۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۴۵۲۴۴
کمبود جو، بدهی دامداران به بانک‌ها، واکسن‌های بنجل خارجی و هزینه گزاف گرمایش دامداری ‌ها در سرما مشکلاتی‌ است که دولت برای حل مشکل گوشت کشور باید برای رفع آن‌ها همت کند.

به گزارش پایداری ملی، این‌روزها موضوع صف‌‌های گوشت در سراسر کشور خبرساز شده است، مسؤولان از افزایش واردات و تداوم آن سخن می‌گویند اما کسی راه‌حل میان‌ مدت را در داخل جست‌و‌جو نمی‌کند.

برای پیگیری مشکلات دامداران به سراغ یک تولیدکننده گوشت قرمز در حاشیه ورامین ورامین می‌رویم.حسن محمدی فر تولیدکننده گوشت قرمز در روستای خالدآباد ورامین با بیش از 400 رأس دام سنگین نسبت به وضعیت موجود و مشکلات دامداری‌ها اظهار داشت: هزینه نگهداری دام بسیار بالا است و در حال حاضر علوفه که خوراک دام است با هزینه بسیار بالا به دست دامدار و تولیدکننده می‌رسد.

وی گفت: عمده مشکل تمام دامداران در کل کشور کمبود جو، علوفه و سایر نهادهای دامی است که نسبت به سال گذشته اکثر خوراک‌های دامی افزایش ۵۰ درصدی داشته است.

تولیدکننده گوشت قرمز اظهار داشت: مردم می‌گویند گوشت گران شده ولی هیچ آمار و ارقامی در خصوص گرانی خوراک دام و خرید دام لاغر ندارند.

 

 وی تصریح کرد: در سال‌های قبل جو را در دامداری تحویل می‌دادند و پول دریافت می‌کردند ولی امسال باید پول جو را دو ماه جلوتر به‌حساب واسطه واریز کنیم و بعد جو را تحویل بگیریم و در حال حاضر با کمبود جو مواجه هستیم. محمدی فر افزود: سال گذشته دام لاغر را به یک‌سوم قیمت امسال خریداری می‌کردیم ولی این دام افزایش سه برابری دارد و برای تولیدکننده سود چندانی ندارد و همه سود و گرانی گوشت قرمز در جیب واسطه‌ها است.

تولیدکننده گوشت قرمز بیان داشت: مردم فقط گرانی گوشت را می‌بینند ولی مشکلات گرانی مواد اولیه و تلفات دام را که حدود ۲۰ درصد است را نمی‌بینند؛ در کل از گرانی گوشت مبلغی عایدِ دامدار نمی‌شود و سود به جیب واسطه‌ها می‌رود.

کمبود جو مشکل دیگر دامداران

محمدی فر یادآور شد: یکی دیگر از مشکلات دامداران واکسن‌های بی‌کیفیت موجود است که با برند خارجی تحویل دامدار می‌شود ولی بعد از استفاده باعث ناراحتی‌های قلبی و غیره دام و کشته شدن بعضی از آن‌ها می‌شوند.

تولیدکننده گوشت قرمز در ورامین تأکید کرد: در حال حاضر اکثر جوهایی که داده می‌شود وارداتی است و با کمبود جو در کشور مواجه هستیم و جو تولید شده در داخل کشور پاسخگوی نیاز تولیدکنندگان نیست.

 

وی در پایان با بیان اینکه حمایت از دامداران وجود ندارد باید دولت از دامداران حمایت کند، گفت: دولت اگر از دامداران و تهیه‌کنندگان دام حمایت کند و در مقابل خرید دام آن‌ها مواد اولیه ارائه دهد، کشاورزان و تولیدکنندگان دام با خیال راحت اقدام به خرید و تولید دام و لبنیات می‌کنند.

معضلات کشاورزان؛ از بدهی به بانک‌ها تا گرمایش‌ دامداری‌ها

سعید حسن‌زاده کارشناس جهاد کشاورزی نیز در خصوص مشکلات دامداران گفت: در حال حاضر بحث گرمایشی یکی از مشکلات دامداران است، چراکه برخی از دامداری‌ها با خطوط اصلی گاز فاصله زیادی دارند و برای گاز کشی هزینه زیادی لازم است پرداخت کنند و دولت از تولیدکننده‌های دام حمایت لازم و کافی را نمی‌کند و باید دامدار مبلغی را برای انتقال خطوط گاز پرداخت کند تا گاز کشی انجام شود.

حسن‌زاده گفت: نهاده‌های مصرفی دام از جمله جو و علوفه دوچندان شده است و در کشور در بعضی از مناطق با کمبود جو مواجه هستیم.

کارشناس جهاد کشاورزی بیان داشت: دامداران به خاطر بدهی‌های قبلی به بانک‌ها نمی‌توانند دامداری تعطیل و نیمه تعطیل را فعال کنند.

وی تأکید کرد: دامداران به وام‌های کم‌بهره و ارزان‌قیمت و حمایت دولت نیاز دارند تا بتوانند دام خریداری کنند یا در خصوص خرید مواد خوراک دام استفاده کنند.

حسن‌زاده خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلات دامداران امنیت دامداری است چراکه دامداری‌ها در خارج از شهرها قرار دارند و از نظر امنیت در بعضی از مناطق با مشکل مواجه هستند و گاهی از  دامداری‌ها سرقت می‌شود.

دشت ورامین بیش از ۴۰ درصد پروتئین استان تهران را تأمین می‌کند

سید حسین نقوی حسینی در خصوص مشکلات دامداران دشت ورامین از ورامین اظهار داشت: دشت ورامین قطب کشاورزی استان تهران است و رتبه اول تولید پروتئین و لبنیات استان را دارد و نقش مهمی را در تولیدات لبنیات و گوشت قرمز در سطح کشور ایفا می‌کند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر دشت ورامین بیش از ۴۰ درصد پروتئین استان تهران را تأمین می‌کند و در مقابل دولت حمایت چندانی از دامداران صورت نمی‌دهد و مواد اولیه با ۲ برابر قیمت به دست دامداران می‌رسد و سود اصلی فروش دام به جیب واسطه‌ها می‌رود.

نقوی حسینی تصریح کرد: دامدار و تولیدکننده دام فقط کار بیهوده می‌کنند، سود اصلی فروش دام‌ها به جیب دیگران می‌رود.

نماینده مردم شهرستان‌های قرچک، ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی افزود: باید از قاچاق دام جلوگیری کرد؛ اگر نظارت در خرید و فروش دام و کنترل تردد دام در هر استان به‌طور دقیق صورت گیرد دامداران و تولیدکننده‌های گوشت قرمز و لبنیات در هر استان محصولات لبنی و پروتئینی استان خود را تأمین می‌کنند.

وی یادآور شد: دامداران باید از سوی دولت حمایت جدی شوند چراکه دامداران با حمایت دولت می‌توانند به تولید انبوه گوشت قرمز و لبنیات دست یابند.

نماینده مردم شهرستان‌های قرچک، ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر محصولات دامداران خریداری شود و تضمین در خرید صورت گیرد دامدار و تولیدکننده با خیال راحت و آسوده باکیفیت بهتر محصول تولید می‌کند.

چرا گوشت گران شد؟

در سال جاری طبق پیش‌بینی وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت و بانک مرکزی کشور، به دلیل بیماری‌های موجود در بخش دام،‌ قاچاق و کمبود مراتع به دلیل کاهش بارندگی در سال گذشته، تولید گوشت قرمز داخلی به عددی حدود ۷۰۰هزار تن کاهش یافته و درنتیجه نیاز به واردات نیز به عددی حدود ۲۷۴هزار تن می‌رسد. پس همان‌طور که می‌توان دید، موضوع کاهش تولید و نیاز به واردات، یک امر اتفاقی نبوده و از قبل پیش‌بینی شده بود.

حال این پرسش ایجاد می‌شود که با توجه به اطلاع از نیاز کشور به واردات چرا برای مساله‌ای به این اهمیت فکری صورت نگرفته است و کشور با بحران افزایش چندبرابری قیمت و حذف گوشت از سفره مردم مواجه شده است.

حال دولت باید با حفظ واردات تا مدت زمان مشخص برای تأمین نیاز اساسی مردم، به فکر راهکاری برای حل مشکل تولید گوشت با نگاه به داخل و البته در کنار آن حذف قاچاق گوشت باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر