۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۶
کد خبر: ۴۴۶۳۳
خبرنگار «بی.بی.سی»:
خبرنگار بی.بی.سی با اشاره به ساختگی بودن حمله شیمیایی که در آوریل سال گذشته در شهر دوما رخ داد، اعلام کرد که در این شهر از گاز سارین نیز استفاده نشده و انگلیس از آن مطلع بود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، منابع خبری معارض سوریه، آوریل سال گذشته (فروردین 1397) با انتشار تصاویری مدعی حمله شیمیایی در شهر «دوما» واقع در غوطه شرقی شدند.

خبرنگار «بی بی سی» با انتشار چند پیام در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که تحقیقات زیادی درباره حمله ادعایی شیمیایی در هفتم آوریل سال گذشته در غوطه دمشق انجام داده است.

«ریام دالاتی» خبرنگار بی بی سی تأکید کرد، پس از تحقیقات به این نتیجه رسیده که «در هفتم آوریل گذشته، از گاز سارین در شهر دوما واقع در غوطه شرقی استفاده نشده است».

دالاتی با بیان مطلب افزود: «هر آنچه درباره حمله با استفاده از گاز سارین گفته شده، جعلی بود تا بیشترین تأثیر را [بر افکار عمومی جهان] داشته باشد».

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه پیشتر اعلام کرد که دلایل محکمی وجود دارد که ثابت می‌کند حمله ادعایی شیمیایی در دوما، صرفا نمایش و تحریک رسانه‌ای خطرناک بود.

زاخارووا تأکید کرد که بتدریج دلایلی نمایان می‌شود که ثابت می‌کند هیچ حمله شیمیایی در دوما رخ نداده است.

وی همچین گفت که در غوطه شرقی، بمب‌های ساخت اروپا و یک آزمایشگاه شیمیایی متعلق به تروریست‌ها در دوما کشف شد.

دالاتی در ادامه اظهار داشت که پس از مصاحبه با فعالان و عناصر موسوم به «کلاه سفیدها» (+) و سایر شاهدان عینی به این نتایج رسیده و مشخص شده است که یکی از سه یا چهار نفری که تصویربرداری می‌کردند، «ابوبکر حنان» یکی از پزشکان بیمارستان دوما بوده است.

وی حنان را «خشن و حیله‌گر» می‌داند و تأکید دارد که وی با گروه تروریستی «جیش الاسلام» در ارتباط بوده است؛ گروهی که پیش از آزادسازی غوطه شرقی در بهار گذشته توسط ارتش سوریه، این منطقه را در اشغال خود داشت.

این خبرنگار با اشاره به اینکه دست‌کم یک کشور عضو ناتو از رخدادهای بیمارستان اطلاع داشته است، تصریح کرد، افرادی که این صحنه را به صورت تصنعی درست کردند، از رخدادهایی که در ساختمان مسکونی که این حمله ادعایی در نزدیکی آن رخ داده بود، اطلاع داشتند.

وزارت دفاع روسیه نیز چندی پیش اعلام کرد که توانسته به کسانی که این ویدئوی ساختگی را تدوین کرده بودند، دست پیدا کند و پس از شنیدن اظهارات آنان تأکید کرد که ادله‌ای در اختیار دارد مبنی بر دست داشتن مستقیم انگلیس در طراحی این حمله ساختگی.

این حمله ادعایی باعث شد که آمریکا، انگلیس و فرانسه بامداد 14 آوریل چند موضع ارتش سوریه را در اطراف دمشق و حمص هدف قرار دهند و پدافند هوایی سوریه، چندین موشک را سرنگون کرد.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر