۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
کد خبر: ۴۵۱۰۵
مدیرکل دفتر اجتماعی استانداری مرکزی گفت: آمار طلاق در استان مرکزی نسبت به سال گذشته 12 درصد کاهش داشته است و از این حیث رتبه 9 کشور را در اختیار داریم.
به گزارش پایداری ملی، غلامرضا فتح‌آبادی در جلسه رابطین ادارات با موضوع همسان‌گزینی با تاکید بر اینکه خانواده یکی از ارکان اساسی جامعه و یک نهاد اولیه است، گفت: امروزه دنیا با تغییرات گسترده‌ای مواجه شده و تمامی لایه‌های اجتماعی بشر را تحت تاثیر خود قرار داده و خانواده در این عرصه، بیش از سایر عرصه‌ها در معرض تغییرات قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 13 میلیون مجرد در سراسر کشور وجود دارد که از این تعداد، 220 هزار نفر به تجرد قطعی رسیده است، افزود: جامعه ما در حدود 2 دهه است که در معرض سیگنال‌های غربی قرار دارد و این موضوع باعث شده است تا آمار ازدواج کاهش یابد و یک نگرانی را برای همگان ایجاد کند. به طور متوسط سالانه 5 تا 7 درصد، آمار ازدواج در کشور کاهش پیدا می‌کند و این آمار نگران‌کننده است.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری مرکزی تصریح کرد: استان مرکزی جزو 3 استان پیر کشور به حساب می‌آید و این روندی است که در آینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد. گسست خانواده و افزایش طلاق یکی دیگر از مشکلات کنونی جامعه ما هستند و این آمار نیز سالیانه افزایش می‌یابند.

وی با بیان اینکه در استان مرکزی 2 برنامه در راستای رفع موانع حوزه ازدواج و تقویت بنیان خانواده‌ برگزار شده است، اضافه کرد: یکی از این برنامه ها، کانون زندگی پایدار است که به آموزش‌های پیش از ازدواج می‌پردازد و تقریبا 98 درصد از کسانی که در سال گذشته ازدواج کرده‌اند، تحت پوشش آموزش‌های قبل از ازدواج قرار گرفته‌اند.

فتح آبادی ادامه داد: خوشبختانه در 9 ماهه اخیر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 12 درصد میزان طلاق در استان مرکزی کاهش پیدا کرده است و هم اکنون رتبه 9 را از این حیث در سطح کشور داراست که این نشان‌دهنده تاثیرگذاری برنامه‌های و سیاست‌های اجتماعی این استان دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر خشونت در محیط خانواده یکی دیگر از مشکلات به حساب می‌آید، گفت: در کنار این تغییراتی که در نهاد خانواده مشاهده می‌شود، شاهد ازدواج‌های کودکان و در سنین پایین هستیم و بنابر مطالعات انجام شده، هم اکنون 14 هزار کودک بیوه در کشور وجود دارد و 17 درصد از ازدواج‌ها در سنین کمتر از 18 سال رخ داده است.

مدیرکل دفتر اجتماعی استانداری مرکزی، تصویری که از خانواده در کشور ارائه می‌شود را یک تصویر آشفته دانست و گفت: مطالعاتی که بر روی فیلم‌های جشنواره فجر سال جاری صورت گرفته است، نشان می‌دهد که تصویر جامعه در بسیاری از این فیلم‌ها درهم، بی‌نظم و در آستانه فروپاشی نمایش داده شده است، در این فیلم‌ها تضاد طبقاتی در اوج خود نمایش داده شده و نشانی از گذشته افتخارآمیز در آنها مشاهده نمی‌شود.

وی اظهار کرد: ما در عرصه تقویت و تحکیم بنیان خانواده مسیری طولانی را در پیش داریم و از آن جایی که در دنیا به خانواده به عنوان یک محور اصلی توجه می‌شود، نیاز است تا ما نیز در راستای رسیدن به این هدف، اقدامات شایسته‌ای را انجام دهیم.

فتح‌آبادی با بیان اینکه در راستای رفع این مشکلات دو گام اساسی در استان برداشته شده است، افزود: یکی از این موارد بحث همسان‌گزینی است که خوشبختانه در این زمینه فعالیت‌های خوبی صورت گرفته و کاملا موفقیت‌آمیز بوده است. آموزش‌های پیش از ازدواج یکی دیگر از این اقدامات هستند که امیدوارم در 5 سال آینده استان مرکزی به عنوان پایلوت و قطب اصلی آموزش‌های همگانی به ویژه در حوزه خانواده شناخته شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر