۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۹
کد خبر: ۴۴۸۱۹
با تلاش فناوران یک شرکت دانش‌بنیان محقق شد
با استفاده از این دستگاه می‌توان پوشش هوایی مقاوم به سایش، خوردگی، دما، کاهش ضریب اصطکاک و چسبندگی اعمال کرد.
به گزارش پایداری ملی، محمدجواد مصیبی، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان مستقر در شهرک علمی‌وتحقیقاتی اصفهان در تور علمی خبرنگاران حوزه نانو خاطرنشان کرد: در این شرکت خدمات پوشش‌های نانو و نانو کامپوزیت ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: در این روش قطعات داخل محفظه‌ای قرار داده می‌شود و پس از بسته شدن درب محفظه فرایند پوشش‌دهی قطعات آغاز می‌شود.

مصیبی افزود: فعالیت این شرکت در ابتدا به صورت خدمات لایه‌نشانی بوده است و با قراردادی که با یک شرکت چینی منعقد کردیم، اولین دستگاه پوشش‌های نانو ساختار را صادر کردیم.

به گفته وی، این دستگاه در سال ٩٠ در شرکت به بهره‌برداری رسید؛ بعد از این دستگاه سفارش پنج دستگاه دیگر از این شرکت چینی ارائه شد. این دستگاه به صورت مهندسی معکوس طراحی شده و در حال حاضر شرایط طراحی، ساخت و تعمیر و نگهداری دستگاه را در کشور ایجاد کردیم.

وی کشور روسیه را اولین کشور برای ساخت این دستگاه اعلام کرد و گفت: کشورهای اروپایی و آمریکایی به تولید این دستگاه وارد شدند و کره جنوبی، ژاپن، سوییس و آلمان از جمله کشورهای سردمدار تولیدکننده این دستگاه هستند.

مصیبی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های ساخته شده قادر به اعمال پوشش‌های سخت هستند، گفت: از این دستگاه می‌توان برای پوشش‌دهی قطعات صنعتی تمام صنایعی که در معرض سایش، خوردگی و مشکل چسبندگی قرار دارند، استفاده کرد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان تصریح کرد: پره توربین‌ها به دلیل مجاورت با گردو خاک و ذرات معلق همواره دچار فرسایش و خوردگی می‌شوند، از این رو با استفاده از این دستگاه اقدام به پوشش‌دهی پره‌های توربین کردیم.

به گفته وی، پوشش‌دهی پره‌ها با استفاده از این دستگاه برای شرکت مپنا انجام شد که در تستهای انجام شده در ایتالیا نشان داد پوشش‌های اعمال شده پنج برابر نمونه‌های مشابه سایر روش‌ها عملکرد بهتری دارد.

مصیبی از کاربرد این روش برای پوشش‌دهی لوازم خانگی یکی از شرکتهای داخلی خبر داد و گفت: این دستگاه به چین صادر شده و برای انجام مذاکراتی با کشورهای اندونزی و ترکیه در حال رایزنی هستیم.

این محقق، قیمت پایین دستگاه را از ویژگی رقابتی این محصول دانش‌بنیان در حوزه فناوری نام برد و گفت: این دستگاه یک سوم قیمت نمونه خارجی و اروپایی است.

وی افزود: با استفاده از این دستگاه می‌توان پوشش هوایی مقاوم به سایش، خوردگی، دما، کاهش ضریب اصطکاک و چسبندگی اعمال کرد.

مصیبی با بیان اینکه لایه‌نشانی بر روی قطعات صنعتی به روش رسوب فیزیکی بخار یا پی‌وی‌دی است، گفت: پوشش‌های اعمال شده روی سطح در انواع تزیینی برای شیرآلات و دکوراسیون، ضد اشعه "یو وی" برای ابزار پزشکی و مقاوم به سایش خوردگی است که با پوشش‌های فوق مقاوم می‌توان قطعات صنعتی را پوشش‌دهی کرد.

مصیبی با بیان اینکه در این تحقیق علاوه بر اعمال پوشش‌های مقاوم روی قطعات صنعتی، نسبت به پوشش‌های استریل و مقاوم به خوردگی و سایش در تجهیزات پزشکی اقدام کردیم، گفت: اعمال پوشش‌ها برای تجهیزات پزشکی در دست اجرا قرار دارد و تجاری‌سازی نشده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر