۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۸
کد خبر: ۴۵۰۳۴
روزنامه آمریکایی در گزارشی نوشت، خیلی بعید است که رهبران آمریکا و کره شمالی در ویتنام در زمینه خلع سلاح اتمی و تحریم‌ها به توافق دست یابند.

به گزارش پایداری ملی، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در رابطه با دیدار روزهای چهارشنبه و پنجشنبه جاری سران این کشور با کره شمالی نوشته است: «چانه‌زنی بزرگ در هانوی شکل می‌گیرد اما آیا ترامپ و کیم می‌توانند توافق (نهایی) را منعقد کنند؟»

این روزنامه آمریکایی با اشاره به برنامه دیدار ۸ و ۹ اسفند در هانوی پایتخت ویتنام گزارش داد: «نمای کلی چانه‌زنی بزرگ بین رئیس‌جمهور (دونالد) ترامپ و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی تا حد زیادی وجود دارد اما سوال این است که آیا این هفته در هانوی این دو مرد می‌توانند توافق را منعقد کنند».

واشنگتن پست نوشت: «نشست ژوئن گذشته (ترامپ و کیم) در سنگاپور توسط بسیاری از منتقدان به خاطر شکست ترامپ برای گرفتن تضمین عینی از کیم برای واگذار کردن سلاح‌های اتمی‌اش مورد انتقاد قرار گرفت و در این نشست تنها تعهد لفظی ابهام‌آمیزی مبنی بر اینکه او "برای خلع سلاح اتمی کامل شبه جزیره کره تلاش و کار می‌کند"، بیرون آمد».

در ادامه این گزارش به گمانه‌زنی درباره سه ستون توافق احتمالی بین آمریکا و کره شمالی می‌پردازد.

واشنگتن پست می‌نویسد: «افتتاح دفاتر نمایندگی در پایتخت‌های یکدیگر اقدامی در جهت تغییر روابط بین دو کشور خواهد بود، اعلام (رسمی) پایان جنگ ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ کُره، اقدامی در جهت حصول به صلح دائمی در شبه جزیره کره خواهد. البته که کار کردن برای پیشرفت در زمینه یافتن بقایای نظامیان آمریکایی کشته شده در جنگ کره هم آن نباید آنقدرها سخت باشد اما صحبت سخت درباره سومین ستون (توافق) است، که همان خلع سلاح اتمی است، باید در هانوی درباره این موضوع صحبت شود و کیم در این موضوع باید ثابت کند که او طرف معامله است.

این روزنامه به مصاحبه روز یکشنبه (دیروز) «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا با «سی‌ان‌ان» اشاره می‌کند که در آن او گفته است: «کارهای بسیاری وجود دارد که او (کیم جونگ اون) می‌تواند برای نشان دادن تعهدش در زمینه خلع سلاح اتمی نشان دهد. من نمی‌خواهم وارد جزئیات پیشنهاداتی که مطرح شده، بشوم».

واشنگتن پست می‌نویسد: «قانونگذاران و مقام‌ها در سئول چشمشان به مرکز تحقیقات اتمی «یونگبیون» است که در آن سه راکتور اتمی کره شمالی قرار دارد. این تنها منبع پلوتونیوم کره شمالی و همچنین تنها منبع اورانیوم غنی شده در حد بالا است که برای ساخت سلاح‌های اتمی استفاده می‌شود. بستن دائمی این مرکز در حضور بازرسان، توانایی کره شمالی برای تولید سلاح‌های اتمی بیشتر را کم خواهد کرد اما سلاح‌های اتمی کنونی و زرادخانه موشکی این کشور را دست نخورده باقی خواهد گذاشت».

این روزنامه معتقد است: «کره شمالی در ازای چنین اقدامی قطعا رفع تحریم‌ها را خواهد خواست. پامپئو روز یکشنبه (دیروز) گفت که "تحریم‌های اقتصادی مرکزی و اصلی" اعمال شده توسط شورای امنیت سازمان ملل باید تا زمان خلع سلاح اتمی کامل این کشور باقی بمانند اما انجام اقدامات دیگر، ممکن است».

کارشناسان آمریکایی با اشاره به تحریم‌های یکجانبه این کشور علیه کره شمالی در زمینه‌های مختلفی از قبیل برنامه اتمی، موشکی، پولشویی، تروریسم و نقض حقوق بشر گفتند که ترامپ برای «تعلیق برخی از تحریم‌های آمریکا علیه کره شمالی، باید به کنگره آمریکا گزارش دهد که در برخی از این حوزه‌ها پیشرفت حاصل شده است اما (برای تعلیق بخش‌های دیگری از تحریم‌ها) امکان استفاده از قدرت اجرایی رئیس‌جمهور وجود دارد».

این کارشناسان ناشناس به واشنگتن پست گفتند: «اصلا مشخص نیست که تیم‌های مذاکره آمریکا و کره شمالی برای رسیدن به توافق درباره این موضوع اصلی (خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره) در آستانه این نشستی که با عجله ترتیب داده شده، وقت داشته باشند و همچنین مشخص نیست که دو طرف بتوانند به زمینه مشترک دست یابند».

واشنگتن پست در ادامه می‌نویسد: «آمریکا به این موضوع که دقیقا منظور کیم از خلع سلاح اتمی چیست، نگاه خواهد کرد و همچنین این موضوع را که آیا تعریف او از این مساله متضمن درخواست‌هایی در زمینه نیروهای آمریکایی مستقر در کره جنوبی یا منطقه هستند یا خیر، مورد بررسی قرار خواهد داد».

از نظر این روزنامه، ایده‌آل این است که دو طرف درباره نقشه راه مجموعه اقدامات در زمینه خلع سلاح اتمی و رفع تحریم‌ها به توافق برسند اما از نظر کارشناسان مورد استناد واشنگتن پست حصول به چنین توافقی در نشست ترامپ و کیم در هانوی «خیلی بعید» است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر