۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹
کد خبر: ۴۴۷۱۱
سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور خبر داد:
شورای امنیت غذایی در وزارت بهداشت و درمان با حضور سازمان پدافند غیرعامل مجددا فعال شده و موضوع امنیت غذایی در قالب کیمیت، سلامت و حلیت غذا و محصولات کشاورزی بررسی شد.
سردار سرتیپ پاسدار دکترغلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در حاشیه جلسه شورای ایمنی زیستی کشور که با دعوت دکتر کلانتری رئیس سازمان محیط زیست وبا حضور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، نمایندگان وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری، جهاد کشاورزی و اعضا حقیقی در محل سازمان محیط زیست تشکیل شد، در گفتگو با خبرنگار پایداری ملی، اظهار داشت: موضوع مورد بحث در این جلسه محصولات تراریخته بود و این شورا برای رسیدن به گفتمان واحد در حوزه سلامت غذایی تشکیل شد.

لزوم نگاه علمی و تخصصی برای تامین سلامت غذایی جامعه/ تشکیل شورای ایمنی زیستی کشور + عکس

وی در ادامه افزود: در ابتدا دبیر این جلسه دکتر خوش خلق سیما ابهاماتی را در خصوص محصولات ترایخته و برخی پاسخ ها در این باب را مطرح کردند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به موارد مورد بحث در این جلسه عنوان کرد: اعضای این جلسه اهم نگرانی های خود را در مورد تراریخته ها مطرح و خواهان جدیت در رسیدگی و پرهیز از اقدام رابطه ای در این موضوع شدند، یکی از نکات مشترک مطروحه در این جلسه این بود که نقدها، اشکالات، ابهامات و پاسخ های موجود در مورد تراریخته ها ریشه علمی دارند و باید با نگاه علمی مورد بررسی قرار گیرند.

سردار جلالی عنوان کرد: اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه ها در این جلسه بحث های خوب و قابل توجهی انجام دادند و دیدگاه های خود را مطرح و به جمع بندی رسیدند، وزیر محترم بهداشت نیز با ابراز تاسف از تعطیلی شورای امنیت غذایی قول مساعد دادند که این جلسات مجددا با حضور سازمان پدافند غیرعامل ، عناصر علمی، دانشگاهی و بدون حضور عناصر مارک دار و کسانی که موجب به حاشیه رفتن این جلسات می‌شوند با جدیت تشکیل و مسائل مهم و حیاتی مربوط به امنیت غذایی را در آن مطرح و بررسی کنند.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در ادامه با اشاره به یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در این جلسه، گفت: خوشبختانه به نکات قابل توجه دیگری به غیر از کمیت در موضوع امنیت غذایی و زیستی نیز اشاره شد، ما در این شورا کیفیت که شامل سلامت غذایی و کشاورزی و همچنین حلیت غذا که باید بر اساس موازین شرعی و دینی ما باشد پرداختیم .

لزوم نگاه علمی و تخصصی برای تامین سلامت غذایی جامعه/ تشکیل شورای ایمنی زیستی کشور + عکس

وی همچنین افزود: از دیگر توافقات این جلسه این بود که یک الگوی ملی برای نخبگان ما در سطوح سیاست گذاری و برنامه ریزی در مباحث مربوط به سلامت غذایی و فرآورده های کشاورزی ارائه شود که تمامی نخبگان در آن اقناع و اجماع داشته باشند و به تعبیری سطوح پایین دستی دستگاه های اجرایی، تخصصی و فنی درآن دچار سردرگمی و ابهام در اجرای سیاست ها و رویکرد ها نشوند.

سردار جلالی با تاکید بر این که امنیت غذایی و تراریخته ها یک موضوع علمی و دانشی است، بیان کرد: همه اعضای جلسه به علمی و دانشی بودن این موضوع، اعتقاد داشتند و قطعا ما در حوزه تحقیق، دانش و توسعه هیچ نوع محدودیتی چه در تراریخته ها و چه غیر آن نخواهیم داشت و هر نوع تحقیق و پژوهش و دانشی که نیاز باشد را در این خصوص دنبال می کنیم. همچنین برای حوزه های واردات اقلام غذایی نیز توافق شد که سیستم های تشخیصی، آزمایشگاهی، ابزارآلات و عناصری که الزام آور است برای همه حوزه های زیستی من جمله انسان، دام و غذا به صورت یک سامانه منسجم و یکپارچه تنظیم و بکار گرفته شود و در صورت نیاز تقویت و ارتقا پیدا کند.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور متذکر شد: از دیگر مصوبات این جلسه الزام دستگاه‌های و شرکت‌های وارد کننده اقلام غذایی ومحصولات مرتبط با سلامت و امنیت غذایی جامعه به رعایت قوانین این حوزه بود، همچنین انضباط در رعایت این پروتکل‌ها مورد وفاق همه اعضای این شورا است.

وی در آخر با اشاره به لزوم نگاه علمی و تخصصی برای تامین سلامت غذایی جامعه، عنوان کرد: اعضای این نشست تصمیم گرفتند با نگاه علمی و تخصصی امنیت غذایی افراد و جامعه را مورد بررسی قرار دهند و از نگاه های جریانی و سیاسی در این موضوع پرهیز داشته باشند.

همچنین تشکیل منظم شورای امنیت غذایی با شرکت وزیر بهداشت و حضور نماینده سازمان پدافند غیر عامل و بررسی همه جانبه امنیت غذایی از نکات مهم دیگری است که در این جلسه به آن پرداخته شد.



گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر