۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۴۵۰۷۶
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان:

به گزارش خبرنگار پایداری ملی، اداره کل پدافند غیرعامل استان گیلان، عصر دوشنبه دوازدهمین جلسه کارگروه تخصصی انرژی و آب شورای پدافند غیرعامل استان گیلان درسال جاری با حضور امیر محمدپور مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری و دبیر شورای پدافند غیرعامل استان گیلان، عظیم بلبل آبادی مدیرعامل شرکت برق منطقه ای گیلان، رنج ور مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان،مدیران عضو کارگروه تخصصی آب و انرژی شورای پدافند غیرعامل استان، دبیران و مسئولین پدافند غیرعامل دستگاههای عضو کارگروه در سالن جلسات شرکت برق منطقه ای استان گیلان برگزار شد.

امیر محمدپور ضمن تبریک میلاد باسعادت حضرت فاطمه زهرا (س) و میلاد بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره)  موضوع اصلی پدافند غیرعامل را  مساله‌ی بی‌اثر کردن تهدید بر کشور دانست و اذعان داشت انتظار مقام معظم رهبری هم این است که کاری کنیم که اثر تهدید بر کشور خنثی شود.

تلاش‌های علمی‌ کشور  با اندازه رشد علم و فناوری در دنیا باید مقایسه شود

او درباره تهدیدات حوزه‌های مختلف اظهار کرد: تهدید را چند لایه دسته‌بندی می کنند تا چارچوب کار معلوم و مشخص شود برای هر سطحی از تهدید چه تکلیفی داشته و چه کاری باید انجام شود، هم‌چنین باید تلاش کنیم تا لایه‌های امنیت و دفاع مکمل‌یکدیگر باشند و بتوانند لایه‌های مختلف تهدید را در برگیرد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان گفت: در زندگی هر فرد سه دسته امنیت‌ یا سه دسته تهدید وجود دارد، اول امنیت‌ یا تهدید فردی که‌ یک فرد باید از خودش مراقبت کند و معمولاً در این سطح خود فرد مسوول کار است. دوم امنیت اجتماعی و عمومی مربوط به‌ یک منطقه جامعه، شهر‌ یا شهرک می‌شود که این نوع تامین امنیت معمولاً ماموریت نیروی انتظامی است و تهدید آن نیز سطح عمومی را در بر می‌گیرد. سطح تهدید و وظیفه‌ی تهدید کاملاً با هم متفاوت هستند و افراد باید مکمل‌ یکدیگر باشند. سطح سوم امنیت ملی است، که تهدید علیه کل کشور‌ یا بخشی از کشور است معمولا در بخش نظامی این امنیت، ارتش و سپاه مسوولیت دارند و مقیاس تهدید از افراد تا به‌ یک کشور تهدید کننده قابل تغییر است در واقع لایه‌ی اول ایمنی، لایه‌ی دوم امنیت و لایه‌ی سوم دفاع نامیده می‌شود  

دبیر شورای پدافند غیرعامل استان گیلان گفت: بر اساس بیانات رهبر انقلاب، ایشان به پیچیده شدن تهدیدات در حوزه پدافند غیرعامل، تاکید دارند و همین امر ما را ملزم می‌کند تا ببینیم درخواست رهبر انقلاب از پدافند غیرعامل چیست و  براساس آن عمل کنیم 

 امیر محمدپور ادامه داد: ما شاهد آن هستیم که یک پیچیدگی بین فناوری ‌و تهدیدات بوجود آمده، به طوری که بسیاری از مسئولان را دچار ابهام کرده است.  امروز باید اندازه تلاش‌های علمی‌مان را با اندازه رشد علم و فناوری دنیا مقایسه کنیم. اگر سرعت ما از دنیا عقب باشد، همواره باید دنباله رو سایرین باشیم و این موضوع بر پیچیدگی تهدیدات می‌افزاید.

 مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان تصریح کرد: امروز فناوری‌ها ترکیبی شدند و این امر موجب پیدایش موضوعی به نام "استتار تهدید" شده است. بنابراین به صورت طبیعی تمام تهدیدات نوین یک اشراف اطلاعاتی و‌کنترل و مدیریت را درون خود دارند.

هوشمندسازی اشیاء به تولیدکنند‌گان قابلیت نفوذ می دهد

 

وی گفت: فناوری‌های نوین همچنین موجب اختلاط تهدید و فرصت می‌شوند. بنابراین شناخت تهدید و فرصت، خود یک کار علمی است؛ لذا ما نیازمند یک‌ رویکرد رصد فناوری هستیم که باید در پدافند غیرعامل به آن بپردازیم.

 امیر محمدپور تصریح کرد: هوشمندسازی اشیاء به تولیدکنند‌گان این فناوری، تجهیزات قابلیت نفوذ، کنترل تجهیزات و استفاده از آن در جهت اهداف خود را می‌دهد.

 وی افزود: هر فناوری در کنار کارکردهایی که در آن وجود دارد، تهدیداتی را نیز به همراه خود دارد، پس پدافند غیرعامل وظیفه دارد تهدیدات موجود در آن فناوری‌ها را شناسایی و با آن مقابله کند. شناسایی و مقابله با تهدیدات، عرصه‌ای مختلف وظیفه پدافند غیر‌عامل کشور است.

 دبیر شورای پدافند غیرعامل استان اظهار کرد: هدف در مجموعه دستگاههای عضو کارگروه انرژی و آب پایداری خدمات است. وی ادامه داد این پایداری در حوزه آب و برق و گاز هم از لحاظ کمی و هم کیفی مهم است و هر چیزی که به این مقوله آسیب بزند، بحث پدافند غیرعامل در مورد آن مطرح و در نظر گرفته می‌شود حال بستگی دارد جنس این تهدید طبیعی باشد، مانند سیل و زلزله و اتفاقات مشابه، یا غیرطبیعی باشد مانند حوزه‌های تهدیدات سایبری، موشکی و بیوتروریسم. 

 

امیر محمدپور ادامه داد  برنامه‌ریزی و نظارت بر اجرای طرح‌های ایمن‌سازی در تاسیسات حیاتی حساس و مهم  و ایجاد آمادگی لازم در ابعاد سازماندهی و تامین و تجهیز منابع  از مهم‌ترین برنامه‌هایی هست که باید در دستور کار این کارگروه قرار بگیرد.

 وی افزود: افزایش آستانه مقاومت و ظرفیت پایداری یکی از برنامه‌های حایز  اهمیت در مقوله پدافند غیرعامل است، چون بحث استمرار خدمات و کاهش زمان بازگشت در زمان اضطراری یکی از مهم‌ترین مسائل محسوب می‌شود. باشد که در صورت بروزتهدید با رعایت «کاهش زمان بازگشت» بتوانیم زودتر به شرایط عادی برگردیم.

 مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان گفت در حال حاضر انرژی تجدیدپذیرها در تمام دنیا توسعه یافته که با توجه به پتانسیل‌های عظیم ایران در این عرصه، انتظار می‌رود که گام‌های بلندتری در استان در این حوزه برداشته شود که بی‌شک تأثیرات مفید آن عاید کشور خواهد شد.

 با تکنولوژی و علم باید اثر تهدیدات را بر دارایی‌های خود کاهش و یا کنترل کنیم

 وی در ادامه به گزارش وزارت نیرو اشاره کرد و گفت: در ابتدای دولت تدبیر و امید، کل ظرفیت نصب شده کشور در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، ۱۶۵ مگاوات بوده است که در پایان دولت یازدهم این رقم با تغییر رویکرد سرمایه‌گذاری از سوی بخش دولتی به سرمایه‌گذاری توسط بخش غیردولتی و ایجاد تعرفه‌های متنوع برای قراردادهای خرید تضمینی برق تجدیدپذیر به حدود ۳۴۱ مگاوات رسیده بود و از زمان استقرار دولت دوازدهم تا پایان آذرماه سال جاری، ظرفیت نصب شده انرژی‌های تجدیدپذیر با رشد ۹۶ درصدی به ۶۷۰ مگاوات رسیده است.

 امیر محمدپور تاکید کرد: با تکنولوژی و علم باید اثر تهدیدات را بر دارایی‌های خود کاهش و یا کنترل کنیم. خوشبختانه در سال‌های گذشته در دانشگاه‌ها به مهندسی پدافند غیرعامل پرداخته شده و به صورت علمی و فنی به دنبال آموزش اصول مهم پدافند غیرعامل در مهندسی سازه‌ها، حفظ و ادامه‌ کارکرد زیر ساخت‌های آموزش هستند. شاید چند سال پیش این گونه نبود ولی اکنون با توجه به تربیت نیروی متخصص در زمینه پدافند غیرعامل به این دانش دست یافته‌ایم و ادبیات کنونی ما در زمینه پدافندغیرعامل در زمینه حوادث و رخدادها کاملا بروز و مدرن است.

 شایان ذکر است در پایان این جلسه احکام صادره از سوی رئیس کارگروه انرژی و آب به اعضای هیات علمی دانشگاه ها و مدیران عامل نیروگاه های برق استان اهدا گردید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر