۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۵
کد خبر: ۴۴۶۰۷
کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین گفت ایران معتقد است که فضای ماورای جو به‌عنوان میراث مشترک بشریت، بایستی منحصراً برای اهداف صلح‌آمیز و در راستای منافع نسل‌های کنونی و آینده همه ملت‌ها باشد.
غریب آبادی که در پنجاه و ششمین نشست کمیته فرعی علمی- فنی کمیته استفاده‌های صلح‌آمیز از فضای ماورای جو سازمان ملل (کوپوس) سخنرانی می‌کرد افزود: کاوش و استفاده از فضای ماورای جو بایستی در راستای منافع همه کشورها صرف‌نظر از میزان پیشرفت و توسعه اقتصادی یا اجتماعی آن‌ها باشد. در این چارچوب، تضمین فعالیت‌های صلح‌آمیز در فضای ماورای جو، و جلوگیری از تسلیحاتی کردن و مسابقه تسلیحاتی در این محیط، یک اولویت اساسی و فوری است.
سفیر کشورمان با اشاره به این‌که فضا یکی از زمینه‌های رشد اقتصادی-اجتماعی برای کشورها در بسیاری از حوزه‌هاست، بر نقش مهم فناوری‌های فضایی در مواجهه با برخی چالش‌ها ازجمله در حوزه تغییر آب‌ و هوا و بلایای طبیعی نظیر سیل، ریزگردها، و خشکسالی تصریح کرد و افزود، از آنجا که جمهوری اسلامی ایران نیز در منطقه‌ای قرارگرفته است که با این چالش‌ها مواجه می‌باشد، پیگیری فعالیت‌ها و برنامه‌های صلح‌آمیز در فضا، از جمله پرتاب ماهواره‌ها، در دستورکار جدی آن قرار دارد.
نماینده دائم کشورمان در سازمان‌های بین‌المللی در وین همچنین تأکید کرد که کشورهایی که برنامه فعالیت در فضا را دارند، باید از کمک‌های فنی و ظرفیت‌سازی در علم فضا، دانش و کاربردهای فناوری در این حوزه بهره‌مند شوند و این کمیته نیز باید اقدامات قطعی و ملموسی را برای ارتقاء و تسهیل انتقال دانش فنی، فناوری و تجهیزات مورد نیاز، اتخاذ نماید. 
در این راستا، همکاری‌های بین‌المللی باید جزئی ضروری در فعالیت‌های صلح‌آمیز فضایی، به‌ویژه برای کشورهای درحال ‌توسعه باشد.
غریب آبادی با اشاره به این‌که علم و فناوری فضایی و کاربردهای آن به توسعه پایدار در کشورهای درحال ‌توسعه کمک خواهد کرد، افزود در این میان فعالیت‌های مرتبط با ماهواره‌های کوچک به‌عنوان گام‌ مقدماتی برای همه کشورهای درحال‌ توسعه در زمینهٔ فعالیت‌های فضایی می‌باشد و بنابراین، نباید ترتیباتی اتخاذ شود که محدودیتی در طراحی، ساخت و پرتاب این ماهواره‌ها برقرار شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر