۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۴۵۵۹۲
محققان روس موفق به شناسایی آنزیمهایی شده اند که با استفاده از آنها می توان جلوی ایجاد قارچ های بیماری زا را در گندم گرفت و به حفظ سلامت انسان کمک کرد.
به گزارش پایداری ملی، محققان روس موفق به شناسایی آنزیم‌هایی شده اند که با استفاده از آنها می توان جلوی ایجاد قارچ های بیماری زا را در گندم گرفت و به حفظ سلامت انسان کمک کرد. تزریق این آنزیم به گندم می تواند جلوی مرگ و آلودگی سلول های گندم را بگیرد.

به طور کلی میزان مقاومت گیاهان و غلات در برابر میکروارگانیسم های مضر تا حد زیادی بستگی به آنزیم هایی دارد که در دی ان ای آنها موجود است. علیرغم اهمیت فراوان غلات برای تامین مواد غذایی مورد نیاز انسان ها، واکنش آنها در برابر میکروارگانیسم های خطرناک چندان مطلوب نیست.

از همین رو امکان آلودگی گندم به انواع باکتری، ویروس و عفونت های ناشی از حشرات وجود دارد. کند شدن رشد، از بین رفتن محصول و انتقال بیماری به انسان ها از جمله نتایج استفاده از چنین گندم هایی است.

برای مقابله با این مشکل پژوهشگران 1544 نوع آنزیم مختلف را بررسی کردند و در نهایت موفق به شناسایی آنزیم هایی شدند که استفاده از آنها جلوی ابتلا به عفونت های قارچی در گندم را بین 40 تا 60 درصد کاهش می دهد. از جمله این آنزیم ها می توان به Puccinia recondite و Stagonospora nodorum اشاره کرد که قرار است با دستکاری های ژنتیک توانمندی آنها در مقابله با بیماری های عفونی باز هم افزایش یابد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر