۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۴۵۰۲۲
در شورای پدافند غیرعامل گلستان مطرح شد:
حیدری گفت: شاهد آن بودیم که در خوزستان یک ریزگرد ساده سبب شد یک بحران محلی به ملی و بین‎المللی تبدیل شود.

به گزارش پایداری ملی، «غلامعلی حیدری» امروز(دوشنبه 6 اسفند) در نشست شورای استان گلستان با اشاره به طرح جامع پدافند غیرعامل اظهار کرد: رسالت پدافند و طرح جامع، پایداری استان در برابر اقدامات خصمانه و تأمین نیازمندی‎های اساسی و بسیج ظرفیت‌های مردمی است.

 معاون بسیج و امور استان‌های سازمان پدافند غیرعامل ادامه داد: فقدان مطالعه پایه و کمک به طرح جامع پدافند غیرعامل کشور به شکل موزاییکی از سطح استان‎ها آغاز کردیم و در این طرح به شناسایی دارایی‎ها و تهدیدات در همه حوزه‎های پرداخته شده است.

 حیدری تأکید کرد: طرح جامع پدافند غیرعامل استان‌ها مصوب شده و بنا است  10 طرح جامع ملی در کشور اجرایی شود.

 وی افزود: در طرح جامع به دنبال حفظ جان انسا‎ن‎ها و کاهش تلفات، حفظ سرمایه انسانی و کاهش آسیب‌ها هستیم، محتوای کلی سند طرح جامع پدافند غیرعامل شامل بخش‎هایی مانند دارایی شناسی، بررسی تهدیدات و ارزیابی ریسک، سناریوی تهدید و آسیب‌پذیری و ارزیابی ریسک است.

 معاون بسیج و امور استان‌های سازمان پدافند غیرعامل متذکر شد: یکی از مشکلات در کشور وابستگی در زیرساخت‎ها است و برای نمونه بیشتر زیرساخت‎های کشور به برق وابسته است و در صورت قطع برق بسیاری از بخش‎ها با مشکل روبه‎رو می‎شوند.

 حیدری افزود: شاهد آن بودیم که در اهواز یک ریزگرد ساده با رطوبت خوزستان مخلوط شد و بر مقرهای برق منطقه نشست و برق قطع شد و به دنبال آن آب نیز  به دلیل وابستگی تامین آب از برق، آب منطقه نیز قطع شد و بسیاری از بخش‎ها از کار افتاد و مدیر عالی استان به‌واسطه قطعی برق و قطع ریموت درب اتاقش سه ساعت زندانی بود.

 وی گفت:  پمپ‌بنزین‌ها به دلیل قطعی برق به مردم در اهواز بنزین نمی‎دادند و تنها قسمتی که در اهواز فعالیت آن ادامه داشت فرودگاه بود که با برق اضطراری کار می‎کرد و همه این اتفاق‌ها به دلیل وابستگی آبشاری زیرساخت‌ها بود و این وابستگی سبب شد که یک حادثه محلی به یک حادثه ملی و بین‎المللی تبدیل شود.

 معاون بسیج و امور استان‌های سازمان پدافند غیرعامل گفت: پیش‌از این اتفاق بیان‌شده بود که 3 میلیارد تومان برای شستشوی مقرهای برق در نظر گرفته شود و این موضوع تأمین اعتبار نشده بود و سبب شد که دولت 60 میلیارد تومان هزینه کند.

 حیدری افزود: متأسفانه برخی اماکنی که برق اضطراری داشتند، دکوری بوده و تست نشده بود که کار می‌کند یا خیر و یکی از موضوعاتی که طرح جامع به ما کمک می‌کند همین موضوعات است.

 وی بابیان اینکه در پدافند غیرعامل باید پیشگیری کنیم تا در صورت بروز حادثه خسارت به حداقل برسد، افزود: همه مراکز خدماتی باید برق اضطراری داشته باشند تا در صورت بروز حادثه بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند و نانوایی‎ها نیز باید سوخت جایگزین داشته باشند تا در صورت قطعی گاز فعالیت نانوایی‌ها تداوم یابد.

 معاون بسیج و امور استان‌های سازمان پدافند غیرعامل بابیان اینکه در بودجه سال یک درصد اعتبار برای پدافند غیرعامل دیده‌شده است، افزود: پمپ‌های آب باید مجهز به برق اضطراری باشند تا در هنگام بروز حادثه مشکلی پیش نیاید.

 حیدری خاطرنشان کرد: سه تجربه از زلزله کرمانشاه، از سوی بازوند استاندار این استان عنوان شد وی معتقد بود که پس از زلزله دستگاه‎های مجهز به برق اضطراری کمک شایانی در ارائه خدمات به مردم داشتند و همچنین تأسیسات آبی که استاندارد و دقیق ساخته‌شده بودند در هنگام بروز حادثه آسیب کمتری دیدند ولی در روستاهایی که از آب چشمه استفاده می‎کردند تا یک هفته آب آشامیدنی نداشتیم و باید با تانکر به این روستاها آب‌رسانی می‌کردیم و همچنین دکل‎های برق غیر استاندار  براثر زلزله سقوط کردند و این امر منجر به مشکلات زیادی برای ما شد.

 وی افزود: در سال‎های گذشته شاهد از بین رفتن ماهی‎های پرورشی غرب کشور بودیم و دلیل آن خوراک آلوده وارداتی بود و یا برخی از مرغ‎های تخم‌گذار به دلیل استفاده از دارو غیر استاندارد از بین رفتند و این مهم خسارت به کشور وارد کرد و باید نسبت به موضوع پدافند غیرعامل حساس باشیم تا دچار چنین مشکلاتی در کشور نشویم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر