۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۷
کد خبر: ۴۴۸۱۷
برآوردها نشان میدهد با وجود کاهش ۵۰ درصدی مصرف گوشی تلفن همراه در کشور روزانه حدود ۲۰ هزار گوشی در سامانه مسافری ثبت می‌شود.
به گزارش پایداری ملی، «حسین یوسفیان» کارشناس ارشد طرح رجیستری، با بیان این که هر فردی کالا وارد میکند باید در گمرک اظهار انجام دهد و این موضوع در خصوص موبایل نیز انجام میشود، گفت: البته شرایط مسافر با تجار متفاوت است و طبق قانون گمرک اختیار دارد در خصوص مبلغ و تعداد موبایل وارداتی از طریق مسافر اقدام کند.

وی افزود، در حال حاضر با نظر گمرک هر شخص میتواند با کد ملی خود یک گوشی وارد و در سامانه عوارض خود را پرداخت کند. این درحالی است که از یک برهه در سال 97 به بعد خریداران گوشی تلفن همراه با استفاده از کد ملی خود به عنوان  مسافر در سامانه گمرک اقدام به ثبت اطلاعات خود کرده اند. دادستانی کشور این سوال را مطرح کرده که مسافر بودن واردکنندگان اطلاعات در سامانه مسافری چگونه چک میشود.

به گفته این مقام مسئول در ستاد مبارزه با قاچاق، فعلا بحث بسته شدن سایت مسافری گمرک مطرح نیست اما قرار است قوانین کامل تر چک شود. گمرک ماهها دنبال این موضوع بوده اما با عدم دسترسی کامل به دیتا بیس گذرنامه این اقدام انجام نشده بود.

وی افزود، به ما اعلام شد که این دیتا بیس در اختیار گمرک گذاشته شده است اما به هر حال مسائل فنی این بحث مشکلات خاص فنی خود را دارد اما موضوع در مراحل پایانی خود میباشد.


به گفته یوسفیان، اتلاف زمان یکی از دلایل راه اندازی سایت مسافری گمرک بود. به عنوان مثال در بازگشت از سفر کربلا با حجم انبوهی از مسافری مواجه میشویم در این شرایط امکان ثبت اطلاعات مسافر با توجه به زمان بر بودن آن وجود نداشت. به اعتقاد گمرک هنوز فرهنگ اخذ عوارض در لحظه ورود جا نیافتاده است به همین دلیل تصمیم بر این شد تا به جای اخذ عوارض حضوری از سایت مسافری و پرداخت عوارض غیر حضوری  استفاده شود.

سال 97 با خالی شدن بازار از گوشی با گارانتی، شاهد افزایش واردات مسافری بودیم

وی ادامه داد، اوایل سال 97 اصلا مشکل واردات گوشی مسافری وجود نداشت اما بعد از چالشهای اخیر ارزی و قطع شدن ارز موبایل، بازر از گوشی دارای گارانتی اصلی تهی شد و هجوم (عرضه کنندگان) به سمت سامانه مسافری به شدت افزایش یافت.

یوسفیان ادامه داد، ابتدا (تابستان امسال) مشخص بود چه فردی چه میزان گوشی به صورت مسافری وارد کرده است. بعد از مدتی برای پر کردن خلاها از کد ملی استفاده شد اما در نهایت خریداران به مسافر تبدیل شدند بنابراین در آخرین گام نیز قرار است مسافر بودن خریداران چک شود.

سال 96 ماهیانه 2 میلیون گوشی مصرف میشد

این مقام مسئول در ستاد مبارزه با قاچاق کالا، با بیان اینکه سال گذشته(1396) براوردهای ما نشان می‌داد ماهیانه 2 میلیون گوشی در کشور مصرف می‌شده است، گفت: در حال حاضر 70 میلیون گوشی در کشور وجود دارد و با در نظر گرفتن عمر متوسط 3 سال، به نظر میرسد آمار مصرف ماهی 2 میلیون گوشی دقیق داشت باشد.

برآوردها از ثبت 20 هزار گوشی مسافری حکایت دارد

کارشناس ارشد طرح رجیستری، واردات گوشی مسافری واقعا باید توسط مسافر انجام شود و دستگاههای نظارتی نیز به این موضوع حساس هستند، گفت: بر اساس مصرف کشور ثبت 20 هزار گوشی در سامانه مسافری عدد پرتی نیست اما آمار دقیقی در این حوزه در اختیار ما نیست. در واقع ممکن است با توجه به اتفاقات و تصمیمات اتخاذ شده میزان واردات مسافری تغیر کند و شاید این عدد در برخی روزها 2 برابر یا بسیار کمتر هم شود.

یوسفیان ادامه داد، در سال جدید مراجعه برای تعمیرات افزایش یافته و با وجود افزایش شدید قیمت گوشی مصرف گوشی به زیر یک میلیون رسیده و تقریبا نصف شده است.

وی افزود، به اعتقاد بنده امار واردات گوشی تنها معطوف به واردات رسمی است و واردات گوشی مسافری در خروجی امارهای گمرک ظاهرا وجود ندارد.

به گفته یوسفیان 600 هزار گوشی توقیفی و در گمرک مانده با دریافت ما به التفاوت، ترخیص در بازار عرضه شده است.




گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر