۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۴۵۳۳۳
پایداری ملی گزارش می‌دهد:
تفاهم‌نامه همكاري سازمان پدافند غيرعامل كشور و سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران، امضاء شد.
به گزارش خبرنگار پایداری ملی، نشست آیین تبادل تفاهم‌نامه همكاري سازمان پدافند غيرعامل كشور با سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران، در سالن جلسات این سازمان با حضور سردار سرتیپ غلامرضا جلالی رییس سازمان پدافند غیر عامل کشور و محسن صالحي‌نيا رئيس هيأت مديره و مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران با حضور هیات های کارشناسی دو سازمان و اصحاب رسانه برگزار شد.

در ابتدای این نشست فتحعلی محمدزاده معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر لزوم رعایت اصول پدافند غیرعامل در کلیه امور کشور، گزارشی از ماموریت‌های پدافندی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران ارائه داد.

امضاء تفاهم‌نامه همکاری سازمان پدافند غيرعامل و سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي+تصاویر

پدافند غیرعامل به پایداری و تداوم کارکرد زیرساخت ها کمک می‌کند

در ادامه اين نشست، سردار سرتیپ غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان این‌که موضوع پدافند غیرعامل یک موضوع ایمنی، امنیتی و دفاعی است، عنوان کرد: پدافند غیرعامل به پایداری و تداوم کارکرد زیرساخت ها کمک می‌کند و اجرای آن در دنیای مدرن امروز درحوزه های صنعتی جزء الزامات هر کشور پیشرفته است، در واقع اجرای اصوا پدافندی موجب می‌شود زسرساخت های صنعتی کی کشور ار تاب‌آوری قابل توجه و مطلوبی برخوردار شده و از تخریب دومینویی و آبشاری آن‌ها جلوگیری می‌کند، علی القاعده صنایع ما هم باید همچین قابلیتی داشته باشند.

سردار جلالی یادآور شد: صنایع کوچک و شهرک های صنعتی با طیفی از تهدیدات و خطرات با منشاء طبیعی و غیرطبیعی در حوزه‌های امنیتی، سایبری و بیولوژیکی و ممکن است تهدیدات نظامی مواجه باشند، لذا سازمان پدافند غیرعامل به عنوان یک سازمان حمایتی، حاکمیتی و دفاعی در راستای صیانت از سرمایه‌های انسانی و زیرساختی اعم از ازمردم، صنایع و بخش خصوصی وارد عمل می‌شود، تا صنایع کشور پایداری خود را داشته باشند و کارکردهای خود را از دست ندهند.

حفاظت از زیرساخت‌ها یک رویکرد علمی و دانشی است

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به حادثه‌ای در یکی از واحدهای صنعتی در اهواز، اظهار داشت: وجود حادثه هایی از این قبیل می‌تواند شاخصه‌های پیشرفت یک کشور را تحت تاثیر قرار دهد، از این رو ایمنی و اصول پدافندی بایستی به عنوان یک ضرورت جدی مورد اجرا قرار گیرد. حفاظت از زیرساخت‌ها یک رویکرد علمی و دانشی است که در همه دانشگاه‌های دنیا به آن پرداخته می شود، خوشبختانه در کشور ما هم این رشته راه اندازی شده، با توجه به مجاورت برخی صنایع به محل سکونت مردم و وجود صنایع خطرزا و تهدیدات جدی قطعا نگاه علمی و دانشی در این مقوله می‌تواند کمک شایانی به حفظ زیرساخت‌های کشور کند.

امضاء تفاهم‌نامه همکاری سازمان پدافند غيرعامل و سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي+تصاویر

برخی کارخانجات کشور به لحاظ تکنولوژی دچار عقب ماندگی هستند

سردار جلالی، هشدار داد: مراکز پرخطر زیادی ازقبیل کارخانجات شیمیایی، هسته‌ای و نظامی که در مجاورت جمعیت قرار دارند در کشور وجود دارد اغلب صنایع ما استانداردهای پدافند غیرعامل را ندارند و ممکن است در صورت بروز حادثه خطرات جبران ناپذیری را پدید بیاروند لذا جدیت در نظارت، ارزیابی و بروزرسانی مقررات و استانداردها می‌تواند کاهش آسیب ها را بهمراه داشته باشد. برخی از کارخانجات در کشور به لحاظ تکنولوژی دچار عقب ماندگی هستند که همین امر نیز در کاهش ایمنی آنان سهم بسیار زیادی دارد و خود آن صنعت را از لحاظ تداوم در پایداری و کارکردها دچار مشکل می‌کند.

او در ادامه افزود: سازمان پدافند غیرعامل در سه مرحله وظایف خود در صیانت از مردم و صنایع را در دستور کار خورد قرار داده است در مرحله نخست حفاظت از صنایع، درمرحله دوم حفاظت از مردم دربرابر خطرات احتمالی این صنایع و در مرحله سوم طرح آمادگی و واکنش در شرایط اضطراری (Emergency Response Plan)، البته وجود تجهیزات، ابزار، تمرین و رزمایش های مستمر با یک نگاه حمایتی از صنعت در برابر تهدیدات نیز می‌تواند به ارتقاع امنیت و پایداری صنایع و شهرک های صنعتی کند.

امضاء تفاهم‌نامه همکاری سازمان پدافند غيرعامل و سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي+تصاویر

آمادگی سازمان پدافند غیرعامل در همکاری همه جانبه

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در پایان ضمن تشکر از خوشبختانه مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران، خاطر نشان کرد: سازمان پدافند غیرعامل آماده ارائه هرگونه خدمات مشاوره، آموزش کنترل، برگزاری رزمایش و تامین برخی تجهیزات تخصصی در تمامی استان‌ها است، لذا امیدوارم این تفاهم نامه در حد یک تفاهم نامه باقی نماند و به یک برنامه اجرایی تبدیل شود تا بتوانیم در آینده بگوییم صنایع ما برای مردم خطری ندارد و از امنیت بالایی برخوردار هستند البته ما می‌توانیم با یک کار مشترک منسجم به این مهم دست پیدا کنیم .

پدافند غيرعامل يك ضرورت اجتناب ناپذير است

در ادامه صالحي‌نيا معاون وزير صنعت، معدن و تجارت و مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران ضمن خیر مقدم به حاضرین در این نشست، عنوان کرد: مقام معظم رهبری و مسئولان ارشد نظام تاکید ویژه ای روی مسئله پدافند غیر عامل دارند همچنین اسناد بالادستی و در اهداف و ماموریت های هر وزارت خانه و دستگاه اجرایی دولتی نیز این برنامه و اهمیت وجود دارد.

وی در ادامه با بيان اين‌كه برنامه‌هاي اين سازمان حول دو محور سخت افزاري و نرم‌افزاري تعريف شده است، افزود: محور اول ایجاد و توسعه زیرساخت های اقتصادی مبتنی بر حوزه های صنعتی، معدنی و تولیدی است که ممکن است در برخی موارد در حوزه های انرژی و کشاورزی نیز گسترش یابد و محور دوم نیز توسعه زيرساخت‌ها براي حمايت از صنايع مختلف است، که با وجود پیشرفت در فناوری ها و ظهور و بروز تهدیدات و مخاطرات احتمالی نوین با منشاء اقلیمی، بیولوژیکی، سایبری و ... نیاز به اجرای اصول پدافند غیرعامل در همه موارد مطروحه وجود دارد.

مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران، مطرح کرد: به منظور توسعه و نگهداری زیرساخت های موجود در صنایع کوچک و شهرک های صنعتی پدافند غيرعامل يك ضرورت اجتناب ناپذير است، لذا با اتخاذ تدابیر پیشگیرانه در حوادث و رعایت نکات ایمنی در هر یک از صنایع متناسب با کارکرد آن صنعت می‌توان موجبات امنیت و رشد شهرک‌های صنعتی و صنایع را ایجاد کنیم، لذا نکات ایمنی و اصول پدافند غیرعامل بایستی درخصوص حفظ سلامت نیروی انسانی، حفظ مسائل زیست محیطی نیز بکار گرفته شود.

صالحي‌نيا با تاکید بر لزوم ایجاد نگاه جدید در ایمنی صنایع، خاطر نشان کرد: بر اساس قواعدي كه در سازمان پدافند غيرعامل توسعه پيدا كرده است، مي‌توانيم به نحو مطلوبي این ضرورت را در شهرک های صنعتی و صنایع به منصه ظهور برسانيم و البته در اين تفاهم‌نامه نيز به‌خوبي بر آن تأكيد شده است.

امضاء تفاهم‌نامه همکاری سازمان پدافند غيرعامل و سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي+تصاویر

وي در پايان اظهارات خود ابراز اميدواري كرد با ابلاغ اين تفاهم نامه به شركت‌هاي استاني تابعه در 31 استان کشور، با فرهنگ سازی و ایجاد تکلیف برای آنان، تمامي تعهدات طرفين براي رعايت اصول پدافند غيرعامل در شهرك‌های صنعتی و نواحي صنعتي سراسر كشور به‌خوبي به اجرا درآيد.

گفتني است، در پايان اين نشست، تفاهم نامه همكاري بين سازمان پدافند غيرعامل كشور و سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران به امضاي محسن صالحي‌نيا (معاون وزير صنعت، معدن و تجارت، رئيس هيأت مديره و مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران)، عبداله جلالي (معاون صنعت، تجارت و صنايع دفاعي سازمان پدافند غيرعامل كشور) و سردار سرتیپ غلامرضا جلالي (رئيس سازمان پدافند غيرعامل كشور) رسيد و مبادله شد.

اين تفاهم نامه در اجراي ماده (58) قانون احكام دائمي، فرامين و تدابير فرمانده معظم كل قوا مبني بر رعايت اصول پدافند غيرعامل در انتخاب عرصه ايمن، پراكنده سازي يا تجميع حسب مورد و ايمن سازي نسبت به مراكز جمعيتي و حائز اهميت، به‌ويژه در طرح‌هاي آمايش سرزميني و طرح‌هاي توسعه آينده كشور و همچنين فرهنگ سازي و آموزش در زمينه پدافند غيرعامل، براي يك دوره دو ساله بين سازمان پدافند غيرعامل كشور و سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران منعقد و مبادله شده است.

آموزش اصول و ملاحظات پدافند غيرعامل در طرح‌هاي موجود و توسعه‌اي، آموزش عمومي و تخصصي براي آشنايي مديران و كاركنان سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران و همكاري در رعايت اصول پدافند غيرعامل در شهرك‌ها و نواحي صنعتي سراسر كشور، از جمله موضوعات اين تفاهم نامه همكاري است.

طرفين اين تفاهم نامه همچنين متعهد شدند در زمينه اجراي برنامه سالانه پدافند غيرعامل، امداد و نجات، آموزش و افزايش آمادگي در راستاي مقابله و واكنش سريع در مواقع اضطراري و شرايط بحران، جذب اعتبارات لازم و تحقق اهداف مشترك براي ارتقاء ايمني واحدهاي صنعتي، برگزاري رزمايش و آموزش پدافند غيرعامل در سطوح مختلف مديران و كاركنان سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران، شركت‌هاي استاني تابعه و واحدهاي صنعتي مستقر در شهرك‌ها و نواحي صنعتي همكاري‌هاي مشترك داشته باشند.

همچنين به منظور هماهنگي و نظارت بر حسن اجراي تفاهم نامه، راهبري و ارزيابي فعاليت‌ها و پوشش خبري فعاليت‌هاي انجام گرفته، تيم راهبري اجراي تفاهم نامه و كميته برنامه‌ريزي و نظارت متشكل از اعضاي مرتبط با موضوع در هر دو سازمان تشكيل مي‌شود.



گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر