۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۴۴۹۱۷
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس عنوان کرد
تصویرسازی غلط دشمن از نظام یکی از تهدیدات جدی پیش‌روی کشور است

به گزارش پایداری ملی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: پدافند غیرعامل صرفه‌جویی بسیاری را در هزینه و بحث نیروی انسانی برای مقابله با ضربات دشمنان محقق کرده است و توانسته با کمترین هزینه بیشترین حمایت از کشور را محقق کند.

اصغرمسعودی، نماینده نی‌ریز و استهبان و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ماهنامه «صیانت پایدار» از ضرورت توجه مسئولان کشور به پدافند غیرعامل گفته و بر اهمیت آن در شرایط کنونی تاکید دارد.مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید؛

سوال: اساسا پدافند غیرعامل چه اهمیتی در شرایط فعلی کشور دارد؟

پدافند غیرعامل یکی از مسائل ضروری و لازم هر جامعه است. این ضرورت به‌ویژه در شرایط کنونی که دشمنان قسم خورده ما به وسیله شیوه‌های مختلف برای براندازی نظام، باتمام وجود اقدام کرده و خوشبختانه موفق نشده‌اند بیش از پیش خود را نشان می‌دهد.

در واقع آنها می‌خواهند به نظام جمهوری اسلامی ایران ضربه بزنند و قطعا ازشیوه‌های دیگر وارد خواهند شد و به فکر ضربه‌زدن به نظام هستند. ما نیز باید تحرکات آنها را رصد کنیم و به تناسب نقشه‌های آنها بتوانیم راهکار داشته باشیم، از همین روست که پدافند غیرعامل توانسته با کمترین هزینه بیشترین اقدامات حمایتی را نسبت به کشور محقق کند. این در حالیست که اگر مسئله جنگ مطرح شود میلیاردها دلار هزینه برای هر کشور خواهد داشت اما توجه به پدافند غیرعامل صرفه‌جویی بسیاری را در هزینه و بحث نیروی انسانی در مقابل ضربات دشمن در پی خواهد داشت. در واقع این کار می‌تواند توان مردم برای مقاومت در برابر تهاجم دشمن را بالا ببرد.

سوال: چرا برخی مسئولان نسبت به رعایت الزامات پدافند غیرعامل کم‌کاری می‌کنند؟

اگر پدافند غیرعامل به‌درستی برای مسئولان تبیین شود شاید کمتر مسئولی پیدا شود که خواستار بی‌توجهی به این اقدامات شود لذا ضروریست که مسئولان و مردم بحث آموزش و اهمیت پدافند غیرعامل را برای مسئولان تبیین کنند، البته گاهی اوقات بعضی از این عوامل نیاز به ملزومات و زیرساختی‌هایی دارد که باید فراهم شوند.

سوال: مهمترین تهدید پیش روی کشور از نظر شما چیست؟ آیا مسئولان در برابر این تهدید واکنش به موقع و درستی داشته‌اند؟!

مهمترین تهدید این است که مردم احساس کنند که نظام توانایی حل مشکلات را ندارد. در حال حاضر بسیاری از مردم، تصویر درستی از شرایط موجود کشور ندارد و مسائل برای آنها به درستی تبیین نشده است. از طرفی، برخی تریبون‌ها منصفانه قضاوت نمی‌کنند. این نگاه در مردم ممکن است ترویج پیدا کند که این نظام قادر به حل مشکلات نیست. از طرفی دیگر با وجود توصیه‌های مقام معظم رهبری و هشدارهای ایشان نسبت به رویکرد اقتصاد مقاومتی و عدم وابستگی به خارج، ما متاسفانه به این امر مهم بی‌توجه بوده‌ایم و همین می‌شود که تا بحث تحریم پیش می‌آید اقتصاد کشور دچار نوسان می‌شود.

این در حالیست که ما توانستیم با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و توانایی و استعداد جوانان در بحث هسته‌ای و صنایع موشکی در جهان حرفی برای گفتن داشته باشیم. پس وقتی در این بخش توانسته‌ایم توانمند شویم چرا در سایر صنایع شرایط به اینگونه نیست. متاسفانه احساس می‌شود ما آنچنان که باید از ظرفیت‌های داخلی خود برای خودکفایی خودمان استفاده نکرده‌ایم.

در واقع دشمنی که با شیوه‌های مختلف نتوانسته است موفق بشود و مردم را به یک شکلی از نظام جداکند با وضعیت اقتصادی و القای ناکارآمدی نظام به مردم و تشدید اختلافات داخلی به دنبال ضربه زدن به نظام و ارزش‌های انقلاب است. ما با انسجام و توجه به توانمندی‌های داخلی‌مان و تقویت نگاه بسیجی، انقلابی و جهادی می‌توانیم کشور را از این وضعیت بحرانی نجات دهیم.

چگونه باید موضوع پدافند غیرعامل را در سطح کشور، چه در میان عموم مردم و چه مسئولان نهادینه‌سازی کنیم؟

مهمترین بحث، آموزش است. ما باید بدانیم که در هر شرایطی، نیروها و شرایط دفاعی کشور باید در بهترین وضعیت باشد. هر ملتی که نتواند از خود دفاع کند، ملت زنده و پاینده نیست. از سوی دیگر ما باید از ظرفیت کل کشور از دانش‌آموزان، نظام آموزش و پرورش گرفته تا نهادهای انقلابی و دولتی برای نهادینه کردن پدافند غیرعامل استفاده کنیم.

در بحث نظارت، اگر واقعا مقام مسئولی، با توجه به امکانات مناسبی که برای توسعه و توجه به پدافند غیرعامل دارد، در این زمینه کم‌کاری و غفلت می‌کند باید با وی برخورد کرد چون اقداماتش به ضرر مملکت است.

امروز واقعا مردم نیاز دارند مسئولانی داشته باشند که هم پدافند غیرعامل را خوب بشناسد و هم بتواند با اتخاذ راهکارهای مناسب به توسعه کشور و دفاع از کسب و کار و اشتغال کشور کمک کند.




گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر