۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
کد خبر: ۴۵۷۵۲
چهارشنبه‌آخر سال یا جشن چهارشنبه‌سوری، بازی با ترقه یا دورهمی سنتی همه جزو بایدها و نباید سنت‌های است که در روزهای پایانی اسفندماه می‌توان رنگ شادی به خود بگیرد یا نگرانی و پشیمانی ...

به گزارش پایداری ملی، چهارشنبه‌سوری در مازندران و ایران به همراه ۱۰ کشور که آیین نوروز را دارند، برگزار می‌شود که همه آن با تکیه بر افروختن آتش است و در آن برگزارکنندگان چوب‌های خشک و در مناطق که دامداری بیشتر بوده چرده‌های خشک یا همان فضولات دامی که خشک می‌کردند را آتش می‌زدند و از روی آن می‌پریدند و این پریدن از روی آتش را دارای شگون و خوشی می‌دانستند.

هدف از آیین چهارشنبه سوری در بین گذشتگان دورهمی و در کنار هم بودن بوده ولی درحال حاضر به‌عنوان چالش و خطری بزرگ در کمین نوجوانان و جوانان تبدیل شده است.

آیا بهتر نیست به قبل برگردیم و به‌جای دور شدن از آیین و سنت‌ها به نقطه‌ای برسیم که دودش در درجه اول به چشم خودمان می‌رویم.

امروز در شرایطی به سر می‌بریم که به‌تدریج آیین سنتی چهارشنبه سوری و دورهمی‌های خانوادگی در حال رنگ باختن است و به جای آن باید نظاره‌گر آسیب‌ها و پیامدهای جبران‌ناپذیر باشیم.

*آش چهل گیاه؛ قدیمی‌ترین و بارزترین رسوم مازندرانی‌ها برای چهارشنبه آخر سال 

کارشناس ارشد گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در این‌باره اظهار کرد: عدد هفت، عددی خوش یمن است و براساس این رسم هفت کپه آتش بر پا و غروب چهارشنبه آخر سال به‌صورت متفاوت برگزار می‌شد.

محمد جعفریان افزود: یکی از قدیمی‌ترین و بارزترین رسوم مازندرانی‌ها برای چهارشنبه آخر سال پختن آش چهل گیاه است، که از گیاهان خشک شده قدیمی و برخی گیاهان جدید پخت می‌شود، این آش به‌دلیل سبزی‌های محلی مانند گزنه، انارریجه، زولنگ ، اوجی، کدو و ... یکی از غذاهای بسیار مغذی محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: آش ترش نیز به نشانه نهادن بر سرما و انزجار از آن به دلیل اینکه ترشی نشان انزجار است نیز پخت می‌شود.

*132 مصدوم در حوادث چهارشنبه‌سوری 96

مدیر مرکز فوریت‌های پزشکی و اورژانس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این‌باره اظهار کرد: سال گذشته 132 نفر در استان مازندران در حوادث چهارشنبه سوری مصدوم شدند که این آمار نسبت به سال 97 افزایش 30 درصدی داشته است.

یحیی صالح‌طبری با اشاره به اینکه بیشترین آسیب افراد در ناحیه دست و صورت بوده است، افزود: بیشترین مصدومان حوادث چهارشنبه‌سوری از شهرهای آمل، ساری و قائم‌شهر گزارش شده است.

وی با بیان اینکه بیشتر مصدومان حوادث چهارشنبه سوری در گروه سنی تا 20 سال بودند، تصریح کرد: نیاز است خانواده‌ها در این ایام مراقب فرزندان خود بوده و بحث پول توجیبی فرزندان خود را کنترل کنند.

مدیر مرکز فوریت‌های پزشکی و اورژانس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تأکید بر پرهیز از برافروختن آتش در معابر عمومی و مناطق مسکونی، خاطرنشان کرد: همچنین افراد از ایجاد سروصداهای بلند در اطراف مناطق مسکونی و بیمارستان‌های مازندران خودداری کنند.

صالح طبری یادآور شد: افراد از استفاده موادمحترقه خطرناک پرهیز کنند و بهتر است به سبک سنتی مراسم را برگزار کنند.

وی با بیان اینکه افراد از رها کردن ترقه در معابر عمومی پرهیز کنند، تصریح کرد: درصورت هر مورد آسیبی با شماره 115 و در صورت گسترش آتش با سامانه 125 تماس بگیرند.

مدیر مرکز فوریت‌های پزشکی و اورژانس دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: درصورتی‌که لباس‌ افراد درگیر شعله شد بهتر است با پتو مهار شود.

*آماده‌باش کامل ماموران آتش‌نشانی مرکز مازندران

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ساری نیز  اظهار کرد: سال گذشته بیشتر آتش‌بازی‌ها در سطح شهر ساری به‌صورت دورهمی خانواده بوده است.

اسماعیل حسین‌زاده افزود: حتی مشاهده کردیم در یکی از مناطق ساری افراد پیک‌نیک را در آتش انداختند که بسیار خطرناک است.

وی بیان کرد: موضوعی که افراد باید به آن توجه کنند این است خیلی از ترقه و وسایل آتش‌زا و منفجره فاقد ایمنی هستند و افراد بدون اینکه از خطرات آن آگاه باشند از این وسایل استفاده می‌کنند.

معاون آتش‌نشانی مرکز مازندران با اعلام اینکه مأموران آتش‌نشانی در حالت آماده‌باش کامل هستند، گفت: بهتر است مردم نیز در این زمینه با ما همکاری کرده و با آرامش به استقبال چهارشنبه سوری رویم.

*آسیب‌پذیرترین قشر در حوادث چهارشنبه‌سوری کودکان و نوجوان هستند

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی مازندران نیز اظهار کرد: چهارشنبه‌سوری از میراث قدیمی و سنتی ما ایرانیان است که قدیمی‌ها بیشتر برای تعامل و رفاقت و شادی دور هم جمع می‌شدند.

سیدجعفر ساداتی افزود: برافروختن آتش یکی از سنت‌های چهارشنبه‌سوری است ولی امروز به چالشی بزرگ تبدیل شده است.

وی اضافه کرد: متاسفانه آسیب‌پذیرترین قشر در حوادث چهارشنبه‌سوری کودکان و نوجوان هستند که اصلا آگاهی کافی در این زمینه ندارد و عاقبت کار را نمی‌سنجند.

رئیس پلیس آگاهی مازندران با اشاره به اینکه والدین در این ایام بیشتر مراقب فرزندان خود باشند، تصریح کرد: اگر فرزندان در این حوادث آسیب ببینند نخستین مطالبه‌گری را از والدین خود دارند.

ساداتی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین موضوع در این ایام پرهیز از خرید موادمحترقه و کنترل رفت‌وآمدهای فرزندان است.

به نظر می‌رسد جشن چهارشنبه سوری، جشن پایان زمستان و مراسم پیش از عید است و یک نقطه پایانی برای خانه‌تکانی و آماده شدن برای شب عید است و به نوعی با این جشن به استقبال بهار و نوروز می‌روند چه بهتر با سلامتی کامل و دلی خوشی به استقبال نوروز رویم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر