تحت عنوان یک مدیریت یکپارچه اختیارات را در اختیار مسئولان قرار می دهد و طی سال های گذشته سامانه ارزیابی کاهش خطرپذیری مناطق شهر تهران و سنجش میزان آمادگی دستگاه‌های مدیریت بحران فعال شده است. در واقع با یک خودارزیابی می توان متوجه شد که تا چه اندازه آمادگی وجود دارد. فعالیت این سامانه ها باید به گونه ای شود که این اطلاعات در اختیار شهروندان نیز قرار گیرد.  

او گفت: در گذشته دستگاه های مرتبط برای مقابله با حادثه کنار یکدیگر قرار نمی گیرند. اما امروز طی جلسات مستمری که برگزار شده فعالیت آن‌ها در کنار هم محقق شده است؛ این در حالی است که در سیل ۹۲ در مترو دستگاه‌ها در کنار یکدیگر نبودند، اما در حادثه پلاسکو و شهران حضور موثر دستگاه‌ها در کنار یکدیگر را مشاهده کردیم.

طرح جامع مقاوم‌سازی شبکه‌های شریان حیاتی موضوع دیگری بود که صادقی به آن اشاره کرد و گفت: دردولت برای این موضع ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده و دستاوردهای آن به زودی در اختیار رسانه ها قرار می گیرد. همچنین دستاوردهایی هم در حوزه آتش سوزی های مهیب داشتیم. این نگرانی همیشه وجود داشته که با وقوع زلزله حریق های مهیب اتفاق بیفتد، اما امروز نگرانی ها با مقاوم‌سازی شبکه های گاز به حداقل رسیده است. همچنین اقدامات موثری برای مقاوم سازی شبکه‌های توزیع آب در بخش مخازن بزرگ و خانگی اتفاق افتاده که نگرانی برای وقوع سیل بعد از زلزله تهران را به شدت کاهش می‌دهد.  

او با اشاره به نگرانی‌هایی که بعد از وقوع زلزله در شهر تهران وجود دارد، تصریح کرد: یکی از نگرانی ها در زمینه قطع ارتباطات بوده است، به همین دلیل هم‌افزایی برای تدوین مصوبه ای انجام شد و در نهایت مصوبه شبکه پایدار ارتباطات مدیریت بحران شهر تهران به تصویب رسید و مطالعات اولیه آن انجام شده است. اگرچه این مصوبه به دلیل هزینه زیاد به اجرا نرسیده، اما براساس آن حداقل ۱۵۰ دکل پایدار در شهر تهران ساخته می شود که در زلزله ۸ ریشری کارکرد خود را از دست نخواهند داد و در آن زمان یک ارتباط پایدار خواهیم داشت.  

صادقی در پایان با بیان این‌که در کشور ما مدیران بحران آموزش‌های کافی و لازم ندیده‌اند، گفت: این موضوع جای تامل بسیار دارد زیرا در این بخش مدیران براساس شایستگی‌ها در جایگاه خود قرار نمی‌گیرند و در واقع مدیرانی که مغضوب شده باشند را به بخش مدیریت بحران می‌فرستند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر